האם בעיות במערכת העיכול מקשות על ירידה במשקל?

כשהחיים מתנהלים בצורה חלקה, הם טובים. "חיים שמתנהלים על מי מנוחות" אין פירושם רק ימים טובים לשיער או יום נפלא בעבודה. גם מערכת העיכול מושפעת מהעדר מהמורות בחיים. אך כשההתנהלות יוצאת מכלל שליטה, הנפגעת הראשונה היא מערכת העיכול.

בעיות במערכת העיכול עשויות להשפיע באופן משמעותי על הרגלי האכילה והאופן בו הגוף סופג ומעכל מזונות, מה שגורם לעלייה או ירידה במשקל.

רוב בעיות העיכול נוטות לגרום לירידה במשקל עקב ספיגה לקויה של מזונות, אך קיימים מספר מצבים שבהם בריאות המעיים עלולה לתרום לעלייה במשקל. אם המשקל משתנה מבלי שניתן יהיה להבין את הסיבה, יתכן שהגורם הוא בעיות במערכת העיכול.

מחלת חומצת ריפלוקס

מחלה זו נקראת גם מחלת ריפלוקס גסטרו וופגאגל (GERD). היא גורמת לתחושת צריבה כואבת בחזה התחתון, כאשר חומצת הקיבה עולה חזרה אל הוושט. לאנשים הסובלים ממחלה זו, המונח "מזונות מנחמים" מקבל משמעות חדשה לחלוטין, היות ופעולת האכילה מסייעת להפחתת הכאב.

אכילה מספקת הקלה זמנית, כי האוכל, הרוק ופעולת הלעיסה, מנטרלים חומצה. הבעיה היחידה בתרחיש זה? ברגע שהאוכל מתעכל, כל התסמינים הכוללים נפיחות, בחילות ושיהוקים, נוטים לשוב בחומרה בשל ייצור חומצה. אך הצורך של אנשים לחוות הקלה, גורם להם להישאב בקלות למעגל מסוכן של אכילת יתר, המובילה לעלייה במשקל.

הפתרון

למרות שהתקשורת מפרסמת טיפולים ביתיים כגון חומץ תפוחים או אלווורה להקלת בעיות עיכול, רופאים מסבירים שלא קיימות ראיות מדעיות לתמיכה במוצרים אלו. הם ממליצים על נטילת תרופות ללא מרשם, כגון פרילוסק או זנטק, ורופא המשפחה יכול לסייע בבחירת המוצר המתאים ביותר באופן אישי.

תרופות אלו אינן משפיעות על עלייה במשקל כתוצר לוואי נפוץ. ואם אתם עדיין נאבקים עם אכילת יתר, מומלץ להשתמש בתרופות אלו על מנת לסייע בשבירת המחזור.

בעיית עיכול: כיבים

אלו פצעים מטרידים, הנקראים גם כיבי תריסריון, המתפתחים בדופן הקיבה או המעי הדק, בשל ייצור מוגבר של חומצה. בדיוק בדומה למחלת ריפלוקס, אכילת מזון עשויה לשפר את תסמיני הכאב, כולל נפיחות ובחילה מתמדת, היות והאכילה מעכבת זמנית את הכאבים ומנטרלת את חומצת הקיבה.

בנוסף, כדי לקבוע מחדש את המובן מאליו, אכילה בתדירות גבוהה, מתורגמת לקלוריות עודפות העלולות להוביל לעלייה במשקל.

כדי לטפל בכיבים, יש להתייעץ עם הרופא לגבי התרופה הטובה ביותר באופן אישי, כגון תרופה לחסימת חומצה מסוג פרילוסק או זנטק. יש לחדול מנטילת תרופות אנטי דלקתיות או משככי כאבים מסוג איבופרופן או אספירין, היות והם עלולים לגרום לדימום פנימי מסכן חיים לאנשים הסובלים מכיבים.

עצירות משפיעה על ומובילה לבעיות במערכת העיכול

מצב זה עלול להוביל לעלייה במשקל, אך החדשות הטובות הן שהגוף אינו סופג יותר קלוריות. מצד שני, העצירות מפחיתה את המוטיבציה לפעילות גופנית, כך שאדם מרגיש איטי וכבד. במקום להיות פעיל ולאכול נכון, הוא מעדיף לנוח, ומצב זה מונע ירידה במשקל.

במצב זה מומלץ להקפיד על תזונה מאוזנת המכילה מזונות מלאים, לאכול לפחות 25-30 גרם סיבים ליום, להקפיד על שיפור הלחות בגוף באמצעות שתיית ליטר עד שני ליטר מים ליום, וכן להקפיד על פעילות גופנית קבועה. אם העצירות ממשיכה, יש לעקוב אחר הסימנים על מנת לנסות לאתר את הגורמים, ולהתייעץ עם הרופא.

ריבוי חיידקים

המעיים מכילים חיידקים טובים ורעים, ומחקרים מראים שסוג החיידקים הטובים משמעותי לבריאות הכללית באמצעות הפחתת הדלקת ומעקב אחר משקל תקין. הבעיה מתרחשת כאשר כמות החיידקים עולה, או כשמופר האיזון בין שני סוגי החיידקים. במצב זה עלול להתרחש גידול קטן בחיידקי המעיים, התורם לעלייה במשקל בשני אופנים

ראשית, החיידקים עשויים לייצר גז מתאן, המאטים את התפקוד הכללי של המעי הדק, מה שמאפשר ספיגת יותר קלוריות. שנית, חוסר איזון חיידקים במעיים עשוי להאט את קצב חילוף החומרים ולהשפיע על התנגדות לאינסולין ולפטין, ההורמונים המסייעים בוויסות תחושות רעב ושובע.

כתוצאה מכך, סביר להניח שתתעורר השתוקקות לפחמימות וחוסר יכולת לחוות תחושת מלאות לאחר הארוחה, גם אם היא מספקת לחלוטין.

הפתרון לבעיות במערכת העיכול

כדי למנוע חוסר איזון במעיים, מומלץ להימנע מאנטיביוטיקה, אלא אם כן יש בה צורך. אנטיביוטיקה הורגת חיידקים, אך יש להשתמש בה רק כשחולים באמת על מנת למנוע את תנודות איזון החיידקים במעיים.

אם ריבוי החיידקים כבר מתרחש, הרופא עשוי להציע תוסף צמחים לשיפור העיכול, המסייע להשבת האיזון.

תסמונת המעי הרגיז (IBS)

זהו מצב נפוץ ביותר החופף במקרים רבים לבעיות עיכול אחרות כגון רגישות למזון והעדר איזון חיידקים טובים ורעים. בדומה לעצירות, שהיא תסמין של תסמונת המעי הרגיז, מצב זה עלול לגרום לדלקת ונפיחות כרונית, המובילים לעלייה במשקל.

יש לשתף פעולה עם הרופא כדי לבנות את החיידקים הטובים להם זקוקה מערכת העיכול, באמצעות פרוביוטיקה והוספת אנזימים על מנת לסייע בפירוק המזון שלא ישקע בבטן ללא תנועה ויגרום לדלקת. מומלץ להקפיד על תזונה נטולת גלוטן או נמוכה בייצור גזים, כגון דיאטת FODMAP, העשויות לסייע בהפחתת הנפיחות, מניעת עלייה מיותרת במשקל, ושמירה על המשקל.

מחלות קרוהן או קוליטיס כיבית

בעוד שתיאבון מופחת וירידה מופרזת במשקל הם תסמינים נפוצים של מחלות קרוהן וקוליטיס כיבית, שהן מחלות דלקתיות כרוניות, ההיפך הגמור עשוי להתרחש עם קבלת טיפול סטרואידים, הנחשב לצעד הראשון בניסיון למצוא תרופה שעובדת.

סטרואידים נוטים להגביר את התשוקה לפחמימות ולגרום לאצירת מים בגוף ותחושת נפיחות. סטרואידים אוראליים כגון פרדניזון, עשויים אף לגרום לשומן הגוף לפזר את עצמו מחדש, כך שבמקום שהוא יתעכל, הוא עשוי לנוע אל הפנים או הצוואר.

שימוש מבוקר בסטרואידים

למרבה המזל, לא קשה להפחית את המשקל כשמפסיקים את השימוש בסטרואידים. הם דרושים לטיפול בהתקפי התלקחויות בלבד, או עם הופעת תסמינים כגו שלשולים, עצירות, דימום רקטלי וחום. הם מיועדים לשיכוך התסמינים והשגת שליטה משופרת על המחלות.

הבריאות חשובה יותר מאשר מספר קילוגרמים נוספים, כך שיש להקפיד על הוראות הרופא. אך חלק מהרופאים מוצאים טיפולים אחרים מלבד סטרואידים, שכן הם מודעים לתופעות הלוואי השליליות. כל מטופל מגיב אחרת לתרופות, ולכן יש להתייעץ עם הרופא על מנת לקבוע מה עובד הכי טוב באופן אישי.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל