מדוע השמנה עלולה לפגוע בשמיעה?

מדוע השמנה עלולה לפגוע בשמיעה?מחקר חדש מגלה ממצאים שמומלץ להקשיב להם: שומן גוף, ובמיוחד קילוגרמים מיותרים סביב המותניים, עשויים להיות קשורים לאובדן שמיעה. ממצאי המחקר פורסמו בגיליון דצמבר 2013 של כתב העת American Journal of Medicine.

במחקר שנערך על ידי חוקרים מהרווארד, שעקבו אחר למעלה מ-68,000 נשים בין השנים 1989-2009, הנשים ענו על שאלות מפורטות ביותר לגבי הרגלי היומיום שלהם בכל הנוגע לבריאות.

בשנת 2009 הן נשאלו אם מעולם לא חוו אובדן שמיעה, ואם כן, באיזה גיל. החוקרים מדווחים שאחת מתוך שש נשים הצהירה על אובדן שמיעה במהלך תקופת המחקר.

נשים בעלות מדד מסת גוף (BMI) גבוהה יותר, או היקף מותניים גדול יותר, נמצאות בסיכון גבוה יותר לבעיות שמיעה, בהשוואה לנשים במשקל תקין. BMI הוא מדד שומן גוף מבוסס על יחס בין גובה למשקל.

השפעת מדד מסת גוף על אובדן שמיעה

נשים שסבלו מהשמנת יתר, עם BMI בין שלושים ל-39, נמצאו כבעלות סיכון של 17-22% יותר לאובדן שמיעה, בהשוואה לנשים בעלות BMI עד 25. נשים הנמצאות בקטגוריית השמנת יתר קיצונית, העומדת על BMI מעל ארבעים, נמצאו בסיכון הגבוה ביותר, של 25% לבעיות שמיעה, לעומת נשים במשקל נורמאלי.

היקף המותניים נקשר גם הוא לאובדן שמיעה. נשים בעלות מותניים גדולות במיוחד נמצאו בסיכון של כ-27% יותר לדווח על אובדן שמיעה, בהשוואה לנשים בעלות היקף מותניים רגיל. היקף המותניים נותר כגורם סיכון לאובדן שמיעה גם לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון את השפעות ה-BMI הגבוה, נתון המצביע על העובדה לפיה שומן בטני גדול עשוי להשפיע על השמיעה.

הבדלים אלו נשארו גם לאחר שהחוקרים שלטו על גורמים אחרים הידועים כבעלי השפעה על השמיעה, כגון עישון סיגריות, שימוש בתרופות מסוימות ואיכות התזונה.

דבר אחד ששינה את היחס בין מדד מסת גוף לבין אובדן שמיעה הוא פעילות גופנית. כשהחוקרים הכניסו פעילות גופנית למשוואה, הסיכון לאובדן השמיעה ירד.

נשים שצעדו במשך ארבע שעות או יותר מידי שבוע, נמצאו בסיכון מופחת של 15% לאובדן שמיעה, בהשוואה לנשים שהלכו פחות משעה בשבוע. החוקרים סבורים שנתון זה קובע שפעילות גופנית מגנה מפני אובדן שמיעה.

הבנת הקשר בין השמנת יתר לאובדן שמיעה

למרות הממצאים, המחקר הראה שהשמנה אינה פוגעת ישירות בשמיעה, והחוקרים אינם בטוחים מדוע שני מצבים אלו עשויים להיות קשורים, אך הציעו מספר תיאוריות. הם סבורים שהאוזן פעילה ביותר מבחינה מטבולית, ולכן השמיעה תלויה באספקת דם תקינה.

השמנה עשויה להפחית את זרימת כלי הדם, ואנשים הסובלים מהשמנת יתר נוטים אף לסבול מלחץ דם גבוה, שהוא מצב נוסף המפריע לזרימת הדם. השמנה עלולה לסכן את זרימת הדם לתא השמיעה של האוזן הפנימית. חוסר זרימת דם עלול למנוע מהאוזן לשחזר את בריאותו לאחר פגיעה, ויכולת התפקוד שלו פוחתת בהדרגה.

השלכות המחקר

מומחים שלא היו מעורבים במחקר סבורים כי מחקר זה מעורר שאלות ותשובות, אך סבורים שזוהי נקודת התחלה מצוינת, הנושאת הבטחה משמעותית. מומחים אחרים סבורים שמדובר בנתונים מעניינים ומדאיגים, ויתכן שהגיע הזמן לדווח על השמנת יתר כדרך נוספת הפוגעת בבריאות הגוף, ומתבטאת באובדן שמיעה.

בחודש יוני 2013 פורסם מחקר בכתב העת לרינגוסקופ, המדווח על ממצאים לפיהם בני נוער שמנים נמצאים בסיכון של כמעט פי שניים לאובדן שמיעה מוקדם בגיל העשרה, בהשוואה לבני נוער במשקל נורמאלי.

המדענים של המחקר האחרון סבורים שקיימת סיבה להתחיל להתייחס לבעיה רפואית חדשה של אובדן שמיעה המשויך להשמנה, ולהתחיל לבדוק בעיות שמיעה בקרב ילדים ומבוגרים שמנים, תוך הגברת המודעות הציבורית למניעת השמנת יתר.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל