השמנת יתר ודיכאון

הקשר בין השמנת יתר ודיכאון הוא קשר מורכב ורב רבדים כשלמעשה לא אחת מדובר בקשר המזכיר את שאלת התרנגולת והביצה (מה קדם למה). כמו כן לא אחת נוצר מעין מעגל קסמים הרסני שבו מצב רוח ירוד ודיכאון מובילים לאכילה רגשית, המשמשת להתמודדות עם הרגשות הלא פשוטים. האכילה מהווה מעין מנגנון פיצוי רגשי שאינו יעיל במיוחד ובתורה גורמת להתפתחות של תחושות אשמה ופגיעה בערך העצמי.

אז מה הקשר בין השמנת יתר ודיכאון?

כתוצאה מכך המצב הנפשי עלול להחמיר עוד יותר, מה שיוביל בשלב מאוחר יותר להחמרת בעיית האכילה ואף להשמנה. חשוב לציין כבר כאן כי בקרב הציבור הרחב קיימת תפיסה שגויה לפיה דיכאון גורם בהכרח לירידה במשקל ולאובדן התיאבון אך למעשה בחלק ניכר מהמקרים הדיכאון מקושר דווקא לאכילת יתר ועלייה במשקל.

חשוב להבין כי השמנת יתר מובילה פעמים רבות להתפתחות של דכדוך וייאוש ולמצב של חוסר תקווה שכן במקרים רבים מאוד אדם הסובל מהשמנת יתר כבר התנסה פעמים רבות בתכניות לירידה במשקל ללא הועיל. במאמר שלפניכם נפרט אודות הידע המחקרי הרב שנצבר בנוגע לקשר שבין השמנת יתר ודיכאון על קצה המזלג.

נשים הסובלות מדיכאון נמצאות בסיכון גבוה לסבול מהשמנת יתר

במחקר רחב הקף שפורסם בשנת 2008 רואיינו קרוב ל- 5000 נשים בגילאים ארבעים עד שישים וחמש, שהשיבו על שאלות בנוגע לגובה, משקל, הרגלי תזונה, רמת פעילות גופנית ודימוי גוף. בנוסף ענו המשתתפות במחקר על שאלות בנוגע לתסמינים של דיכאון. מניתוח התשובות נמצא כי נשים שסבלו מדיכאון קליני היו בעלות סיכוי הגבוה פי 2 להיות בעלות עודף משקל קיצוני לעומת נשים ללא תסמיני דיכאון.

בנוסף לכך, נמצא כי נשים בעלות BMI הגבוה משלושים, היו פחות פעילות לעומת נשים בעלות BMI בטווח התקין. כמו כן נשים אלו סבלו מדימוי גוף נמוך יותר וצרכו כ-20% יותר קלוריות ביממה. היחס בין השמנת יתר ודיכאון לא השתנה עם השינויים בגובה ההכנסה, במצב המשפחתי או ברמת ההשכלה.

הסיכוי של אדם הסובל מהשמנת יתר ודיכאון באותה העת

באחד מהמחקרים הגדולים ביותר שנערכו בנושא זה, נמצא כי הסיכוי של אדם הסובל מהשמנת יתר, לסבול מדיכאון או הפרעת חרדה, גבוה בעשרים וחמישה אחוז מהסיכוי של אדם שלא סובל מהשמנת יתר לסבול מהפרעות פסיכיאטריות אלה. בנוסף נמצא במחקר זה, שבחן כתשעת אלפים בני אדם באנגליה, כי אנשים בעלי BMI הגבוה משלושים, הינם בעלי נטייה חזקה יותר לסבול מהפרעה דו קוטבית, פחד מפני מרחבים פתוחים (אגורפוביה) וחרדות מסוגים שונים.

השמנת יתר ודיכאון

הפחתת משקל מסייעת להפחתת תסמיני הדיכאון

במחקר שנערך בקרב אנשים שעברו ניתוח בריאטרי, נמצא כי ככל שהירידה במשקל נמשכת, כך ניתן לראות שיפור בתסמיני הדיכאון. כך לדוגמה נמצא במחקר כי אנשים שהצליחו להשיל למעלה משבעים אחוז מהמשקל העודף שלהם, נהנו מירידה של עשרים אחוז בתסמיני הדיכאון. למעשה נמצא יחס ישר בין תוצאות הירידה במשקל לבין השיפור בתסמיני הדיכאון, כלומר ככל שהירידה במשקל הייתה משמעותית יותר, כך השיפור במצב הנפשי והפסיכיאטרי היה מובהק ומשמעותי יותר בהתאמה.

מה הן ההשלכות היישומיות של המידע שהצטבר עד כה בנושא?

ככל הנראה הפתרון נעוץ בהבנה עמוקה של יחסי הגומלין בין השמנת יתר ודיכאון ובהכרה בעצם העובדה ששתי התופעות מזינות ומלבות זו את זו. המשמעות היא שניסיון לטפל רק באחת מהתופעות, ככל הנראה יחמיץ את המטרה ורק טיפול בשתי הבעיות במקביל יוכל להביא לתוצאות משביעות רצון הן מבחינת המשקל והן מבחינת הדיכאון.

שאלות תשובות

מהו הקשר בין השמנת יתר ודיכאון?

קיימים קשרים בין השמנת יתר לבין פיתוח דיכאון. ניתן לראות זאת כחלק מהתהליכים הפיזיים והנפשיים המשתלבים בפרק זמן קצר או ארוך.

איך המזון והפעילות הגופנית יכולים לשפר את המצב הנפשי והפיזי יחד?

תזונה בריאה ופעילות גופנית יכולות להשפיע חיובית על המצב הנפשי והפיזי. אכילת מזון בריא, צריכת מים, ופעילות גופנית יכולים לשפר את הרגשות ולהפחית מכמות הדיכאון.

מהם הסימנים של השמנת יתר הנראים גם פיזית וגם נפשית?

סימנים פיזיים יכולים לכלול עליה במשקל, שינויים בצורת הגוף, ובעיות בעור. סימנים נפשיים עשויים לכלול שינויים במצב רוח, סיוטים, וקשיים בשינויים הדרושים להתמודדות עם השמנת יתר.

האם יש קשר בין הטיפול בדיכאון לבין ירידה במשקל?

יכול להיות קשר בין טיפול בדיכאון לבין שינויים במשקל. טיפול מוצלח בדיכאון יסייע בהפחתת הסכנה להשמנת יתר, כך שיש לשוחח עם מקצוען בתחום על שילוב הטיפול הנפשי עם פעילות גופנית ותזונה בריאה.

 

בפורטל אובסיטי תמצאו מגוון תרופות לטיפול בהשמנה בצורה מבוקרת ועקבית, המומחים שלנו מעניקים יחס וליווי אישי בכל התהליך ודואגים להתאים לכם את הטיפול התרופתי המתאים לכם באופן אישי.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל