השמנת יתר וטחורים

השמנת יתר וטחורים לא רק לשמנים

סובלים מכאבים בזמן שאתם יושבים בשירותים? הבחנתם בהפרשה דמית או שיש לכם אי נוחות? כאבים באזור פי הטבעת הינם נחלתם של רבים. בהחלט ייתכן שלא מדובר בבעיה רפואית מסכנת חיים, אך יחד עם זאת בהחלט מטרידה והיא נקראת טחורים.

במעי הגס וגם באזור פי הטבעת ישנם כלי דם שלוקחים חלק לא רק באספקת דם כשלעצמה. יש להם חלק חשוב בזירוז הפרשת הצואה. כאשר חלים שינויים בכלי הדם הללו, כאשר מתקיים תהליך דלקתי, חסימת כלי דם או התפקעות, מופיעים גם הטחורים. אמונה רווחת גורסת כי טחורים היא בעיה של שמנים. הם אכן נכון הדבר? האם אכן יש קשר בין השמנה ומשקל יתר לבין היווצרות טחורים?

השמנת יתר וטחורים? לא בשמנים בלבד

היווצרות הטחורים עשויה להיות מלווה באי נוחות רבה, תחושה של גירוד או גירוי. פעמים רבות תופיע התנפחות בפי הטבעת או באזורים פנימיים יותר של המעי הגס. הופעה של דימום בהחלט איננה נדירה.

פעם סברו שהטחורים יופיעו אצל אנשים הסובלים מעצירות או קשיי עיכול. אף כי יש בכך מן האמת, הם עשויים בהחלט ללוות גם אנשים שאינם מדווחים כלל על עצירות כלל. מה שברור הוא שלא רק אנשים שמנים סובלים מתופעה זאת, הגם שהשמנה מהווה בהחלט גורם סיכון לכך.

השמנה ומעט פעילות גופנית

שני גורמים בעלי משמעות ניכרת המקושרים עם היווצרות טחורים הם השמנה וגם מיעוט של פעילות גופנית. זה המקום לציין כי אחוז ניכר מהנשים ההרות סובלות מטחורים. קיימים הסברים שונים למצב זה, ולא מדובר רק בעליה במשקל המלווה את ההיריון. שינוי בלחץ הדם עשוי בהחלט לתרום לכך ויש הסבורים כי דווקא המיעוט בפעילות גופנית הוא שמביא לזאת.

גם בקרב אנשים שמנים, לא רק המשקל העודף כשלעצמו הוא האשם בהיווצרות הטחורים. חוסר הפעילות המלווה בסירקולציה (זרימת הדם) נמוכה באופן כללי הינם בעלי תרומה משמעותית. בכלל, אנשים בעלי עודף משקל רציני מועדים יותר להיווצרות טחורים, אך ישנן סיבות נוספות חשובות לא פחות ויש לציין כי אין מתאם מלא בין השמנת יתר וטחורים.

יושבים יותר מדי

רופאים מסבירים כי היווצרות הטחורים בהחלט מושפעת מגיל. עם העלייה בגיל עולה הסבירות לטחורים ובנוסף, גורם סיכון משמעותי הינו אורח החיים. אנשים שמרבים לבלות את יומם בישיבה סובלים יותר מהיווצרות הטחורים. מומלץ, אם כן, להקפיד על פעילות גופנית בכלל ועל שילוב של הליכות מעת לעת, גם בזמן העבודה.

פעם בשעה לפחות מומלץ לקום מהכיסא וללכת מעט. זו לא חייבת להיות הליכה מהירה או ריצה, אך חייבת להיות תנועה. מקובל להניח כי מאמץ יתר בזמן שיושבים בשירותים מגדיל את הסבירות לטחורים ועבור אלה הנוהגים "לבלות" בשירותים לאורך זמן מוטב להמעיט בהרגל זה ולמצוא תעסוקה מסוג אחר.

סיבים תזונתיים מאוד עוזרים

מעריכים כי היווצרות השמנת יתר וטחורים נפוצה כיום הרבה יותר מכפי שהייתה קיימת בעבר. במדינות מפותחות אחוז הסובלים מכך גדול יחסית והוא אף נמצא בעליה מתמדת. ככל הנראה, שילוב בין גורמים גנטיים, סגנון חיים ותזונה הם בעלי השפעה.

כטיפול, בין היתר נהוג להמליץ על תזונה עתירת סיבים, צריכת ירקות, דגנים ודייסות. אלכוהול ומזון מתובל וחריף עשויים להגביר את הכאבים ועדיף להימנע. בבתי המרקחת נמכרות משחות לטיפול בטחורים וכדאי מאוד להקפיד על היגיינה ושטיפת האזור לעיתים קרובות. במידה ואין די בכך, ניתן לשקול טיפולים כגון טיפול בקור, בקשירה או בחשמל, הגם שהשפעתם עשויה להיות חולפת. ניתוח יכול לעזור גם הוא, כמוצא אחרון.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל