מחלת הכבד השומני

מחלת הכבד השומנימחלת הכבד השומני שאינה קשורה לצריכת אלכוהול,Non-alcoholic fatty liver disease או בקיצור NAFLD, היא נכון להיום מחלת הכבד השכיחה ביותר בעולם המערבי, כאשר לפי ההערכות העדכניות ביותר שיש בידינו כיום בין 40-50 אחוז מהאנשים בעולם המערבי סובלים ממנה. שכיחותה בקרב הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר יכולה להגיע אף לשמונים אחוז.

כ-20% מהחולים יפתחו בשלב מסוים מחלת כבד כרונית ומתוכם 20% יסבלו משחמת הכבד. המחלה הכרונית המופיעה על רקע NAFLD נקראת בהתאמה: Non Alcoholic Steato Hepatitis או בקיצור NASH. מתוך אותם חולים שיסבלו בסופו של דבר משחמת הכבד, ישנם חולים שיצטרכו לעבור השתלת כבד.

באופן עקרוני המחלה מאובחנת בדרך כלל בקרב חולים בעשור החמישי או השישי לחיים, אך המחלה יכולה להתגלות גם במבוגרים צעירים, בנערים ואפילו בילדים. הביטוי של מחלת הכבד השומני שאינה קשורה לצריכת אלכוהול דומים מאוד למחלת הכבד שנגרמת על רקע צריכה מופרזת של אלכוהול, אך הן הגורמים למחלה שונים והן אופן הטיפול בה.

הגורמים למחלת הכבד השומני שאינה קשורה לצריכת אלכוהול

מחלת הכבד השומני נובעת בראש ובראשונה כתוצאה מהשמנת יתר, שכן היא נגרמת בעקבות הסננה של תאי שומן לרקמת הכבד והצטברות של שומן ברקמת הכבד מעבר לרמה מסוימת. גורמי סיכון נוספים הם סוכרת ועלייה ברמת הטריגליצרידים בדם.

כמו כן ישנו מגוון רחב ביותר של תרופות שעלולות להוביל להתפתחות של כבד שומני כשבין היתר מדובר באספירין, מטוטרקסט, טטרציקלין, טמוקסיפן, קורטיקוסטרואידים ועוד.

התסמינים של מחלת הכבד השומני שאינה קשורה לצריכת אלכוהול

חשוב לציין כי למחלה אין סימפטומים מיוחדים כשלרוב החולים לא יהיו מודעים כלל לכך שחלו במחלה. עם זאת, ייתכן כי יופיעו תסמינים שאינם ספציפיים כמו לדוגמה כאבים בצד ימין של הבטן או אי נוחות בטנית, הגדלה של הכבד ועייפות מוגברת.

בבדיקות הדם ניתן יהיה לראות עלייה קלה בלבד באנזימי הכבד. מחלת הכבד השומני שאינה קשורה לצריכת אלכוהול מהווה גורם סיכון להתפתחות של מחלות אחרות כך שהחולים בה נמצאים בסיכון מוגבר לחלות ביתר לחץ דם, סוכרת, הפרעות בשומני הדם, מחלות לב וכמובן שחמת.

אבחון מחלת הכבד השומני שאינה קשורה לצריכת אלכוהול

את המחלה ניתן לאבחן באמצעות בדיקות הדמיה רפואיות כמו לדוגמה MRI או בדיקת CT. את הנוכחות של הדלקת ברקמת הכבד ניתן לאבחן באמצעות בדיקת ביופסיה מהכבד במהלכה נוטלים דוגמית מרקמת הכבד לבדיקת מעבדה. כמו כן ישנו מכשיר רפואי הנקרא fibroscan המאפשר להדגים באמצעות בדיקה לא פולשנית המבוססת על גלי קול את תהליך ההצטלקות של רקמת הכבד. תהליך זה נקרא פיברוזיס ובמהלכו רקמת הכבד הופכת לרקמה צלקתית ולא תפקודית.

חשוב לבצע אבחנה מבדלת בין מחלת הכבד השומני לבין מחלות אחרות שהיו יכולות לגרום לפגיעה בתפקודי הכבד כמו לדוגמה מחלת וילסון או הפטיטיס B ו- C. כמו כן לאחר אבחון המחלה יש לעקוב באופן קפדני אחרי תפקודי הכבד ואחת לשנה לעבור בדיקת אולטרסאונד ובדיקת Alpha Feto Protein (AFP) על מנת לאבחן או לשלול התפתחות של הפטומה (סרטן הכבד).

טיפול במחלת הכבד השומני שאינה קשורה לצריכת אלכוהול

נכון להיום אין עדיין תרופה המשמשת לטיפול במחלה באופן ספציפי ולכן עיקר הטיפול מבוסס על שליטה בגורמי הסיכון לחלות במחלות הנלוות לכבד השומני. הכוונה היא לירידה במשקל, הקפדה על פעילות גופנית ונטילה של תרופות לאיזון פרופיל השומנים בדם, למניעת יתר לחץ דם ועוד.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל