תרופות לירידה במשקל

תרופות לירידה במשקל מסייעות למנוע עלייה חוזרת במשקל לאחר מעקף קיבה

ניתוחים בריאטריים מהווים את אחת הדרכים היעילות לירידה במשקל ואיזון המדדים המטבוליים הנלווים(כגון רמות סוכר ושומני הדם) במסגרת טיפול בהשמנת יתר. מטופלים עשויים להפחית כ- 60% מהמשקל העודף לאחר ניתוח מעקף קיבה ואצל כ- 80% מהם, הסוכרת מתאזנת.

אך למרבה הצער, ניתוחים בריאטריים אינם מהווים "טיפול קסם", ויש להם לא מעט סיכונים לסיבוכים – חלקם קשים מאוד. בנוסף, מחקרים מצביעים על שכיחות גבוהה של עלייה משמעותית במשקל לאורך השנים שלאחר הניתוח, ואיתה חוזרות גם המחלות הנלוות להשמנה. 

לאחרונה, מחקר חדש מצא כי תרופות מרשם להרזיה הכוללות זריקות להרזיה או כמוסות להרזיה, משנות את דפוס העלייה החוזרת במשקל לאחר ניתוח מעקף קיבה, ובכך מפחיתות את הסיכוי לעלייה מהירה ומשמעותית במשקל לאחר הניתוח.

תוצאות המחקר התבססו על ניתוח הנתונים הרפואיים של למעלה מ- 1,100 מטופלים, שהראו כי תרופות אוזמפיק לירידה במשקל סייעו לשמר את 'יציבות המשקל' בתקופת מעקב של 7 שנים לאחר הניתוח. זאת בהשוואה למטופלים שלא קיבלו טיפול תרופתי לאחר הניתוח, או כאלו שלא הקפידו ליטול את הטיפול, ועלו בחזרה במשקל באופן משמעותי.

עליה במשקל לאחר ניתוח בריאטרי

'יציבות המשקל' הוא מונח הלוקח בחשבון את העובדה ששינויים קטנים לכאן ולכן במשקל לאורך זמן הם צפויים ונורמאליים. לכן בהגדרה של 'יציבות המשקל', נכללות תנודות במשקל בטווח של ±5 ק"ג לאחר תהליך של  הרזיה (ניתוחי או אחר). לפיכך המושג 'עלייה חוזרת במשקל' מגדיר מצב של תוספת במשקל של יותר מ-5 ק"ג. 

כיום מעריכים כי בחמש השנים שלאחר ניתוח מעקף קיבה, לפחות 50% (!) מהמטופלים עולים בחזרה כ- 15% מהמשקל (העלייה מחושבת מנקודת המשקל הנמוך ביותר שהושגה לאחר הניתוח), ו- 3/4 מהמטופלים עולים למעלה מ- 20% מהמשקל שהופחת. למעשה כ-18% מהניתוחים הבריאטריים שהתבצעו בישראל בשנת 2020 היו ניתוחים חוזרים, כלומר לאחר כישלון ניתוח קודם. רופאים וחוקרים מייחסים את העלייה החוזרת במשקל לאופי הכרוני (החוזר ונשנה) של מחלת ההשמנה.

תרופות לירידה במשקל לאחר ניתוח בריאטרי – הבשורה החדשה

מחקר חדש שתוצאותיו פורסמו בכתב העת המדעי Obesity, מביא איתו בשורה חדשה, לאחר מעקב ארוך טווח אחרי מטופלים שעברו ניתוח מעקף קיבה, הדגים כי עלייה חוזרת במשקל לאחר הניתוח, ניתנת לבלימה על ידי טיפול בתרופות מרשם לירידה במשקל.

מתוך כלל המשתתפים במחקר, 46% טופלו תרופתית לאחר הניתוח (מתוכם 34% נטלו רזין, 21% נטלו טופמקס ו- 44% נטלו שילוב של שתיהן), ו- 54% לא טופלו תרופתית.

תוצאות המחקר הראו כי תרופות לירידה במשקל הפחיתו את שיעור העלייה ההדרגתית במשקל בכ- 10% (בחישוב מנקודת המשקל הנמוכה ביותר שהושגה לאחר הניתוח), וכן הפחיתו את הסיכוי לעלייה מהירה במשקל לאחר ניתוח מעקף קיבה בכ- 27%-42%.

עוד נמצא, כי בקרב משתתפי המחקר שעלו בחזרה במשקל, באחוזון הגבוה ביותר של העלייה במשקל – עם מטופלים שעלו בחזרה כ- 41% מהמשקל שהופחת –  היו חולי סוכרת ומטופלים שנרשמו להם תרופות עבור ירידה במשקל אך הם לא נטלו אותן.

תוצאות מחקר זה הן חשובות מאוד, מפני שהסיכון לסיבוכים ולתמותה כתוצאה מניתוח בריאטרי חוזר הוא גבוה יחסית, בהשוואה לסיכוני הניתוח הראשון. לכן אופציה תרופתית למניעת עלייה חוזרת במשקל היא עדיפה הרבה יותר מניתוח חוזר.

תוצאות מחקר זה מחזקות את תוצאותיו של מחקר קליני מבוקר פלסבו מוקדם יותר, בו נבחנה השפעת טיפול תרופתי בסקסנדה בקרב חולי סוכרת סוג 2 שעברו ניתוח מעקף קיבה או שרוול. התוצאות הראו שאיזון רמות הסוכר לאחר הניתוח היה משמעותית טוב יותר אצל מטופלים שנטלו סקסנדה, לעומת מטופלי קבוצת פלסבו. בנוסף, גם תוצאות הירידה במשקל היו טובות יותר בקבוצת הטיפול התרופתי. מטופלים שנטלו סקסנדה הפחיתו בהדרגה יותר משקל לעומת קבוצת פלסבו.

כיצד נוטלים תרופות לירידה במשקל?

חשוב לזכור כי טיפול תרופתי בהשמנה בכלל, ולאחר ניתוח בריאטרי בפרט, יש לקחת במסגרת תכנית מקיפה לאיזון המשקל. תרופות של ירידה במשקל שניטלות שלא במסגרת טיפול רב תחומי עלולות להיות לא אפקטיביות ולעתים אף לגרום לנזק. למעשה מסקר שערך משרד הבריאות עולה כי מחצית מהמטופלים אשר נטלו תרופות לירידה במשקל רק עם מרשם רופא וללא תכנית ליווי רפואית, הפסיקו את הטיפול לאחר 3 חודשים. מכיוון שלאחר ניתוח בריאטרי ההיענות לטיפול התרופתי בהשמנה חשובה במיוחד כדי להפחית סכנה לניתוח חוזר, חשוב לקחת אותן בתכנית טיפול מקיפה הכוללת ליווי רפואי ושינוי תזונתי. 

שאלות ותשובות

מהי חשיבות תרופות לירידה במשקל לאחר ניתוח בריאטרי?

ע"פ הנתונים אחד מכל חמישה שעוברים ניתוח בריאטרי יזדקק לניתוח חוזר בשל עליה גדולה במשקל, ומחקרים מצאו כי תרופות לירידה במשקל מסייעות למנוע עליה במשקל לאחר הניתוח, ובכך להפחית סיכון לניתוח חוזר.

מהי היעילות התרופות לאחר ניתוח בריאטרי?

מחקר חדש מצא כי תרופות לירידה במשקל הפחיתו את שיעור העלייה ההדרגתית במשקל לאחר ניתוח בריאטרי בכ- 10% וכן הפחיתו את הסיכוי לעלייה מהירה במשקל לאחר ניתוח מעקף קיבה בכ- 27%-42%.

איך נוטלים תרופות עבור ירידה במשקל?

תרופות המיועדות לירידה במשקל צריכות להילקח במסגרת טיפול רב תחומי הכולל ליווי רפואי, שילובי תרופות ושינוי תזונתי, על מנת להשיג תוצאה מקסימלית לאורך זמן.

מהן תופעות הלוואי של תרופות לירידה במשקל?

תופעות לוואי נפוצות של תרופות לירידה במשקל הן בחילות, הקאות, שלשולים/עצירות והיפוגליקמיה, ולרוב הן חולפות מאליהן בתוך מספר ימים.

למי מתאימות תרופות לירידה במשקל?

טיפול תרופתי בהשמנה מתאים לאנשים עם השמנת יתר אשר כשלו בדיאטות קונבנציונאליות ומחפשים טיפול יעיל לאורך זמן, או לאנשים לאחר ניתוח בריאטרי אשר מבקשים להפחית את הסיכון לעלייה במשקל לאחר הניתוח.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל