סכנות וסיכונים בריאותיים בהשמנת יתר

סיכונים בריאותייים בהשמנת יתרהשמנת יתר היא מונח שפירושו משקל גוף העומד על לפחות עשרים אחוזים יותר מכפי שנחשב למשקל תקין ביחס לגובה. מצב זה מגביר את הסיכוי למצבים בריאותיים מסוכנים. כיום ישנן תרופות לירידה במשקל, ניתוחים, אך גם עם הרבה כוח רצון ומוטיבציה אפשר להצליח להפוך את הגוף שלנו לבריא יותר.

מאמר זה מספק מבט מקרוב על סיכונים בריאותיים בהשמנת יתר או עודף משקל.

סיכונים בריאותיים בהשמנת יתר

המצבים הבריאותיים המסוכנים כוללים:
• מחלות לב ושבץ.
• לחץ דם גבוה.
• סוכרת.
• חלק מסוגי הסרטן.
• אבי כיס מרה.
• אוסטיאוארתריטיס.
• שגדון.
• בעיות נשימה כגון דום נשימה בשינה, מצב בו אדם מפסיק לנשום לפרקי זמן קצרים במהלך השינה.
• אסטמה.
לא כל מי שסובל מהשמנת יתר סובל מכל הבעיות האלו. הסיכון עולה אם קיימת היסטוריה משפחתית של אחד ממצבים אלו.
בנוסף, מיקום המשקל משפיע על הסיכונים. אם המשקל העודף מצטבר בעיקר סביב הבטן, הוא עשוי להיות מסוכן יותר מאשר אם הוא מפוזר סביב המותניים והישבן.

מחלות לב ושבץ

כשאנחנו מדברים על סיכונים בריאותיים בהשמנת יתר הסיכון הראשון שאנחנו חושבים עליו הוא מחלות לב ושבץ.

משקל עודף גורם לסיכוי גבוה יותר לפתח לחץ דם גבוה ורמות כולסטרול גבוהות. שני מצבים אלו גורמים לסבירות גבוהה יותר למחלת לב או שבץ.

החדשות הטובות הן שהפחתת כמות משקל קטנה יכולה להפחית את הסיכוי לפתח מחלת לב או שבץ מוחי. הפחתה של חמישה עד עשרה אחוזים ממשקל הגוף, הוכחה כמפחיתה את הסיכוי לפיתוח מחלות לב.

סוכרת מסוג 2

רוב האנשים עם מחלה זו סובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר. ניתן להפחית את הסיכון לפיתוח המחלה באמצעות ירידה במשקל, תזונה מאוזנת, שינה מספקת והגברת הפעילות הגופנית.

אם יש לך סוכרת מסוג 2, ירידה במשקל והגברת הפעילות הגופנית יכולה לסייע בשליטה ברמות הסוכר בדם. הגברת הפעילות עשויה אף להפחית את הצורך בתרופות לסוכרת.

אוסטיאוארתריטיס

מצב משותף נפוץ המשפיע לרוב על הברכיים או הירכיים. נשיאת קילוגרמים מיותרים מציבה לחץ נוסף על המפרקים, ומשפיעה על הסחוס, רקמות ריפוד המפרקים, שבדרך כל מגן עליהם.
ירידה במשקל מקלה את הלחץ על הברכיים, הירכיים והגב התחתון ועשויה לשפר את תסמיני דלקת מפרקים ניוונית.

שגדון

עוד אחד מתוך כל הסיכונים בריאותיים בהשמנת יתר הוא מחלת השגדון- מחלה המשפיעה על המפרקים. היא מתרחשת כשיש יותר מדי חומצת שתן בדם, במצב העשוי ליצור הצטברות גבישים במפרקים.

שגדון שכיחה יותר בקרב אשים הסובלים מעודף משקל. ככל שאתה שוקל יותר, כ גובר הסיכוי שלך לסבול מהמחלה.
בטווח הקצר, שינויים פתאומיים במשקל עלולים להוביל להתלקחות גאוט. אם יש לך היסטוריה של המחלה, התייעץ עם הרופא לגבי השיטה הטובה ביותר לרדת במשקל.

סרטן

סרטן המעי הגס, סרטן השד לאחר הפסקת הווסת, סרטן רירית הרחם, הכליות והוושט, מקושרים להשמנה. חלק מהמחקרים דיווחו אף על קישורים בין השמנה וסרטן כיס המרה, השחלות והלבלב. לכן גם הסרטן תופס חלק חשוב מהסיכונים בריאותיים בהשמנת יתר.

מחלות כיס המרה

מחלות אלו שכיחות יותר אם אתם סובלים מעודף משקל. למרבה האירוניה, ירידה במשקל, במיוחד הרזיה מהירה או אובדן כמות גדולה של משקל, עלולה להגביר יותר את הסיכוי לאבני מרה. ירידה במשקל בקצב של קילוגרם בשבוע מפחיתה את הסיכוי לאבני מרה.

דום נשימה בשינה

מצב נשימה המקושר לעודף משקל, העשוי לגרום לאדם לנחור בכבדות בקצרה ולהפסיק לנשום במהלך השינה. דום נשימה בשינה עלול לגרום לישנוניות בשעות היום ולהגביר את הסבירות למחלות לב ושבץ. ירידה במשקל משפרת את המצב.

קיימים סיכונים בריאותיים בהשמנת יתר שיכולים להשפיע עלינו בדרכים רבות. ממליצים לכם לקרוא את המאמר וליישם את הפתרונות שבו כדי להימנע ממצבים אלו.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל