השמנת יתר ורמות הסוכר בדם מקושרות לעלייה בסיכון לירידה קוגניטיבית בקרב קשישים

מחקרים קודמים כבר הוכיחו, כי קיים קשר בין סוכרת לבין השמנת יתר אשר מלווה בירידה קוגניטיבית בגיל המבוגר. עוד ידוע, כי יש מצבים מסוימים בהם ההתדרדרות הקוגניטיבית מתרחשת באופן מהיר מאוד. במחקר חדש זה, שתוצאותיו פורסמו בפברואר 2020 בכתב העת המדעי Journal of the American Geriatrics Society, החוקרים רצו לבדוק אילו גורמים יכולים לסייע לנבא את אותה ירידה קוגניטיבית בקרב האוכלוסייה הקשישה הסובלת מהשמנת יתר ומסוכרת.

לשם כך החוקרים גייסו למחקר 478 קשישים בגילאי 65 ומעלה החולים בסוכרת ובהשמנת יתר, וביצעו הערכה של מדדים מטבוליים שעשויים להיות מקושרים לירידה קוגניטיבית. הם בדקו את ערכי הסוכר בצום, ההמוגלובין המסוכרר (A1c), מרקרים לעמידות לאינסולין, מרקרים המקושרים להשמנת יתר – כולל ערכי ההורמון אדיפונקטין המופרש מרקמות השומן, וכן רמות המרקר הדלקתי CRP. כמו כן, נכללו בשקלול לאחר ההתאמות המתבקשות, נתונים אישיים כגון גיל, מגדר, שנות לימוד, סימפטומי דיכאון, היקף המותניים (כמדד להשמנה בטנית), לחץ הדם הססיטולי וגם ערכי החלבון APOE*4  המקושר לעלייה בסיכון לאלצהיימר.

מה העלו תוצאות המחקר?

בתחילה, לאחר השקלול הראשוני של כלל הנתונים, התוצאות הצביעו על כך שמדדים גבוהים של המוגלובין מסוכרר (A1c) התקשרו באופן מובהק לירידה קוגניטיבית אצל כלל משתתפי המחקר. אולם כאשר החוקרים שיקללו שוב את הנתונים, והפעם על בסיס מדד היקף המותניים הממוצע, המדדים החריגים של המוגלובין המסוכרר נמצאו כמקושרים לירידה קוגניטיבית, ספציפית אצל קבוצת הקשישים עם מדד היקף המותניים הגבוה ביותר (כלומר אצל קבוצת הקשישים שסבלו מהשמנה בטנית).

יחד עם זאת, ירידה קוגנטיבית ברמה מהירה במיוחד נצפתה בקרב 2 תתי-קבוצות של המשתתפים:

  • אצל משתתפים קשישים מתחת לגיל 87, בעלי מדד היקף מותניים נמוך אך עם ערכים גבוהים בדם של ההורמון אדיפונקטין, המופרש מרקמות השומן בגוף
  • אצל משתתפים מתחת לגיל 88, בעלי מדד היקף מותניים גבוה וערך המוגלובין מסוכרר (A1c) גבוה, החל מ- 6.2 ומעלה.

מה היתה מסקנת החוקרים?

לאור תוצאות המחקר, החוקרים הסיקו, כי אצל קשישים מתחת לגיל 88 עם השמנת יתר המתבטאת בהשמנה בטנית, אפילו עלייה מתונה אך מתמשכת ברמות הסוכר בדם עשויה, כגורם בפני עצמו, להוביל לירידה קוגניטיבית מהירה. כמו כן, גם כאשר מדד ההשמנה הבטנית הוא תקין, אם יש  עלייה חריגה ברמות ההורמון אדיפונקטין בדם, היא עשויה לנבא סיכון לירידה קוגניטיבית מהירה אצל קשישים.

בתום המחקר החוקרים ציינו, כי מידע מחקרי חדש זה תרם לזיהוי מרקר חדש לניבוי הסיכון לירידה קוגניטיבית מהירה במצב של סוכרת ללא השמנה בטנית, ועובדה זו עשויה להביא לפיתוח אסטרטגיות טיפוליות חדשות עבור תתי קבוצות מסוימות באוכלוסיית הקשישים, וזאת כחלק מטיפול מניעתי של ירידה קוגניטיבית.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל