סקסנדה לילדים ובני נוער

סקסנדה לילדים ובני נוער – פריצת הדרך במלחמה בהשמנת יתר של הדור הצעיר

כיום ידוע כי עד 90% מהמתבגרים עם השמנת יתר צפויים לסבול ממחלה זו גם בבגרותם ולהיות בסיכון לפתח סיבוכים נלווים, רובם קשים. מסיבה זו, יש חשיבות לתמיכה בהם באמצעות טיפול בהשמנה כבר בשלב מוקדם בחיים.

לאחרונה, ה- FDA אישר את השימוש בתרופה סקסנדה לילדים ולמתבגרים בני 12-17, המהווה כלי יעיל נוסף שניתן לשלבו כחלק מתוכנית טיפול  שלמה, מותאמת אישית, שתסייע לילדים ובני נוער גם לרדת במשקל וגם לשמור על המשקל החדש לאורך זמן. כל הפרטים על הבשורה החדשה לילדים ובני הנוער הסובלים ממשקל עודף במאמר שלפניכם:

ילדים והשמנה כמחלה כרונית  

השמנת יתר ידועה כאחת מהמחלות המשמעותיות ביותר בעולם, בפרט בחברה המערבית, וכיום ידוע כי מעל ל-650 מיליון איש סובלים ממנה. בישראל – בדומה למדינות המפותחות בעולם – השכיחות של השמנת יתר נמצאת בעלייה מתמשכת, וככל שמדובר בילדים, כרבע מהם ומבני הנוער סובלים ממשקל עודף.

אולם השמנה היא לא רק 'גורם סיכון' למחלות אחרות, אלא שהיא מוגדרת כמחלה כרונית בפני עצמה, אשר השלכותיה נמצאו כמקושרות לשלל מחלות ומצבים רפואיים חמורים כגון סוכרת, מחלות לב וכלי דם, סרטן, סיבוכים כתוצאה מהידבקות בנגיף הקורונה ועוד.

מחקרים מצביעים על קשר מובהק בין השמנה בגיל הנעורים לבין השמנה ותחלואה נלווית בחיים הבוגרים, והמסקנה המובהקת היא, כי חשוב לטפל במצב מוקדם ככל שניתן באופן שבו מטפלים בכל מחלה כרונית. ובדיוק מהסיבה הזאת לתרופה סקסנדה לילדים יש חשיבות גדולה כל כך.

מדוע יש צורך בטיפול תרופתי בהשמנת ילדים?

רבים חושבים כי ילדים הסובלים מהשמנה הם פשוט גרגרנים ונטולי כוח רצון ולכן אין סיבה לתת להם תרופות לטיפול בהשמנה דוגמת סקסנדה, אולם מדע ההשמנה מוכיח כי לא כך הדבר. לרוב כשילדים (וגם בוגרים) מנסים לשנות את מצבם ולאכול פחות כדי להשיל את הקילוגרמים העודפים, הם נכשלים פעם אחר פעם וחווים כישלון ואכזבה.

הסיבה לעליה החוזרת במשקל אינה קשורה לגרגרנות או לחוסר כוח רצון, אלא לעיקרון ביולוגי שנקרא "נקודת שיווי המשקל". במילים פשוטות, על פי עיקרון זה הגוף שלנו 'מסמן' לעצמו את המשקל  היציב שלו, והוא מגן עליו כחלק ממנגנון הישרדותי. כך, בכל פעם שילד שמן ינסה לרדת במשקל, הגוף שלו יפעל "כנגדו" וינסה לחזור שוב לאותה נקודה של משקל יציב (נקודת שיווי המשקל), בין היתר על ידי שינוי בהפרשת הורמוני הרעב והשובע והגברת תחושת הרעב והדחף לאכול.

לכן בעצם, מדובר במאבק במשקל שנדון לכישלון, כאשר ברוב המקרים מתרחשת עלייה במשקל גדולה אפילו יותר מהמשקל לפני הדיאטה. אולם המחקר החדש מראה כי סקסנדה לילדים יכולה לסייע לווסת מחדש את אותם מנגנונים הורמונליים שיצאו מאיזון ובכך לתרום להפחתה במשקל ולשמירה עליו לאורך זמן – כלומר התרופה מטפלת בשורש הבעיה.

על מחקר מחקר סקסנדה לילדים

מחקר סקסנדה לילדים הוא מחקר קליני מבוקר פלסבו שפורסם בכתב העת המדעי New England Journal of Medicine. הוא ארך 56 שבועות, והשתתפו בו ילדים בגילאי 12-18 שנים בעלי משקל גבוה מ-60 ק"ג ומדד מסת גוף (BMI) העומד על 30  ומעלה, אשר עד לתחילתו חוו ירידה במשקל שהוגדרה כלא מספקת בתגובה לשינוי באורח החיים.

במהלך תקופת המחקר 125 ילדים טופלו ב- 3 מ"ג ביום סאקסנדה (החומר הפעיל בתרופה הוא לירגלוטיד) ו-126 משתתפים  קיבלו פלסבו, כאשר שתי הקבוצות המשיכו ליישם שינוי בתזונה ובאורח החיים.

בתום תקופת המחקר נצפתה ירידה של לפחות 5% במדד מסת הגוף בקרב 51 מתוך 113 המשתתפים בקבוצת הטיפול בסקסנדה, לעומת 20 מבין 105 המשתתפים בקבוצת הפלסבו (שיעור של 43.3% לעומת 18.7%). בנוסף, נצפתה ירידה של לפחות 10% במדד מסת הגוף אצל 33 המשתתפים בקבוצת הטיפול בסקסנדה לעומת 9 משתתפים בלבד בקבוצת הפלסבו (26.1% לעומת 8.1%).

כלומר מסת הגוף של קבוצת סקסנדה לילדים ירדה באפן משמעותי, והחוקרים הגדירו את הטיפול בתרופה כפריצת דרך של ממש. הסיבה היא שמדובר בירידה של -4.6 נקודות  BMI בממוצע, אשר נחשבת למשמעותית מאוד עבור ילדים בתקופת גדילה שממשיכים לגבוה.

לגבי בטיחות התרופה, חלק מבני הנוער דיווחו על תופעות לוואי אופייניות כגון בחילות, הקאות ושלשולים, אך עם זאת בפועל, כשהטיפול נעשה במסגרת קליניקה ייעודית, רופא המתמקצע בתחום השמנת ילדים יכול לסייע למניעת או להפחתה משמעותית של תופעות הלוואי, ע"י העלאת המינונים בהדרגה והתאמה מדויקת של הטיפול התזונתי.

בכל אופן, החוקרים הסיקו מתוצאות המחקר כי הממצאים תומכים ביעילות ובבטיחות של סאקסנדה לילדים ומתבגרים כטיפול בהשמנה בשילוב עם אורח חיים בריא.

מהי החשיבות של מחקר סקסנדה לילדים?

חשיבותו של המחקר טמונה בעובדה שעד כה, המבחר של תרופות לירידה במשקל עבור ילדים ומתבגרים היה דל מאוד, בניגוד למבוגרים עם עודף משקל שעבורם האופציות התרופתיות הן רחבות הרבה יותר. התרופה היחידה שהיתה מאושרת עד עכשיו לילדים היא תרופת דור ראשון וותיקה מאוד (משנת 1999), שפועלת מקומית במערכת העיכול, והאפקט שלה נחשב כמוגבל ולא מספק בתור טיפול בהשמנה להפחתת משקל.

לכן האישור של סקסנדה לילדים, כתרופה שהוכיחה יעילות מובהקת בטיפול במבוגרים וכעת גם בילדים ובני נוער, נחשב לפורץ דרך בכל קנה מידה, והירידה המשמעותית במסת הגוף היא בשורה של ממש.

כיצד פועלת בגוף התרופה סקסנדה?

סאקסנדה היא תרופה חדשנית, מקטגוריית זריקות להרזיה (המכונות זריקות דיאטה). היא מהווה נגזרת של ההורמון  GLP-1 שגופינו מפריש באופן טבעי בתגובה לאכילת מזון.  סקסנדה מחקה את פעילות ההורמון, הפועל על אזור במוח שנקרא היפותלמוס – שם הוא נקשר לתאי עצב המעורבים בוויסות התיאבון ובהאטת קצב התרוקנות הקיבה.

באופן זה סאקסנדה מפחיתה תחושת רעב, מגבירה תחושת שובע ומסייעת להפחתה במשקל. יתרון משמעותי נוסף של סקסנדה, הוא שיעילותה נשמרת לטווח ארוך, כפי שהוכיחו מחקרים קליניים ארוכי טווח. משום כך יש לה אישור FDA לנטילה לתקופה ממושכת (לעיתים לכל החיים) לשם שמירה על תוצאות הירידה במשקל.

לסיכום, סקסנדה לילדים היא תרופה חדשנית לטיפול בהשמנת יתר, הפועלת ברמת המוח לוויסות מנגנוני הרעב והשובע, ובכך היא המאפשרת לעשות שינוי אמיתי שתוצאותיו נשמרות לאורך זמן. כעת הרופא המטפל יכול לבחור עבור הילד או המתבגר טיפול מותאם אישית ומדויק יותר לצרכיו, ועל כן זהו ציון דרך משמעותי מאוד.

מומלץ להגיע לטיפול במרכז רפואי המתמחה בטיפול בהשמנה, בו פועל צוות רב תחומי המעניק לכל ילד טיפול צמוד ועוטף, תוך בניית תוכנית תזונה ואורח חיים מותאמת אישית, כדי להפיק את המקסימום מהטיפול התרופתי לתקופה ממושכת.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל