טיפול אלטרנטיבי לסובלים מהשמנת יתר

טיפול אלטרנטיבירפואה אלטרנטיבית הוא מונח המשמש לתיאור מגוון רחב של טיפולים כשבין היתר מדובר בהומאופתיה, נטורופתיה, אוסטאופתיה, דיקור סיני ועוד.

המשותף לכל הטיפולים האלטרנטיביים הוא שכולם חסרי ביסוס מדעי. הכוונה היא לכך שיעילותם לא הוכחה במחקר מדעי או שיש בהם כדי לסתור הנחות מדעיות בסיסיות. כמו כן במקרים מסוימים מדובר בטיפולים שהוכחו כלא יעילים במחקרים מדעיים שבחנו את יעילותם.

הטיפולים האלטרנטיביים לא אחת נכללים תחת הגדרת המטריה הרחבה: "רפואה משלימה". מונח זה בא להדגיש כי מדובר בטיפולים שלא באים להחליף את הרפואה המערבית הקונבנציונאלית, אלא להשלים אותה. לפני שנפתח בדברים חשוב מאוד לציין כי כאשר מצטבר גוף נרחב מספיק של עדויות מדעיות בנוגע ליעילות הטיפול האלטרנטיבי, הוא חדל להיקרא טיפול אלטרנטיבי ומתקבל כטיפול קונבנציונאלי.

רקע כללי לטיפולים אלטרנטיביים

בשדה הרפואה המשלימה או האלטרנטיבית ניתן למצוא אסכולות רבות מאוד, שלא בהכרח קשורות האחת בשנייה ומגוון עצום של טיפולים. חלק ניכר מהטיפולים האלטרנטיביים מגיעים ממזרח אסיה כשבין היתר מדובר בטיפולים השייכים לרפואה הסינית ובטיפולים השייכים לרפואה ההודית. עם זאת, ישנם גם טיפולים שמקורם בתרבות האינדיאנית וכן טיפולים אלטרנטיביים שמקורם באירופה למשל.

חלק ניכר מהטיפולים האלטרנטיביים מבוססים על ידע קדום כשלעתים מדובר בידע בן אלפי שנים. בנוסף לכך ישנן טכניקות אלטרנטיביות המשלבות בין ידע עתיק לציוד מודרני כמו לדוגמה טיפול בביו-רזוננס ושיטות אלטרנטיביות שנחשבות לצעירות יחסית.

אמנם ישנן אסכולות רבות בשדה הרפואה האלטרנטיבית, אך רובן חולקות מכנה משותף, הנוגע לקונספט ההוליסטי. המשמעות היא שלפי רוב התורות האלטרנטיביות, לא ניתן להפריד בין המישור הרגשי או הנפשי למישור הפיזי. אי לכך, כאשר אדם ניגש למטפל אלטרנטיבי, לרוב הטיפול יתחיל משיחה שבה ינסו לבודד את המוקדים הרגשיים הבעייתיים שהובילו לתסמינים הגופניים, או במקרה שלנו, להשמנת היתר או לאכילה המוגזמת.

טיפולים אלטרנטיביים והשמנת יתר

הטיפולים האלטרנטיביים, מתוקף היותם טיפולים הוליסטיים, בדרך כלל לא מתמקדים בבעיה אחת ספציפית, כך שכל מטפל בתחום מסוים, חולש על בעיות רבות מספור. אי לכך, מטפל בשיטת ההומאופתיה למשל, יכול לטפל במקביל באדם הסובל מבעיית עור, באדם הסובל מבעיות במערכת הנשימה ובאדם הסובל מהשמנת יתר על רקע אכילה רגשית. הדבר נכון גם בנוגע לסוגים אחרים של מטפלים אלטרנטיביים כמובן.

הטיפולים העיקריים המתייחסים להשמנת יתר בשדה הרפואה האלטרנטיבית הם דיקור סיני, הומאופתיה ונטורופתיה. חשוב ביותר להבין כי לא מדובר ב"טיפולי קסם", אלא בטיפולים שמטרתם לסייע למטופלים להתניע תהליך של שינוי, שכן ללא שינוי של הרגלי אכילה ופעילות גופנית, לא ניתן ליהנות מירידה במשקל.

עוד יש לציין כי בכל מקרה שבו אדם הנמצא בטיפול קונבנציונאלי אצל דיאטנית קלינית למשל, בוחר להתחיל לקבל טיפול השייך לתחום הרפואה האלטרנטיבית, מומלץ כי יידע את המטפל הקונבנציונאלי בדבר וזאת על מנת שלא ליצור אינטראקציה שלילית בין הטיפולים.

מדוע מטופלים נוהרים אחרי הרפואה האלטרנטיבית

נכון לכתיבת שורות אלה אין עדויות מדעיות לכך שניתן ליהנות מהפחתה במשקל באמצעות טיפולים אלטרנטיביים, אך מאחר והירידה במשקל, או ליתר דיוק השמירה על המשקל לאחר הירידה במשקל באמצעים קונבנציונאליים שמרניים דוגמת שינויים באורח החיים מאתגרת ביותר ומתרחשת לעתים רחוקות, ניתן להבין את הנהירה ההמונית אחרי הטיפולים האלטרנטיביים, המבטיחים תוצאות משביעות רצון תוך השקעה של מאמץ מינימאלי מצד המטופל.

זהו המקום לציין כי בכל הקשור להרזיה, אין קיצורי דרך ופתרונות אינסטנט. ההרזיה תושג אך ורק על ידי שינוי מהותי באורח החיים.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל