אחוזי נכות עקב השמנת יתר

זכויותבתחילת שנת 2012, התבשרנו כי התקבלה החלטה מהפכנית במוסד לביטוח לאומי, לרענן ולעדכן את ספר הליקויים, לפיו נקבעות דרגות הנכות השונות.

בעדכונים החדשים הוחלט להכניס מחלות שונות שבעבר לא זיכו את הסובלים מהן באחוזי נכות כמו לדוגמה מחלת פרקינסון. באותו העדכון הוחלט גם לצרף את הסובלים מהשמנת יתר למעגל הזכאים לאחוזי נכות.

ההחלטה התקדימית התקבלה ככל הנראה על רקע השינויים הרבים שהתחוללו בנושא זה במדינות אירופה. כך לדוגמה נקבע בבית המשפט האירופי לצדק כי השמנת יתר ברמה חריגה המונעת מעובד לבצע פעולות מסוימות הנדרשות ממנו במסגרת עבודתו, עשויה לזכות אותו באחוזי נכות בשיעור מסוים.

פסיקה זו התקבלה בעקבות תביעה לקבלת פיצויים בגין אפליה במקום העבודה שהגיש עובד מדנמרק שפוטר מעבודתו על רקע משקלו הגבוה.

כיצד מחושבים אחוזי נכות על רקע השמנת יתר?

את אחוזי הנכות לסובלים מהשמנת יתר מחשבים בהתאם ל-BMI של המבוטח. ה- BMI הוא מדד המשמש להערכת עודף המשקל ממנו סובל המטופל. מדובר במנה בה מופיע במונה משקלו של הנבדק בקילוגרמים ובמכנה גובהו של הנבדק במטרים בריבוע.

מדד זה מיועד עבור נבדקים מהאוכלוסייה הכללית שכן הוא לא לוקח בחשבון נתונים הנוגעים להרכב הגוף. אי לכך, לצורך העניין אדם בעל מסת שריר משמעותית, יכול להיחשב לבעל השמנת יתר לו כל שניתן יהיה לדעת עליו הוא את גובה ה- BMI.

BMI הנע בין 18.5 ל- 24.9 הוא עדות למשקל תקין בטווח הנורמלי, אך BMI הנע בין 25 ל- 29.9 הוא עדות לעודף משקל. מעבר לכך, מדובר כבר בהשמנה: BMI הנע בין 30 ל- 34.9 מהווה עדות להשמנה בדרגה ראשונה, BMI הנע בין 35-39.9 מהווה עדות להשמנה דרגה שנייה וכן הלאה.

באופן עקרוני אם המבוטח סובל מעודף משקל בלבד או מהשמנה בדרגה הנמוכה ביותר, לא ניתן לקבוע לו אחוזי נכות. עם זאת, BMI הנע בין 35-39 מזכה את המבוטח בעשרה אחוזי נכות ואילו BMI הגבוה מארבעים, מזכה בעשרים אחוזי נכות.

קצבת נכות לסובלים מהשמנת יתר

על מנת לקבל קצבת נכות יש לעמוד בכמה תנאים. החשוב שבהם הוא שרופא מטעם הביטוח הלאומי קבע למבוטח אחוזי נכות בשיעור של שישים אחוז לכל הפחות או בשיעור של 40% לכל הפחות, כל עוד אחד הליקויים הינו בשיעור של 25% לפחות. כפי שניתן להבין, השמנת יתר העומדת בפני עצמה ללא כל ליקויים נוספים, לא תזכה את המבוטח בקצבת נכות שכן על רקע השמנת יתר ניתן לקבוע למבוטח סך הכול עשרים אחוזי נכות.

עם זאת, לאחוזי הנכות הנקבעים על רקע השמנת יתר, ניתן לצרף אחוזי נכות נוספים על רקע סיבוכים הנלווים להשמנה או ליקויים אחרים שאינם בהכרח קשורים ישירות להשמנה.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל