המלצות תזונתיות לסובלים מבעיות בבלוטת התריס ועודף משקל

השמנת יתר בעקבות בעיות בבלוטת התריסירידה במשקל ושמירה על משקל תקין יכולה להיות מאבק, במיוחד בבעיות בבלוטת התריס. חילוף החומרים מואט והחולה מרגיש כמעט תמיד עייף.

אך אם מפרקים את התהליך לצעדים קטנים, ההרזיה מגיעה הרבה יותר בקלות. מדריך זה כולל את הצעדים הבסיסיים הנדרשים לסובלים מבעיות בבלוטת התריס ועודף משקל.

המלצות חשובות לסובלים מבעיות בבלוטת התריס ועודף משקל

טיפול תרופתי טוב יותר לבעיות בבלוטת התריס

טיפול טוב יותר לבעיות בלוטת התריס ועודף משקל מתחיל עם המלצות תזונה, אך תחילה יש לתקן את צריכת התרופות לבלוטת התריס. אם התרופות אינן מסייעות לתקן רמות הורמונים שאינן תקינות ואת הורמון בלוטת התריס, והתסמינים אינם נפתרים, ההרזיה תהיה קשה עד בלתי אפשרית.

יש להתייעץ עם הרופא לקביעת סוג הטיפול התרופתי הטוב יותר באופן אישי, וגם למצוא את המינון האופטימאלי הנדרש. לא קיים הבדל בין נטילת תרופות להורמון בלוטת התריס בבוקר לעומת הערב, וניתן לבחור מה שיותר קל לצרוך על בטן בצום.

הפחתת סוכרים ועמילנים מזוקקים

המלצה זו מתחילה עם הבהרה: פחמימות אינן רעות מטבען. כלומר, הן אינן משמינות או גורמות למחלת בלוטת התריס בכוחות עצמן. זה תמיד חוזר לסך הקלוריות הנצרכות. אך פחמימות בצורת סוכרים ועמילנים מזוקקים אינם בריאים ומיותרים.

הם מציעים כמעט אפס תועלת תזונתית, ונקראים "קלוריות ריקות". למרבה המזל, המודעות הציבורית להשמנת יתר תופסת כיום תאוצה, ומגמה זו צריכה להמשיך. למרות זאת, הפחתת סוכרים היא עדיין השיטה הפשוטה והישירה ביותר להפחתת עודף קלוריות "ריקות".

השיטה להפחתת צריכת קלוריות ריקות

יש להגביל צריכת מזונות זבל, משקאות בטעמים, כולל מיצים, אלכוהול, לחם לבן, רוב הדגנים המתוקים, וחלק מהמזונות הארוזים. זה כולל ג'אנק פוד ללא גלוטן, שעדיין נחשב לג'אנק פוד.

עכשיו, אין זה מציאותי, וגם לא הוגן להימנע מסוכר לחלוטין באופן קבוע. אך יש להתחיל עם צעדים קטנים מעשיים המסייעים להפחתה הדרגתית של סוכר ויצירת הרגלי אכילה בריאים, המובילים לשיפור בתסמיני בעיות בלוטת התריס ועודף משקל. מומלץ להתחיל בהרחקת מזון שאינו בריא מהבית, או לפחות להחזיק אותו מחוץ לטווח הראייה בארון שבו לעולם לא משתמשים.

ארוחות המבוססות על ירקות וחלבונים

ארוחות אלו מובילות לירידה במשקל בבעיות בלוטת התריס, וצריכות להיות הבסיס של כל ארוחה כמעט. להמלצה זו יש שתי סיבות עיקריות:

חלבון הוא בעל חשיבות עליונה להרזיה

היתרון העיקרי שלו הוא שהוא מוביל לתחושת שובע מוגברת יותר מאשר שומן ופחמימות. כלומר, יש לו יכולת ייחודית להפחית את  התיאבון ואת צריכת הקלוריות הכללית.

מחקרים מראים שתזונה גבוהה בחלבון עשויה גם להפחית מחשבות אובססיביות על אוכל ברמה של שישים אחוזים, ומאפשרת הפחתה משמעותית של הצורך באכילת חטיפים בשעות הלילה המאוחרות.

מזונות עשירים בחלבון כוללים בשר, דגים, ביצים, אגוזים, קטניות ומוצרי חלב. חלבון מזין אף את בניית השריר, כך שתזונה עשירה בחלבון משלימה פעילות גופנית קבועה.

ירקות מספקים יותר ויטמינים, מינרלים ורכיבים תזונתיים אחרים

ירקות הם גם המקור הגדול ביותר לסיבים, המזינים את החיידקים הבריאים בבטן. מחקרים מראים שצריכה נמוכה של סיבים גורמת בטווח הארוך להתרבות חיידקי המעיים הרעים. כהנחיה כללית, חלק החלבון בארוחה צריך להיות בגודל כף היד, וחלק הירקות או הסלט צריך להיות גדול יותר. זה יותיר מקום לרבע צלחת המכילה פחמימות כגון אורז, תפוחי אדמה או פסטה.

צריכה מוגברת של סלניום ואבץ

יש להגביר צריכת חומרים אלו המעורבים ישירות בתפקוד בלוטת התריס. זה חיוני, היות ותזונה המכילה כמויות מספיקות של חומרים אלו מייעלת ייצור הורמון בלוטת התריס וחילוף חומרים.

סלניום

מינרל חיוני המסייע לגוף למחזר יוד. מסיבה זו, בלוטת התריס מכילה את התוכן הגבוה ביותר של סלניום, הגורם לרקמה בריאה של כל האיברים.

לכן רמות נמוכת של סלניום תורמות לבעיות בלוטת התריס באמצעות מנגנונים חלופיים הקשורים ליוד, והמלצת היסוד היא לאכול תזונה המכילה מזונות רבים עשירים בסלניום, כגון אגוזים; טונה וסרדינים; בשר ועוף; ביצים; וקטניות.

אבץ

זהו מינרל חיוני הנדרש להסדרת תירוטרופין, הורמון בלוטת התריס. למעשה, חילוף החומרים של הורמוני אבץ והורמוני בלוטת התריס שלובים, וזוהי הסיבה לכך שמחסור עשוי להוביל להתקרחות. בעוד שמחסור באבץ נדיר ביותר בעולם המפותח, עדיין מומלץ לאכול מגוון מזונות עשירים באבץ, הכוללים דגים; בשר ועוף; קטניות, אגוזים וזרעים; מוצרי חלב ויוגורט.

יוד חשוב גם לבריאות בלוטת התריס, אך במציאות, רמות יוד גבוהות שעלולות לפגוע בבלוטת התריס נדירות ביותר במדינות מפותחות.

לבלוטת התריס השפעה רבה על קצב הגדילה והתפקוד של מערכות רבות בגוף ולכן חשוב לשמור על בלוטת התריס ועודף משקל תקין כדי לשמור על אורח חיים בריא.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל