לא פשוט: על אפליה של אנשים הסבולים מעודף משקל והשמנת יתר

יחס החברה לאנשים בעלי עודף משקלאנשים הסובלים מהשמנת יתר סובלים לעתים תכופות בנוסף מיחס נוקשה ושלילי מהחברה, הכולל דעות קדומות וסטריאוטיפים שליליים רבים.

ישנן הוכחות רבות לכך שעמדות שליליות כלפי אוכלוסיית הסובלים מהשמנת יתר, המופיעות בדמות דעות קדומות וסטיגמות שליליות, מתורגמות לכדי התנהגויות מפלות. בין היתר האפליה באה לידי ביטוי בהתקשרות עם רופאים, בבתי הספר, במקומות העבודה, בהגדרות חברתיות ועוד.

אפליה נגד שמנים בישראל

באחד מהמאמרים המפורסמים ביותר והרלוונטיים ביותר שפורסמו בנושא זה (השמנת יתר ואפליה תעסוקתית, שנכתב על ידי ד"ר אסנת רזיאל בשנת 2011), נמצא כי החברה הישראלית אינה סובלנית כלל וכלל כלפי אנשים הסובלים מהשמנת יתר וכתוצאה מכך לא זו בלבד שאותם אנשים סובלים מפגיעה באיכות חייהם על רקע התחלואות הנלוות להשמנה אלא גם מיחס פוגע, משפיל ולא סובלני, שאינו קשור ליכולות החברתיות, הכלכליות והאינטלקטואליות שלהם.

סטיגמות שליליות המקובלות בחברה

מעניין לדעת כי בניגוד לדעות הקדומות הרבות הקיימות כנגד קבוצות קטנות אחרות, דווקא העמדות השליליות כלפי אנשים הסובלים מהשמנת יתר הן לא רק מקובלות, אלא אפילו מעודדות בחברה. כך לדוגמה בתכניות טלוויזיה הזוכות להערכה, לועגים באופן עקבי לדמויות הסובלות מעודף משקל ונוטים להציג אותן בדרך סטריאוטיפית כגרגרניות, מובטלות ובעלות יחסים לא בריאים. בנוסף לכך, אנשים הסובלים מהשמנת יתר זוכים להתייחסות מזלזלת ולמבטים בוחנים ללא הרף.

כיצד נתפסים אנשים הסובלים מהשמנת יתר?

במחקר מפורסם שפורסם בשנת 2006, נמצא כי בהשוואה לאנשים בעלי משקל תקין, אנשים הסובלים מהשמנת יתר נתפסים כמכוערים, טיפשים, מרושעים, פחות מוכשרים, עצלנים, רשלנים, חסרי משמעת עצמית, חסרי שליטה עצמית, חסרי מוטיבציה, מבודדים חברתית ולא שמחים ושהסטריאוטיפים השכיחים ביותר נגד שמנים הם טיפשות ועצלנות.

חשוב מאוד לציין כי לא מדובר בסטריאוטיפים חדשים במיוחד שכן כבר במאמר שפורסם בשנת 1979 נמצא כי במקומות עבודה עובדים הסובלים מהשמנת יתר נתפסים כפחות יצרניים, החלטיים, מצליחים, פעילים, מיומנים, מאורגנים, אגרסיביים, מצפוניים ואמביציוזיים לעומת העובדים הרזים.

אפליה בקבלה לעבודה

למעשה ישנן הוכחות מחקריות מוצקות לכך כי קיימת אפליה כלפי שמנים בשוק העבודה ושהאפליה הזו באה לידי ביטוי במספר היבטים כמו לדוגמה שיבוץ, העסקה, קידומים, פיטורים ופיצויים. בנוסף לכך, ישנן הוכחות מדעיות מוצקות לכך שהמשקל של מחפשי העבודה משפיע במידה רבה מאוד על הערכת הפוטנציאל המקצועי שלהם. עוד נמצא כי האפליה על רקע משקל הייתה נפוצה יותר מאשר אפליה המבוססת על נטיות מיניות, נכויות או דת.

כתוצאה מכל זה, במהלך תהליכי מיון העובדים, אנשים הסובלים מהשמנת יתר מנופים בשלבים הראשוניים יחסית שכן כאשר מעסיק מנפה עובד הסובל מהשמנת יתר, הוא חוסך לעצמו זמן יקר וכסף רב על הכשרת עובד שנתפס כבלתי יעיל, איטי, לא מוכשר לעבוד ובעל סבירות גבוהה לחלות במגוון רחב של מחלות.

השפעת הסטיגמות על תפיסת העצמי בקרב הסובלים מהשמנת יתר

הסטיגמות החברתיות השליליות כלפי אנשים הסובלים מהשמנת יתר משפיעות בסופו של דבר אף על האמונות של הסובלים מהשמנת יתר כלפי עצמם: הם רואים את עצמם ואת הסובלים מהשמנת יתר באופן כללי באור שלילי. במחקרים רבים שעסקו בתחום זה נמצא כי בעלי עודף משקל מפנימים את הסטיגמה השלילית כלפיהם ומחזיקים באסוציאציות שליליות עקביות וחזקות על עצם היותם בעלי משקל עודף.

כתוצאה מכך הם לא מראים כל העדפה עבור הקבוצה שבה הם חברים וחוסר העדפה זה הינו בעלת השלכות חמורות ביותר שכן הוא משרת את הנצחת הסטיגמה השלילית.

ראו גם:

טיפול פסיכולוגי לסובלים מהשמנת יתר

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל