הסוף להכחשה: השמנת יתר גורמת למוות

השמנת יתר מהווה את אחד מגורמי התמותה העיקריים בעשורים האחרונים לצד נזקי הטבק, אחד מתוך כל חמישה מקרי מוות בקרב בוגרים נובע מהשמנת יתר כך לפי מחקר אשר בוצע באוניברסיטת קולומביה ופורסם בירחון האמריקני לבריאות הציבור.

מלבד החדשות והנתונים החמורים העולים מהמחקר ולצד העובדה כי אנו יודעים מזה זמן רב כי השמנת יתר נמצאת כאחד מגורמי הסיכון העיקריים לתמותה בעולם המערבי, עולה תמונה מדאיגה לפיה ישנה הכחשה של הנושא בידי גורמים אינטרסנטים אשר תקפו את הכתוב במאמר וכתוצאה מכך שונו מספר נתונים במחקר, לפי גורמים אלה מגפת השמנת היתר אינה יותר מאשר מיתוס או סיפור אותו המציאו פרנואידים.

מגמת עלייה

ובכן על אף ההתנגשות שבין גורמים המעורבים בנושא לכאן ולכאן אנו שומעים ורואים עלייה מתמדת בשיעורי השמנת היתר במקביל לעלייה בשיעורי המחלות הכרוניות ובמיוחד של סוכרת מסוג 2 כאשר התחזיות מדברות על אחד מתוך שלושה מכלל האוכלוסייה אשר יחלה בסוכרת עד לאמצע המאה כאשר התהליך נמצא בעיצומו. הקשר שבין השמנת יתר לסוכרת ברור ומובהק ואליו מצטרף הנתון הבלתי ניתן להפרדה בדבר שיעורי התמותה מהמחלה.

חולייה בשרשרת מסוכנת

מגפת ההשמנה מולידה שרשרת של מחלות בהן כאמור הסוכרת וכן עולה ההסתברות למחלות לב אשר מהוות סיבת מוות נפוצה למדי בפני עצמה. המסקנה היא שגם אם השמנת יתר אינה גורם מוות ישיר הרי שבאופן עקיף היא חלק מרכזי בשרשרת של מחלות ובעיות בריאותיות אשר במקרים רבים סופן הוא מוות.

אך בשל העובדה כי היא אינה מהווה את סיבת המוות באופן ישיר בחלק מהמקרים, הנטייה להתייחס אליה כגורם שולי ואולי אף בלתי רלוונטי, כמובן שזו טעות חמורה בין אם נובעת מחוסר מודעות וידע ובין אם מאינטרסים העומדים בפניהם של ארגונים (חברות מזון למשל) אשר מנסים להסתיר את האמת המכאיבה.

מגפה של החברה המודרנית

אנו שומעים פרסומים של נתוני שיעורי המוות הנגרמים ממחלות לב, סרטן, שבץ, סוכרת ומחלות כרוניות אחרות אך למעשה קיים קשר הדוק בין המחלות והגורמים השונים אשר יוצרים תהליכים ופגיעות שרשרת בבריאותנו.

אולם לאלה אשר מעדיפים להיות מודעים ולהתמודד עם הבעיות כפי שהן יש גם חדשות חיוביות כאשר שיעורי השמנת יתר בקרב ילדים נמצאת בירידה קלה. אנשים מבוגרים בגילאי השמונים לחייהם כיום היו ילדים בתקופה בה השמנת יתר הייתה תופעה נדירה אולם הילדים של היום כאשר יגיעו לגיל שמונים חשופים להשמנת יתר כך שהסיכון שלהם לסבול ממשקל עודף בגיל מבוגר גדול לאין שיעור.

מודעות מצילה חיים

אם כן לאור הנתונים מוטב לשים סוף להכחשה ולהדגיש כי אחד מתוך חמישה מבוגרים בין הגילאים 40 ל-85 יסבול מהשמנת יתר. לאחר חיתוך של הנתונים ניתן לראות כי ישנה השפעה של מין וגזע על הנטייה להשמנה כאשר הנטייה הגבוהה ביותר למשקל עודף נמצאת בקרב נשים שחורות אשר כ-27% מהן מתות בטרם עת כתוצאה מהשמנה יתר.

המסקנה ההגיונית המתבקשת היא הבנה שהשמנת יתר היא חלק מנתיב המוביל למחלות כרוניות המאפיינות את החברה המודרנית ומחלות אלה גורמות לנו לאבד שנים יקרות מהחיים ואף לאבד את החיים עצמם. אין מנוס מאשר להכריע בקביעה כי השמנת יתר מהווה גורם תמותה.

רבים, למעשה מיליונים נמצאים במצב של עודף משקל כאשר במקרים רבים התהליך החל בגיל צעיר וזהו נתון המצביע על מגמת עלייה בתופעה הצפויה בעתיד, לכן חשובה ההתמודדות עם הבעיה כבר מגיל צעיר תוך הקניית הרגלים נכונים של תזונה ופעילות גופנית אשר יכולות להציל חיים.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל