מדוע ישיבה מרובה מול מסכים מעודדת השמנה

ישיבה מרובה מול מסכיםמחקר שנערך בהרווארד קשר לראשונה את זמני הצפייה בטלוויזיה, וישיבה ממושכת מול מסכים אחרים, להשמנה בקרב צעירים לפני גיל 25.

המחקר מספק ראיות מוצקות לעובדה לפיה הפחתה בזמן המסכים מסייעת לשליטה במשקל, ומסיבה זו ארגונים רפואיים רבים ממליצים להגביל את זמן הצפייה בטלוויזיה והשימוש במדיה החברתית ללא יותר משעתיים ביום.

מאמר זה מתאר בקצרה את המחקר ואת האופן בו פעילויות ישיבה מול מסכים תורמות לסיכון להשמנה, ומדוע צמצום זמן המסכים הוא מטרה חיונית למניעת השמנה.

ישיבה מול מסכים והשמנה בילדות

מחקרים שנערכו על פני תקופות ארוכות מצאו שוב ושוב שילדים הצופים יותר בטלוויזיה ובמסכים, מגבירים את הסיכוי לסבול ממשקל עודף.

ילדים שיש להם טלוויזיה או מחשבים בחדר השינה, נוטים אף יותר לסבול ממשקל עודף, בהשוואה לילדים שאין להם מכשירים אלו בחדר השינה. קיימות עדויות מדעיות המוכיחות כי הרגלי ישיבה מול מסכים בגילאים מוקדמים משפיעים לטווח הארוך, ומנבאים סיכון להשמנה גם בבגרות ובגיל העמידה.

מספר מחקרים שנועדו להפחית את זמני הישיבה של הילדים מול המסכים, מצאו שיפורי אינדקס מסת גוף (BMI), שומן גוף ואמצעים אחרים הקשורים בהשמנה.

בהתבסס על עדויות אלו, ממליצים ארגונים רפואיים להפעיל תוכניות שינוי התנהגות שמטרתן בלימת זמן מסכים, שכן קיימות ראיות מספיקות המוכיחות כי תוכניות אלו מסייעות לקצר את זמן המסכים ולשפר את המשקל.

חלק מהניסויים להפחתת זמן הישיבה מול המסכים הועברו בבתי ספר, בהם למדו הילדים בכיתות בחטיבות הביניים שיעורים המעודדים הפחתת זמן צפייה בטלוויזיה ושימוש במחשבים, ויותר פעילות ושיפורים תזונתיים.

בהשוואה לקבוצת הביקורת, התלמידים שנבחרו ללמוד את הלקחים מצמצום זמן הצפייה במסכים, חוו שיעור נמוך יותר של השמנה בילדות.

ניסוי נוסף מצא שכיתות תלמידים שאכלו תוך כדי צפייה בטלוויזיה, בהשוואה לילדים בקבוצת הביקורת, נמצאו עם רמות שומן גבוהות בגוף. הגבלת זמני הישיבה מול המסכים, למספר קבוע של שעות בשבוע, מסייעת ליצירת גבולות המובילים לשמירה על המשקל.

התנהגויות הכרוכות בישיבה

פעילויות המבוצעות בישיבה, כגון שימוש ממושך במחשב, גלישה באינטרנט, או משחקי וידיאו במשך שעות ארוכות, לא נחקרו באופן נרחב כמו השפעת ישיבה ממושכת מול הטלוויזיה, אך קיימות ראיות מדעיות המוכיחות כי צורות אלו של "זמן ישיבה" תורמות להשמנה.

מספר מחקרים שנערכו בקרב ילדים ובני נוער מראים שמשחקי מחשב, וידיאו ושימוש ממושך באינטרנט קשורים עם עודף משקל. יותר ויותר תכנים טלוויזיוניים עוברים ממסכי הטלוויזיה למסכי מחשב חכמים, כך שההשפעות ברורות, והדור הצעיר מבלה יותר ויותר זמן בצורות התקשורת החדשות האלו.

בנוסף, חברות מזון ומשקאות הפכו למתוחכמות יותר והן ממקדות את השימוש שלהן בשיווק דיגיטלי ושיווק במדיה החברתית, כך שילדים ובני נוער נחשפים יותר למסרים שיווקיים של מזונות ומשקאות, מה שמוביל להגברת הצריכה ומשם קצרה הדרך להשמנה.

זן חדש יותר של משחקי וידיאו, שנקרא "משחקי וידיאו פעילים", דורש מהשחקנים לנוע ולשלוט במסך. ניסוי קטן חדש מראה כי משחקי וידיאו פעילים עשויים לסייע לרסן את רמות השומן הגבוה בגוף בקרב ילדים הסובלים מעודף משקל, אך ממצא זה ממתין לאישור באמצעות מחקרים אחרים.

עוד בנושא:

לוח זמני אכילה – שעות מומלצות ביום לאכול

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל