השמנת יתר ועודף משקל והסיכוי לפתח גידול סרטני

השמנת יתר ודיכאוןהשמנת יתר מגדילה את הסיכוי לסבול ממגוון רחב ביותר של תחלואות נלוות או Obesity comorbidities כשבין היתר מדובר על סוכרת סוג 2, מגוון בעיות אורתופדיות, בעיות נוירולוגיות, מחלות לב וכלי דם ועוד. במאמר זה נפרט אודות הקשר בין השמנת יתר ועודף משקל לבין העלייה בסיכון לחלות בסוגים שונים של גידולים סרטניים.

השמנת יתר מעלה את הסיכוי לחלות בעשרה סוגי סרטן

חוקרים בריטים גילו לאחרונה כי עלייה במשקל מגדילה באופן משמעותי את הסיכוי ללקות בעשרה סוגים של גידולים סרטניים. הנתונים שאספו החוקרים במחקר המקיף ביותר שנערך אי פעם בנוגע לקשר בין השמנת יתר לסיכוי לחלות בסרטן והממצאים המרתקים של המחקר פורסמו בכתב העת היוקרתי Lancet. סך הכול נאספו נתונים מחמישה מיליון אזרחים בריטים.

החוקרים שערכו את המחקר מצאו כי כל עלייה של שלושה עשר עד שישה עשר ק"ג במשקל מגדילה משמעותית את הסיכוי ללקות בשישה סוגים של גידולים סרטניים: סרטן הרחם, סרטן כיס המרה, הכליות, סרטן צוואר הרחם, סרטן בלוטת התריס ולוקמיה. בקרב אלו שסבלו מה- BMI הגבוה ביותר נמצאה עלייה משמעותית בסיכון ללקות בארבעה סוגים נוספים של גידולים סרטניים: סרטן הכבד, סרטן השחלות, סרטן השד וסרטן המעי הגס.

בנוסף מצאו החוקרים לאחר שקלול הנתונים כי השמנת יתר מקושרת לשניים עשר אלף מקרים חדשים של סרטן בבריטניה לבדה.

השמנת יתר וסרטן השד

הקשר בין השמנת יתר לסיכוי לחלות בסרטן אינו לינארי כשלעתים מדובר בקשר מורכב המושפע ממשתנים שונים כמו לדוגמה גיל או מגדר. כך לדוגמה לנשים לפני גיל הפסקת הווסת, הסובלות מהשמנת יתר, יש סיכוי נמוך יותר בהשוואה לנשים בעלות משקל תקין לחלות בסרטן השד. לעומת זאת, לאחר הפסקת הווסת, נשים הסובלות מהשמנת יתר נמצאות בסיכון הגבוה פי 1.5 לחלות בסרטן השד בהשוואה לנשים במשקל תקין.

בנוסף נראה כי נשים לאחר הפסקת הווסת הסובלות מהשמנת יתר נמצאות בסיכון גבוה יותר למות מסרטן השד בהשוואה לנשים בעלות משקל תקין. סך הכול לפי הערכות החוקרים ניתן למנוע בין 11000 עד 18000 מקרי מוות כתוצאה מסרטן השד בארצות הברית לבדה בקרב נשים מעל גיל חמישים על ידי הקפדה על BMI תקין לאורך החיים הבוגרים.

ככל הנראה ההשפעה של השמנת היתר על הסיכוי לתמותה קשורה בכך שקשה יותר לאבחן את הגידול בשד בשלב מוקדם מאוד בנשים הסובלות מהשמנת יתר ובנוסף נראה כי רמות האסטרוגן בנשים הסובלות מהשמנת יתר לאחר הפסקת הווסת גבוהות בחמישים עד מאה אחוז בהשוואה לנשים בעלות משקל תקין וכידוע רמות גבוהות של אסטרוגן מקושרות לצמיחה מואצת של גידולי שד סרטניים המגיבים לאסטרוגן.

השמנת יתר וסרטן המעי הגס בנשים

השפעה הפוכה על הסיכוי ללקות בסרטן ניתן למצוא במקרה של גידול סרטני במעי הגס: נראה כי לפני הפסקת הווסת נשים הסובלות מהשמנת יתר נמצאות בסיכון הגבוה פי 2 לחלות בסרטן המעי הגס בהשוואה לנשים בעלות משקל תקין בעוד שלאחר הפסקת הווסת השמנת יתר מהווה גורם מגן חלש מפני התפתחות סרטן המעי הגס.

לפי התיאוריה המרכזית המנסה להסביר תופעה זו נראה כי העלייה בסיכון לחלות בסרטן המעי הגס בקרב נשים לפני הפסקת הווסת קשורה בעיקר ל – IGF1, גורם גדילה דמוי אינסולין, שרמתו בדם עולה בקרב הסובלים מהשמנת יתר, הידוע כמגדיל את הסיכוי לחלות בסרטן. לאחר הפסקת הווסת, ניכרת יותר ההשפעה של רמות האסטרוגן הגבוהות יחסית, הידוע כגורם מגן מפני התפתחות של סרטן המעי הגס.

השמנת יתר וסרטן הערמונית

לסיום חשוב לציין כי לא זו בלבד שהשמנת יתר מגדילה את הסיכוי לחלות בסוגים שונים של סרטן, אלא שהשמנת יתר עשויה לגרום לתגובה מופחתת של הסרטן לטיפולים האונקולוגיים. כך למשל במחקר מקיף שהתפרסם בכתב העת היוקרתי Annals of Oncology, נמצא כי הסיכון להתפתחות של סרטן אגרסיבי בערמונית עולה בתשעה אחוזים עם כל עלייה של חמש יחידות BMI.

במחקר אחר נמצא כי סרטן זה התקדם במהירות גבוהה פי 3 בבעלי משקל עודף, בהשוואה למטופלים שעברו טיפולים זהים, שהיו בעלי משקל תקין ולכך יש להוסיף את העובדה כי השמנת יתר מעמידה את המטופלים בסיכון מוגבר לסיבוכים הקשורים לניתוחים המשמשים לטיפול בסרטן הערמונית.

באופן כללי ללא קשר לסוג הטיפול, הסיכוי של אדם הסובל מהשמנת יתר למות כתוצאה מגידול סרטני בערמונית גבוה בעשרים וחמישה אחוז מהסיכוי של אדם בעל משקל תקין למות כתוצאה מסרטן הערמונית ובאופן כללי מטופלים הסובלים מהשמנת יתר נמצאים בסיכון גבוה פי 5 לפתח גרורות סרטניות.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל