חשיפה טרום לידתית ל-BPA גורמת לחלק מהילדים לסבול מהשמנת יתר

חשיפה טרום לידתיתהשמנת יתר היא דאגה בריאותית ציבורית הולכת וגדלה במיוחד בקרב ילדים המתגוררים באזורים עניים. מחקר חדש שפורסם בכתב העת לבריאות הסביבה מצא שילדים המתגוררים בשכונות מעוטות הכנסה נמצאים בסיכון של 28% להשמנת יתר.

לדברי המדענים, חשיפה טרום לידתית לביספנול (BPA), חומר כימי נפוץ בשימוש בבקבוקי פלסטיק של מזונות משומרים, עשויה לתרום להשמנת יתר בקרב חלק מהילדים.

המחקר נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת קולומביה, ונחשב לראשון מסוגו המצביע על קשר בין חשיפה טרום לידתית ל-BPA, לבין השומן בגוף בקרב ילדים בגילאי בית ספר. החוקרים ניתחו דגימות שתן והרכבי גוף של העובר דרך הילדות המוקדמת, מ-369 אימהות וילדים אשר השתתפו במחקר הילודה העירוני המתמשך בניו יורק.

החוקרים מדדו ריכוזי BPA בדגימות שתן שנאספו במהלך השליש השלישי של ההיריון, ושוב בקרב הילדים כשהגיעו לגילאי שלוש וחמש, לקביעת חשיפה ל-BPA. גובה ומשקל הילדים נמדדו בגילאי חמש ושבע, כולל היקף מותניים ומסת שומן בגילאי שבע.

חשיפה טרום לידתית – ממצאי המחקר

מהנתונים עולה שחשיפה טרום לידתית ל-BPA קשורה באופן חיובי עם אינדקס מסת הגוף. במילים אחרות, הילדים שנחשפו יותר ל-BPA, סבלו ממסת שומן גבוהה בגוף. המחבר הראשי של המחקר, ד"ר לורי הפנר, מדווח שצוות החוקרים ראה שככל שהחשיפה גדלה, כך גם התוצאה.

BPA מיוצר בכמויות גדולות ונחשב לאחד הכימיקלים הנפוצים ביותר בעולם. ניתן למצוא אותו במוצרים בהם משתמשים אנשים מדי יום כגון בקבוקי פלסטיק ופחיות מזון ממתכת. קיים חשש כי BPA עלול לשבש את תפקוד המערכת האנדוקרינית של הגוף, במצב המשפיע על המשקל וההשמנה באמצעות ויסות חילוף החומרים. מה שהפתיע יותר מכל את החוקרים בבחינת הממצאים היו הגילויים הברורים והעקביים. הם קבעו שהשמנת יתר עלולה להיות פשוט תוצאה של חוסר איזו קלוריות.

השלכות המחקר

מהמחקר עולה שחשיפה טרום לידתית ל-BPA עלולה להוות גורם בסיסי במגפת השמנת היתר, שכן חשיפה אנדוקרינית לכימיקלים כגון BPA עלולה לשנות את המטבוליזם של התינוק ולהשפיע על האופן בו תאי שומן מאוחסנים בשלב מוקדם בחיים. חשיפה ל-BPA נקשרה אף לתוצאות בריאותיות שליליות אחרות כגון אסטמה, הפרעות קשב וריכוז, חרדות ודיכאון.

קיים צורך במחקר נוסף על מנת לטפל באופן בו חשיפה ל-BPA עלולה להשפיע על מתבגרים. החוקרים מראים שנשים הרות, או נשים המתכננות להיכנס להריון צריכות להימנע משימוש בכלי פלסטיק וממזונות משומרים, להחליפם במזונות טריים, ולבחור בכלי זכוכית, פורצלן או נירוסטה לאחסון מזונות נוזליים חמים. בנוסף ממליצים החוקרים לנשים הרות או המתכננות הריון, כולל אימהות לילדים צעירים, להתייעץ עם הרופא לגבי שיטות אכילה בריאה ושינויים באורח החיים, על מנת להפחית את החשיפה ל-BPA.

הרשות לבטיחות המזון של אירופה (EFSA) הודיעה באפריל 2016 על כוונתה לבחון מחדש את השפעות BPA על המערכת החיסונית, תוך לקיחה בחשבון את ממצאי המחקר האחרון והדגשת סיכוני חומר כימי זה לעוברים וילדים.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל