טיפולים שאינם פולשניים בהשמנת יתר

לסובלים מהשמנת יתר שלא מעוניינים לעבור ניתוח בריאטרי יכולים לעבור פרוצדרות שלא מצריכות ניתוח. נהוג לחלק את הטיפולים השונים שמטרתם להביא לירידה במשקל לשלוש קבוצות עיקריות: טיפולים שמרניים שאינם תרופתיים, הכוללים בעיקר שינוי של אורח החיים (בדגש על ביצוע פעילות גופנית והקפדה על תזונה נכונה), טיפולים תרופתיים וטיפולים כירורגיים (ניתוחים בריאטריים).

הטיפולים השמרניים שאינם תרופתיים והטיפולים התרופתיים נקראים גם טיפולים לא פולשניים ובמאמר שלפניכם נפרט אודות הטיפולים השונים הנכללים בקבוצה מגוונת זו.

הטיפולים התרופתיים בהשמנה

הטיפולים התרופתיים בהשמנה כוללים שני סוגים של תרופות להלן:

  • תרופות הגורמות להפחתת יכולת הספיגה של שומנים במעי הדק – הכוונה היא בראש ובראשונה לתרופה הנקראת ORLYSTAT, המתחרה על הקישור לטריגליצרידים עם אנזים הנקרא ליפאז, שתפקידו לפרק את הטריגליצרידים לחומצות שומן חופשיות. סך הכול התרופה גורמת לירידה בשיעור של כשלושים אחוז בספיגת השומנים במעי.
  • תרופות הגורמות לפגיעה בתיאבון – תרופות אלו גורמות לשינויים ברמת התיאבון על ידי השפעה על מרכזי הרעב במוח באמצעות שינוי של רמות נוירוטרנסמיטרים מסוימים כמו לדוגמה סרוטונין או נוראדרנלין. מספר תרופות בקבוצה זו שנחשבו לפופולאריות ביותר בעבר ואף שווקו בישראל, הוסרו מהמדפים לאחר שהתברר כי הן מגדילות את הסיכוי לשלל בעיות בריאותיות. כך לדוגמה תרופה הנקראת רדוקטיל הוסרה מהמדפים לאחר שהתברר כי היא מגדילה את הסיכוי לשבץ מוחי ולאוטם שריר הלב.

חשוב מאוד לציין כי טיפולים תרופתיים אלה וטיפולים תרופתיים דומים כמו לדוגמה שימוש בתרופות להאצת קצב המטבוליזם, לא יכולים לעמוד לבדם ובכל מקרה יהוו מרכיב אחד בלבד במכלול שלם של טיפולים הכולל בנוסף גם שינויים באורח החיים, מעקב תזונתי צמוד ועוד.

בלון בקיבה להרזיה

בלון בקיבה להרזיה הוא טיפול הממוקם בדיוק על התפר שבין הטיפולים הפולשניים לטיפולים השמרניים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהטיפול כרוך בהליך אנדוסקופי שבו מוחדר בלון לקיבה של המטופל, הנשאר במקומו במשך חצי שנה לכל היותר. עם זאת, הטיפול לא כרוך בשינוי כלשהו באנטומיה של מערכת העיכול. לאחר החדרת הבלון לקיבה של המטופל, ממלאים אותו בנוזל מיוחד עד שהוא תופס חלק ניכר מנפח הקיבה.

באופן כזה נפח המזון שניתן לצרוך מדי ארוחה קטן וצריכת המזון מופחתת. כמו כן נוכחות הבלון בקיבה תורמת להופעה מוקדמת של תחושת שובע במהלך הארוחות. סך הכול הטיפול מצליח להביא לירידה של עד עשרים אחוז מהמשקל העודף.

טיפולי היפנוזה להרזיה

היפנוזה היא שיטת טיפול המבוססת על הכנסת המטופל למצב תודעתי חלופי, שבו ניתן להשפיע על תודעתו באמצעות סוגסטיות מסוגים שונים. בעשורים האחרונים נעשה שימוש נרחב בטיפולי היפנוזה בעיקר לטיפול בהפרעות פסיכיאטריות דוגמת חרדות או פוביות מסוגים שונים, אך בשנים האחרונות נעשים ניסיונות לטפל גם בסובלים מהשמנת יתר באמצעות היפנוזה.

טיפול ייחודי המסתייע בהיפנוזה כדי לגרום לירידה במשקל זכה זה מכבר לכינוי "קיצור קיבה וירטואלי". בטיפול זה באמצעות היפנוזה, משכנעים את המטופל כי עבר ניתוח בריאטרי מבלי שסכין המנתחים נגעה בגופו ולו לרגע קט אחד. מאחר ומדובר בשיטה שלא מרבים לעשות בה שימוש לצורך הפחתה במשקל, הרי שעדיין אין מספיק מידע אמפירי בנוגע לרמת היעילות שלה בתחום זה.

טיפולים אלטרנטיביים

טיפולים אלטרנטיביים הם טיפולים השייכים לשדה הרפואה המשלימה, כלומר טיפולים שיעילותם לא הוכחה במספיק מחקרים מדעיים או טיפולים שהוכחו במחקרים קליניים כבלתי יעילים. הכוונה היא למשל לטיפולים כמו לדוגמה דיקור סיני, שיאצו, הומאופתיה, נטורופתיה ועוד. הטיפולים האלטרנטיביים באשר הם שמים דגש מיוחד על הקשר שבין הנפש לגוף ועל ההשפעה של בעיות רגשיות ונפשיות על התסמינים הפיזיים.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל