מאילו מאכלים יש להימנע לאחר ניתוח בריאטרי לקיצור קיבה

מאילו מאכלים יש להימנע לאחר ניתוח בריאטרי לקיצור הקיבהניתוח בריאטרי לקיצור קיבה, נמצא כיעיל ביותר לצורך הפחתה במשקל לאורך זמן. מעבר לכך, ניתוחים אלה ידועים גם ביכולתם לסייע לצורך טיפול יעיל בתופעות רפואיות נוספות הנלוות להשמנה בין אם מדובר בסוכרת, כבד שומני או מחלות דם כאלה ואחרות.

אולם, ניתוח בריאטרי לקיצור קיבה לבדו לא מספיק בכדי להבטיח שמירה על משקל תקין לאורך זמן, שכן הוא מחייב הקפדה על אורח חיים בריא הכולל- תזונה מאוזנת ומותאמת לצד פעילות גופנית סדירה לאורך זמן.

ניתוח בריאטרי לקיצור קיבה אמנם מקטין באופן משמעותי את הקיבולת של מערכת העיכול, אולם על מנת להימנע מהשמנה עתידית חוזרת, יש להקפיד על צריכת מזונות מזינים בכמויות מדודות.

מצב זה מחייב את המטופל לייחס תשומת לב מוגברת למזונות אותם הוא אוכל, בייחוד בתקופה הראשונית שלאחר הניתוח, שכן מדובר בניתוח משמעותי אשר מגביל באופן ניכר את נפח הקיבה, הליך אשר מחייב שינוי משמעותי באורח החיים.

אמנם, ככל שעובר הזמן מרגע ביצוע הניתוח, הקיבה חוזרת לפעילות סדירה ומתרגלת בחזרה לכמויות מזון תקינות, אך עדיין, יש להקפיד להימנע ממזונות מסויימים, זאת על מנת לשמור על נפח קיבה תקין, שכן לעתים תזונה לא מאוזנת לאחר ניתוחים בריאטריים עלולה להחזיר את המצב לקדמותו ולגרום לקיבה להתרחב מחדש.

מאילו מאכלים להימנע בתקופה הראשונית שלאחר הניתוח

בתקופה הראשונית שלאחר ניתוח בריאטרי לקיצור קיבה יש להקפיד על תזונה הדרגתית, זאת על מנת לאפשר למערכת העיכול להתאקלם מחדש, שכן חל שינוי משמעותי בנפחה. תקופה זאת מתאפיינת במספר שלבים עיקריים, כאשר המעבר בין צריכת נוזלים למזונות רכים ולבסוף למזונות רגילים נעשה בהדרגה.

אולם, יש לזכור כי ישנם סוגים שונים של ניתוחים בריאטריים כך שכל ניתוח עלול להתבטא בפעילות שונה של הקיבה. ניתוחים כדוגמת ניתוח תריסריון וניתוח מעקף קיבה מונעים ספיגה של מאכלים מסויימים ואילו ניתוחים אחרים כמו שרוול וניתוחי טבעת מסייעים לצורך הגבלת נפח הקיבה.

בימים הראשונים שלאחר ניתוח בריאטרי לקיצור קיבה יש להקפיד על צריכת נוזלים דלילים בלבד, בין אם מדובר במים, מרקים, תה, או משקאות ממותקים, ולהימנע כליל מצריכה של מזונות אחרים. אולם, לרוב יש להקפיד להימנע ממשקאות מרוכזים בממתיקים יתר על המידה כמו מיצים ממותקים, שכן לעתים משקאות אלה עלולים לעורר רגישות רבה במערכת העיכול המתבטאת בין השאר בבחילות ובשילשולים.

בשלב מאוחר יותר ניתן לצרוך בהדרגה נוזלים סמיכים כדוגמת חלב ויוגורטים למיניהם וכן מזונות טחונים המורכבים מחלבונים שונים ומירקות. במהלך השבועיים ראשונים לאחר הניתוח יש להקפיד על צריכה של מזונות אלה בלבד ולהימנע ממזונות רכים, זאת לצורך שיקום יעיל והדרגתי של הקיבה.

לאחר מכן יש לצרוך בהדרגה מזונות רכים, כאשר חודש לאחר ניתוח ניתן לשוב לתזונה רגילה. עם זאת, יש להקפיד על אכילה איטית ומאוזנת המתבטאת במספר ארוחות קטנות לאורך היום.

מאילו מאכלים יש להימנע לחלוטין לאחר ניתוח בריאטרי לקיצור הקיבה

כאמור, ניתוחים בריאטריים מצריכים שיקום הדרגתי של הקיבה עד אשר היא מתרגלת מחדש לתזונה רגילה, כאשר למרות השינוי הניכר בנפחה יש ביכולתה להכיל מזונות שונים ומגוונים בין אם מדובר בירקות, פירות עוף או בשר, זאת לצד הקפדה על קיום ארוחות קטנות ומאוזנות, וצריכה עקבית של ויטמנים לצורך השלמת המערך התזונתי של הגוף.

עם זאת, יש להימנע בטווח הרחוק ממזונות מסויימים אשר עלולים לגרום להתרחבות מחודשת של מערכת העיכול ולחסימתה.

בכל הקשור לנוזלים, יש לצרוך מבחר רחב של משקאות לאחר ניתוח בריאטרי לקיצור קיבה בין אם מדובר בקפה, תה, מים או משקאות ממותקים למיניהם, אולם יש להימנע מצריכה של משקאות תוססים, שכן הגזים המצויים במשקאות אלה עלולים להוביל להתרחבות חוזרת של נפח הקיבה.

מזונות מסויימים העלולים לגרום להצטברות סיבית במערכת העיכול כמו אפרסמון והרקמה הכרומית המכסה את פירות ההדר, אסורים לאכילה לאחר ניתוח בריאטרי לקיצור קיבה, שכן סיבים אלה עלולים לגרום לחסימה של מערכת העיכול. עם זאת, ישנם מזונות נוספים המתאפיינים בסיביות נוקשה כדוגמת רימון, פופקורן, וגויאבה אשר מותרים לאכילה,אך במינון נמוך במיוחד.

מעבר לכך, יש להימנע מצריכה של מאכלים בעלי ערך קלורי גבוה, בין אם מדובר בסוכרים פשוטים, ממתקים, פחמימות ריקות, או מאכלים מטוגנים כאלה ואחרים. שכן מאכלים אלה עלולים להרחיב את נפח מערכת העיכול, זאת לצד הגדלת מצבור הסוכרים והשומנים בדם, הליך אשר עלול להוביל להשמנה חוזרת ולשלל בעיות מטבוליות נוספות הנלוות לכך.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל