מחסור בנוזלים והשמנת יתר

מחסור בנוזלים והשמנת יתרכשכתבי ערוץ הבידור שאלו את ג'ניפר אניסטון מהו סוד היופי שלה, היא ענתה בפשטות: "מים. זה מה שאני תמיד אומרת, תשתו הרבה מים".

ואכן מחקר שעקב אחר קרוב לעשרת אלפים מבוגרים, מצא שמים עשויים להיות הנשק הסודי לדיאטה. מובילת המחקר, ד"ר תמי צ'אנג, פרופסור לרפואת משפחה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מישיגן, מסבירה שמים מגבירים את הלחות בגוף ומאפשרים מדדי מסת גוף (BMIs) גבוהים, כפי שהוכח במחקר, בהשוואה לאנשים שלא הקפידו על שתייה מספקת.

מעט מדי מים מגבירים את הסיכויים להשמנה

משתתפי המחקר ששתו מעט מים מדי יום, נמצאו בחמישים אחוזי סיכויים גבוהים יותר להשמנה, בהשוואה למשתתפים שצרכו מספיק מים. קשר זה נותר בעינו גם לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון גורמים כגון גיל, מין והכנסה.

המחקר מציין שהוספת מים לגוף עשויה להשפיע על המשקל, אך עובדה זו לא הוכחה. אך מה שכן הוכח הוא שתזונה הכוללת יותר מים, אם כמשקה או כצריכת המים המצויים בפירות וירקות, קשורה ככל הנראה עם משקל בריא. הקפדה על אורח חיים בריא היא מרכיב מרכזי של הלחימה נגד השמנת יתר. קידום פעילות גופנית, תזונה בריאה והידרציה בריאה תורמים לשמירת משקל גוף בריא.

מדדים נאותים של צריכת מים

לצורך המחקר, צריכת מים הוערכה כלא נאותה או לקויה בהתבסס על דגימות שתן שסיפקו נבדקים לארגון הבריאות הממלכתי בארצות הברית, בבחינת סקר תזונה שנערך בין השנים 2009-2012. למעלה מ-9,500 המשתתפים היו בין הגילאים 18 עד 64, וכמעט שליש מהם נמצאו כבעלי הידרציה ראויה.

מדד מסת גוף הוא חישוב השומן בגוף על בסיס גובה ומשקל. המבגרים שנמצאו כבעלי הידרציה במידה מספקת, היו בעלי BMI ממוצע של 28, לעומת 29 בקרב המשתתפים שנחשבו כבעלי הידרציה לקויה. מדד מסת גוף העומדת על 25 נחשב לעודף משקל, ושלושים מעיד על השמנת יתר.

החוקרים מסבירים שמחקר זה הוא מחקר חתך רוחבי המשקף תמונת מצב בזמן השינוי, והם אינם יכלים ממש להוכיח סיבה ותוצאה, או אפילו לאיזה כיוון או באיזו צורה הקשר עובד. הם סבורים שאנשים הסובלים מהשמנת יתר פועלים בהתנהגויות השומרות עליהם מפני התייבשות. הם עשויים לאכול, למשל, כאשר הם למעשה צמאים.

שתיית מים גורמת לתחושת מלאות

המים ממלאים את הגוף וגורמים לאכילה מועטת ומניעת משקל עודף, כך שאדם בעל הידרציה ראויה יכול לאכול תזונה בריאה כוללת. זהו ההסבר של החוקרים לסיבה בגללה מים עשויים להיות קשורים עם משקל בריא מעבר להיקף המחקר.

צ'אנג מציעה מדידה פשוטה לאמוד הידרציה, ומציעה לאנשים להתבונן על גוון השתן שלהם. אם הוא בהיר מאוד, כמו מים, מדובר בגוף שמקבל מספיק מים. אם הגוון צהוב כהה, יש צורך לשתות יותר מים. תזונאים המספקים ייעוץ הרזיה, צריכים לכלול נוזלים בתכנית ההרזיה אותה הם מציעים.

לא הכמות אלא האיכות

ההמלצות לגבי הכמות הנכונה של שתיית מים ביום לגברים ונשים, משתנות באופן קבוע. מומחי בריאות ממליצים לגברים לשתות עשר כוסות מים ביום ולנשים שמונה כוסות מים, כולל כל המזונות והמשקאות המכילים מים.

ניתן למצוא שפע מים במזונות כגון תפוחים, סלרי, מלפפונים, שזיפים ואבטיח. החוקרים קובעים שאנשים בעלי משקל עודף צריכים לצרוך יותר נוזלים מאשר אנשים רזים. אימוץ הרגלי שתייה בריאים אינו עניין של "כמה לשתות" בלבד, אלא חשובה גם האיכות של מרכיבי השתייה.

בעוד שקפה ומשקאות אחרים המכילים קפאין יכולים לשמש כחומרים משתנים, הם אינם מונעים את הסיכון להתייבשות. ניתן לספור אותם כצריכת נוזלים, אך משקאות אלו אינם מומלצים כשתיית מים. המחקר פורסם בגיליון יולי-אוגוסט של כתב העת Annals לרפואת משפחה.

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב linkedin

לוח עניינים

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל