סיבוכים ואחוזי הצלחה בטיפולים בריאטרים

סיבוכים ואחוזי הצלחה בטיפולים בריאטריםשיעור הסיבוכים אחרי ניתוחים בריאטריים משתנה בהתאם לסוג הניתוח והיקפו כשבאופן גס ניתן לכתוב שניתוח הצרת קיבה בטבעת הוא הניתוח הכרוך בשיעור הסיבוכים הנמוך ביותר בעוד שניתוח מעקף תריסריון הוא הניתוח הכרוך בשיעור הסיבוכים הגבוה ביותר. מעבר לכך ישנם גורמים נוספים המשפיעים על שיעור הסיבוכים כשהכוונה היא למשל לרמת המיומנות של המנתח, הטכניקה שבה מבוצע הניתוח, מצב בריאותו של המנותח ועוד.

הדברים מורכבים גם כשדנים באחוזי ההצלחה של הניתוחים הבריאטריים שכן התוצאות שניתן להשיג באמצעות הניתוחים אינן אחידות בין הניתוחים ואינן אחידות בכל ניתוח בפני עצמו לאורך הזמן.

בנוסף לכך, למידת ההיענות של המנותח לשינויים באורח החיים לאחר הניתוח ישנה השפעה רבה על תוצאות הניתוח מבחינת הירידה במשקל, אם כי ההשפעה משמעותית יותר בניתוח שרוול קיבה וניתוח הצרת קיבה בטבעת, בהשוואה לשאר הניתוחים.

מעבר לכל שהוסבר לעיל, חשוב מאוד להבין כי רמת המיומנות בביצוע הניתוחים השונים עולה בהתמדה וכי כמות הניתוחים המבוצעים עולה בהתמדה. אי לכך, ישנם הבדלים משמעותיים הן בשיעור הסיבוכים והן באחוזי ההצלחה במחקרים שבוצעו בעשורים שונים. במאמר שלפניכם ננסה למצות את המידע העדכני ביותר בנושא, שהופק על ידי מטא אנליזה של מחקרים רבים שנערכו בתחום.

ניתוח טבעת מתכווננת

קצב הירידה במשקל לאחר ניתוח טבעת מתכווננת מושפע במידה רבה מתכיפות ניפוחי הטבעת וכמובן שממידת ההיענות לטיפול שכן מדובר בניתוח שניתן לעקוף בקלות רבה מאוד על ידי צריכת מזונות נוזליים ודחוסים אנרגטית. במחקרים שעקבו אחרי מנותחים לאחר ניתוח טבעת במשך עשור נצפתה הפחתה של ארבעים עד חמישים אחוז מהמשקל העודף.

הסיבוכים החמורים שמופיעים ישר לאחר הניתוח הם תסחיף ריאתי (0.2%), התנקבות במעבר בין הוושט לקיבה (0.1-0.4%) וחסימה חמורה במעבר בין הוושט לקיבה (פחות מ- 1%). סיבוכים מאוחרים כוללים החלקה של הטבעת (4-10%), סיבוכים הקשורים בהתקן הניפוח או בהתקן ההזרקה (2-8%) וחדירה של הטבעת המתכווננת לדופן הקיבה (1%).

במעקב של יותר מעשר שנים, נמצא כי סך הכול כחמישים אחוז מהמנותחים יצטרכו לעבור ניתוח נוסף תוך חמש שנים מהניתוח הראשון על רקע סיבוכים שונים.

ניתוח שרוול קיבה

ניתוח שרוול קיבה הוא ניתוח יעיל מאוד להרזיה כשתוך שנה מאבדים המנותחים בין שישים לשבעים אחוז מהמשקל העודף ובמעקב למשך שש שנים נמצא כי נשמרה הפחתה בשיעור הקרוב לחמישים אחוז מהמשקל העודף. הסיבוכים הסב-ניתוחיים כוללים היצרות של השרוול ודלף מקו הסיכות ושיעורם נע בין 1-5%. בנוסף ישנם מנותחים הנמצאים בסיכון לפתח החזר ושטי וצרבות בדרגת חומרה גבוהה עד כדי הצורך בביצוע של ניתוח נוסף.

ניתוח מעקף קיבה

בניתוח מעקף קיבה רוב הירידה במשקל מתרחשת במהלך השנה הראשונה במהלכה מפחיתים המנותחים בין שבעים לשמונים אחוז מהמשקל העודף שנשאו על גופם ערב הניתוח. במעקב שנמשך חמש עשרה שנים נראה כי המשקל התייצב בשלב מסוים כשהירידה של חמישים עד שישים אחוז מהמשקל העודף נשמרה לאורך שנות המעקב.

סיבוכי הניתוח כוללים מחלת כיב פפטי (3%), דלף מההשקה (1-2%) וחסימת מעיים (2.9%) ואילו שיעור התמותה על רקע סיבוכים של ניתוח זה נע בין 0.1-0.5%. ניתוח זה כרוך גם כן בסיכון מוגבר לסבול מחוסרים תזונתיים על רקע צריכה של תזונה לא מאוזנת ובעיות ספיגה.

ניתוח הטיה של המרה והלבלב עם מעקף תריסריון

ירידה התחלתית של שבעים עד תשעים אחוז מהמשקל העודף במהלך השנתיים הראשונות ובטווח הארוך ירידה של עד שבעים וחמישה אחוז מהמשקל העודף. הסיבוכים של ניתוח זה כוללים בנוסף לסיבוכים הקשורים לחיתוכים במערכת העיכול (דוגמת דליפה מנקודת ההשקה או מקו הסיכות) גם סיבוכים הבאים לידי ביטוי בירידה חמורה מאוד משקל. תופעה זו מתרחשת באחוז אחד עד שלושה אחוזים מהמנותחים כשבמקרים החמורים ביותר יש לבצע ניתוח נוסף שבו מפחיתים את דרגת החומרה של תת הספיגה.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל