בעיות ומחלות בעור והשמנת יתר

בעיות ומחלות בעור והשמנת יתרלצד התחלואות המוכרות הנלוות להשמנת יתר כשהכוונה היא למשל לדיסליפידמיה, סוכרת סוג 2 או יתר לחץ דם, חשוב לזכור כי השמנת יתר מקושרת גם למגוון רחב של בעיות עור. במאמר זה נסקור את בעיות העור הנפוצות האופייניות לסובלים מהשמנת יתר.

לפני שנפתח בדברים חשוב לציין כי לא זו בלבד שהשמנת יתר גורמת לעלייה בסיכון לסבול ממגוון רחב של בעיות עור אלא שבמקרים בהם כבר קיימת בעיית עור מסוימת, ההשמנה מחמירה את תסמיניה. בין היתר השמנת יתר מחמירה את הבעיות הבאות: צלוליט, פסוריאזיס, לימפואדמה, הידראדניטיס סופורטיבה, זיהומים עוריים ועוד.

במקרים בהם המטופל סובל במקביל מסוכרת ומהשמנת יתר, ההשפעה על בעיות העור תהיה כפולה וחמורה במיוחד והתסמינים של כל בעיית עור שהיא יהפכו למשמעותיים יותר, לרבות בעיות חמורות כמו לדוגמה עיכוב בריפוי פצעים בעור, כיבים בעור ועוד.

סימני מתיחה בעור

במקרים בהם ההשמנה התרחשה במהירות כזו שרקמת השומן התפתחה מהר מכפי יכולתו של העור להתמתח בהתאם, תיתכן הופעה של סימני מתיחה בעור. סימני המתיחה מהווים מפגע אסתטי ותו לא ולרוב מופיעים באזור המותניים, החזה והכתפיים. סימני המתיחה נראים כפסים באורכים משתנים בצבע סגלגל כסוף.

Acanthosis nigricans

Acanthosis nigricans היא בעיית העור השכיחה ביותר בקרב הסובלים מהשמנת יתר. הכוונה היא לטלאים (Patches) בהם ניתן להבחין בהיפר פיגמנטציה (צבענות יתר) המופיעים בעיקר באזורים בהם ישנם קפלי עור. ממצא זה שכיח בנוסף גם בקרב תשעים אחוז מהילדים שסובלים מסוכרת ובנוסף מקושר לתסמונת השחלה הפוליציסטית בנערות ונשים. כמו כן ממצא זה שכיח מאוד בקרב מבוגרים החולים בסוכרת.

סרח עור

סרח עור, פלולה, תבלול או acrochordon הוא סוג מסוים של גידול שפיר המופיע על פני העור, בעיקר באזורים בהם העור נוטה להתקמט כמו לדוגמה בעפעפיים, במפשעה, בבתי השחי ובאזור הצוואר. באופן עקרוני גם סרחי העור לא מזיקים לסובלים מהם מבחינה בריאותית שכן הם לא כואבים ולא נוטים להשתנות ולגדול במהלך השנים. עם זאת, הם בהחלט עלולים לגדול במספרם ועלולים לדמם במקרים בעקבות גילוח לא זהיר או מגע או שפשוף בתכשיט או בגד צמוד למשל.

Keratosis Pilaris

Keratosis Pilaris היא בעיית עור נפוצה שיכולה לפגוע בבני כל הגילאים. היא באה לידי ביטוי בהופעה של כתמי עור נוקשים ויבשים עם בליטות דמויות אקנה. כתמים אלו עשויים להיות מגרדים ואדומים אך לרוב אינם כואבים. ברוב המקרים הם מתפתחים על הידיים והירכיים אך עשויים להתפתח גם בעור הפנים.

Callus

Callus, tyloma או Keratoma הם שמות נרדפים ליבלת בכפות הרגליים, המופיעה בעקבות הפעלה של לחץ גבוה מדי על העור, הגורם להתעבות וחספוס שלו. על ידי חלוקה נכונה יותר של המשקל המופעל על כף הרגל בזמן ההליכה ניתן למנוע את ההופעה של היבלות וכמובן שמומלץ להפחית במשקל על מנת להפחית מהעומס הרב המופעל על האזור.

מדוע בעצם השמנת יתר מקושרת לבעיות עור רבות כל כך?

קצרה היריעה מלתאר את המנגנונים הרבים הקושרים בין השמנה לבעיות עור שונות. על קצה המזלג נציין כי ההשמנה גורמת לאובדן נוזלים מוגבר דרך העור וכתוצאה מכך מובילה ליובש של העור, מה שהופך את העור לפגיע יותר וחשוף יותר לבעיות עור הקשורות לחיכוך בין העור לעצמים אחרים, ששכיחותן עולה כאשר ישנם קפלי עור משמעותיים. בנוסף לכך, רקמת השומן מפרישה מגוון רחב של חומרים הגורמים לעיכוב של ריפוי פצעים בעור, לפגיעה במערכת החיסונית של העור ועוד.

ראו גם:

מחלות גנטיות והשמנת יתר

התקף לב עקב השמנת יתר

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל