זריקות אינסולין להרזיה – כל מה שצריך לדעת

הטיפול בחולי סוכרת מתרחש בדרך כלל בזריקה שאמורה לעודד את הפרשת האינסולין מהלבלב ובכך למנוע את נזקי המחלה החמורים. מחקרים אחרונים שבוצעו בתרופות ההזרקה הקיימות, מצביעים על יכולתן להביא גם לירידה משמעותית במשקל, מה שהוליד דור חדש של זריקות אינסולין להרזיה. אז על אילו תרופות מדובר ואת מי מהן ניתן לקבל בישראל דרך מרשם?

על סוכרת ואינסולין בקצה המזלג

אינסולין הוא הורמון שאחראי על שימוש בגלוקוז – אותו סוכר שמצוי בפחמימות רבות שאנו אוכלים, לטובת ייצור אנרגיה גופנית. לאחר הארוחה, מערכת העיכול מפרקת פחמימות מורכבות לסוכרים פשוטים, כאשר אחד מהם, הגלוקוז, נספג אל זרם הדם דרך רירית המעי הדק. 

עם הימצאותו של הגלוקוז בזרם הדם, מופרש מהלבלב גם אינסולין, שתפקידו כאמור לקלוט את הגלוקוז ולהשתמש בו, תוך איזון הכמות הקיימת שלו בדם. כאשר קיימת כמות גבוהה מידי של גלוקוז בזרם הדם, האינסולין יאותת לגוף לאגור חלק ממנו בכבד, שם הוא יישמר עד שהרמה הגבוהה בדם תפחת (בין ארוחות או כאשר נדרשת לגוף תוספת של אנרגיה למשל). 

כאשר הגוף לא מייצר מספיק אינסולין או אינו משתמש בו כראוי, מתפתחת מחלת הסוכרת. 

סוכרת סוג 1 מהווה מחלה אוטואימונית, כלומר כזו שבה הגוף 'תוקף' את עצמו. במקרה כזה הגוף לא מסוגל לייצר לבדו אינסולין עקב חבלה מצד מערכת החיסון בתאי הבטא בלבלב. 

סוכרת סוג 2 מהווה מצב של עמידות בפני השפעות אינסולין (תנגודת אינסולין) כך שהתאים זקוקים לכמות גבוהה יותר ממנו. עבור הסוג האחרון, התפתחו מגוון תרופות יעילות שמעודדות את הפרשת האינסולין המוגברת ושמהוות זריקות אינסולין להרזיה

אז מה הקשר בין זריקות הרזיה וסוכרת?

עם התפתחות התרופות המיועדות לטיפול בחולי סכרת סוג 2, נמצאה גם יעילות זריקות אינסולין להרזיה, מה שהפך חלק מהפתרונות הקיימים לאמצעי טיפול מקבילים הן למחלת הסוכרת והן לטיפול בהשמנת יתר. חשוב להדגיש כי לעומת ארה"ב בה נכנסו לשוק יותר זריקות להרזיה בשנים האחרונות, ישראל עדיין נמצאת מאחור מבחינת אישור התרופות, כך שאת מרביתן לא ניתן לקבל כתרופה להשמנה אלא כטיפול לסוכרת בלבד, באמצעות אותן זריקות אינסולין להרזיה

אילו זריקות אינסולין להרזיה קיימות? בואו נעשה בזה סדר:

בשוק קיימות לפי שעה שלוש שחקניות מרכזיות המתפקדות כזריקות אינסולין להרזיה. בישראל, רק אחת מהן מאושרת לטיפול בחולי סוכרת בלבד, למרות שנמצאה יעילה גם לירידה משמעותית במשקל. רק אחת נוספת מאושרת לשימוש בישראל כזריקת הרזיה. 

סקסנדה – זריקת ההרזיה היחידה שאושרה בישראל כתרופה לטיפול בהשמנת יתר, המוזרקת על בסיס יומי ומפחיתה בין 8%-11% ממשקל הגוף בשנה.

אוזמפיק – זריקת אינסולין שמאושרת בישראל, אך לחולי סוכרת בלבד וניתנת לרכישה ושימוש באמצעות מרשם רופא וטופס 29ג' של משרד הבריאות לקבלת אוזמפיק פרטי. הטיפול הוא בהזרקה שבועית.

וויגובי – מדובר בזריקה להרזיה פעם בשבוע מקבילה לאוזמפיק שאושרה ע"י ה-FDA האמריקאי, רק במינון גבוה יותר (2.4 מ"ג לעומת 0.5-1 מ"ג) המוביל לירידה של 20% מהמשקל בשנה. תרופה זו אינה מאושרת לשימוש בישראל ולכן אינה משווקת. 

לאחרונה אישר ה-FDA האמריקאי תרופה נוספת לחולי סוכרת שהתגלתה כיעילה גם להפחתה במשקל ושמה מונג'רו.

זריקות אינסולין להרזיה
זריקות אינסולין להרזיה

כיצד פועלות זריקות אינסולין להרזיה?

תרופות נגד השמנה המבוססות על זריקת אינסולין, מזכירות בהשפעתן (במובן מסוים) את אלו של הניתוחים הבריאטרים אלא שהיתרון כאן משמעותי יותר למבקשים להפחית ממשקלם כיוון שהטיפול אינו פולשני. 

החומרים הפעילים בזריקות מבוססות על חיקוי פעילותם של הורמונים כמו GLP-1 או GIP הנקשרים לאזור ההיפותלמוס במוח שאחראי על תחושת הרעב והשובע. בכך תרופות אלה מייצרות תחושת שובע ממושכת יותר, צמצום תחושת הרעב והאטה בקצב התרוקנות הקיבה. כתוצאה מכל אלה, תתרחש ירידה גדולה ומהירה במשקל. 

אך יחד עם הפחתה משמעותית ממשקל הגוף, אי אפשר שלא לדבר גם על חשיבות הקניית הרגלים התנהגותיים חדשים תומכים בירידה במשקל ושמירה לטווח ארוך על התוצאות. מסיבה זו מבוצע כיום הטיפול תחת פיקוח ומעקב רפואי צמודים, שכוללים את התאמתה של התרופה על המינון והיעילות שלה למטופל וכן טיפול תזונתי המוכוון לאורח חיים בריא. מאחר וגם סוכרתיים נדרשים לשמור על הרגלים תזונתיים תקינים ולנטר את מצבם, יצטרכו גם הם להשתמש בפתרונות הקיימים תחת פיקוח ומעקב הדוקים. 

למי מתאים הטיפול?

זריקות אינסולין להרזיה ניתנות למי שעומדים בתנאים הבאים:

  • בני 18 ומעלה
  • בעלי BMI 30 ומעלה
  • בעלי BMI 27 ומעלה עם לפחות גורם סיכון אחד שקשור להשמנת יתר כמו סוכרת/טרום סוכרת, עודף כולסטרול, לחץ דם גבוה ועוד. 

התאמת התרופה המדויקת כרוכה בהתייעצות רפואית עם מומחה בהשמנת יתר. 

שאלות ותשובות

איך מקבלים אישור למתן זריקת הרזיה?

יש לפנות לרופא המתמחה בטיפול בהשמנת יתר ושמוסמך גם לטיפול בחולי סוכרת על מנת להתאים את הטיפול המדויק למצב הבריאותי. נכון להיום, רק תרופת הסקסנדה אושרה בישראל כזריקת הרזיה, כאשר סוכרתיים בלבד רשאים לקבל אישור מיוחד לזריקת אוזמפיק. 

אני רוצה להוריד 10-12 קילו. האם הטיפול יתאים לי?

זריקות הרזיה ניתנות רק מעבר לנתוני BMI מסוימים (גובה חלקי משקל) ולא למי שמעוניינים בכך רק מהזווית האסתטית. אם יש לך BMI 27 ומעלה עם גורם סיכון אחד הנוגע להשמנת יתר או BMI 30 ומעלה ללא גורמי סיכון, ניתן לפנות לרופא מתאים בנושא.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל