תזונה לא מאוזנת גורמת להשמנת יתר

השמנת יתר ותזונה לקויהבמהלך העשורים האחרונים, בד בבד עם הפיכתה של השמנת היתר למגפה כלל עולמית, טובי החוקרים בעולם ניסו להבין את התופעה מבחינה אטיולוגית כשמן הסתם חלק ניכר מהמחקרים שנערכו בתחום עסקו בתזונה לא מאוזנת. כך לדוגמה ניתן לראות כיום קשר ברור בין מגמת ההשתלטות של רשתות המזון המהיר על אמריקה לבין ההחמרה של ממדי ההשמנה. במאמר שלפניכם ניגע על קצה המזלג בתזונה לא מאוזנת התורמת לעודף משקל והשמנת יתר.

המאפיינים העיקריים של תזונה לא מאוזנת הגורמת להשמנת יתר:

המאזן האנרגטי

אז איך המאזן האנגרטי קשור לתזונה לא מאוזנת? המאזן האנרגטי שלנו משפיע במידה הרבה ביותר על משקל הגוף שלנו. הכוונה היא לסך כל הקלוריות שאנו מכניסים לגוף פחות סך כל הקלוריות שאנחנו שורפים ביממה. אם לצורך העניין נצרוך 2000 קלוריות מדי יום ונשרוף רק אלף קלוריות, המאזן הקלורי יהיה חיובי כשמדי יום נצבור אלף קלוריות סך הכול. בסופו של דבר עודף של 7000 קלוריות בקירוב, מתורגם להשמנה של ק"ג אחד. לעומת זאת אם נצרוך בדיוק את אותה הכמות שנשרוף, באופן תיאורטי לא נעלה ולא נרד ולו גרם אחד במשקל.

כמובן שישנם עוד פקטורים רבים שיש לכלול במשוואה כמו לדוגמה מסת הנוזלים או שינויים בהרכב הגוף מבחינת שריר ושומן, אך בגדול המשוואה הפיזיקלית פשוטה מאוד – ההפרש בין סך כל האנרגיה הנכנסת פחות סך כל האנרגיה הנשרפת, יתורגם ליציבות, ירידה או עלייה במשקל.

אכילה בהיסח הדעת

אחת הרעות החולות ביותר הגורמת לצריכה עודפת של קלוריות ותזונה לא מאוזנת היא אכילה בהיסח הדעת. במחקרים רבים מספור שנערכו בתחום זה נמצא כי אדם שאוכל כשדעתו מוסחת, נוטה לאכול מעבר לצרכיו ובמידה רבה יותר ממה שהיה אוכל לו היה מתרכז אך ורק באכילה. הסחת הדעת יכולה להיות למשל טלוויזיה פתוחה, שיחה עם אדם אחר וכמובן שגם אכילה תוך כדי נהיגה נופלת תחת הקטגוריה הזו. מעוניינים לצמצם את הצריכה הקלורית שלכם? התחילו ממתן תשומת לב מלאה למזון בזמן הארוחה.

מזונות דחוסים אנרגטית

רבים לא יודעים זאת, אבל בגרם אחד של שומן ניתן למצוא כתשע קלוריות, בגרם אחד של חלבון ארבע קלוריות ובגרם אחד של פחמימה ארבע קלוריות גם כן. כפועל יוצא מכך, ככל שהמזון יכיל יותר שומן, כך הוא יכיל גם יותר קלוריות עבור כל יחידת משקל או נפח. כיום ידוע כי ככל שהתזונה שלנו תהיה עשירה יותר במזונות דחוסים אנרגטית, כך הסיכוי שלנו להיות בעודף משקל או להגיע למצב של השמנת יתר גבוה יותר.

אי לכך, מומלץ תמיד להעלות את רמת המודעות לרמת הדחיסות האנרגטית של המזונות שאנו צורכים ולתת עדיפות למזונות שאינם דחוסים אנרגטית. כך לדוגמה, רק כדי לסבר את האוזן נציין כי במאה מיליליטר של מיץ תפוזים ניתן למצוא כארבעים וחמש קלוריות ואילו במאה מיליליטר של משקה קולה דיאט ניתן למצוא פחות מקלוריה אחת. לעומת זאת במאה מיליליטר של שמן זית, ניתן למצוא קרוב ל- 900 קלוריות. צפיפות אנרגטית שונה לחלוטין בשלושה מוצרים שונים, הגורמת לכך שלמרות שהנפח זהה לחלוטין, כמות הקלוריות שונה.

לסיום חשוב לציין כי כיום ידוע שתזונה לא מאוזנת קשורה אף היא לעודף משקל והשמנת יתר. כך לדוגמה ישנם אנשים הנמנעים מאכילה במשך רוב שעות היום ומאמינים באמת ובתמים כי צמצום שעות צריכת המזון לארוחה אחת, יתרום להפחתת הצריכה הקלורית. למעשה ההפך הוא הנכון שכן במקרים האלו האדם מגיע לארוחה כשהוא רעב בצורה בלתי רגילה ומבלי לשים לב נוטה לצרוך כמות אדירה של קלוריות במהלך הארוחה. ראו הוזהרתם.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל