טיפול תרופתי לירידה במשקל: למי באמת זה מתאים?

אנשים רבים מעוניינים להפחית ממשקל גופם אך נקלעים לתהליך מורכב שלא פעם נתקע בדרך, גורם לתסכול ולאכזבה ולעתים אף לעלייה במשקל כתוצאה מכך. בנסיבות האלה, רבים פונים לקבלת טיפול תרופתי לירידה במשקל שאמור להשפיע על מנגנוני הרעב והשובע, לדכא את התיאבון ולתמוך טוב יותר בתהליך ההרזיה. למי יתאימו תרופות אלה והאם הן באמת יעילות?

עודף משקל הוא אינו בחירה 

בוודאי פגשתם לא פעם חברים וקרובי משפחה הנאבקים בעודף המשקל. הם נכנסים לתהליכי דיאטות שונות ומגוונות, מתחילים ומפסיקים את הפעילות הספורטיבית, סופרים קלוריות ובמקרה הטוב מצליחים להשיג תוצאות לתקופה מסוימת, אך לרוב נוטים לעלות את המשקל שהופחת בחזרה.

בפועל, הדבר קורה כאשר תהליך ההרזיה איננו מבוצע במסגרת מקצועית ומפוקחת ונתון לחלוטין לשליטתו האישית של אותו אדם, שלעתים יצליח להשיג את מטרותיו ולעתים נוחל תחושת כישלון ותסכול, הגוררת עמה בחלק מהמקרים גם אכילה רגשית וצורך ב"פיצוי" על התהליך.

ולכן הסיבות המרכזיות להשמנה הן לא רק אכילה מהמאכלים "הלא נכונים" אלא גם דיאטה לא מבוקרת, דפוסים והרגלים חוזרים והעדר התמדה בתהליך לאורך זמן. 

את הפתרון למצב ניתן למצוא פעמים רבות בדמותו של טיפול תרופתי לירידה במשקל, המבוסס על תפיסה רפואית לפיה השמנה מתבטאת במחלה כרונית חוזרת ונשנית ולכן היא לא תחלוף מעצמה, בוודאי שלא בהיעדר טיפול רפואי ותזונתי שוטף. 

תרופות לירידה במשקל הניתנות במסגרת מקצועית ובפיקוח על השפעתן על המטופלים, לא מסייעות רק להרזיה כשלעצמה, אלא מונעות לטווח הארוך גם את הופעתן של בעיות רפואיות נלוות, הנחשבות לגורמי סיכון להשמנה כמו יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב, בעיות נשימה, סוגים מסוימים של סרטן, עודף שומנים בדם ועוד. 

האם טיפול תרופתי לירידה במשקל הוא "קיצור דרך"?

אנשים רבים סוברים שעצם נטילת תרופות להרזיה מציבה אותם בתדמית בעייתית בעיני אחרים, שכן הם לא השתמשו בדרך שרבים תופסים כ"אופטימלית" לירידה במשקל – המון כושר ואכילה מבוקרת של סלטים. למרבה הצער, יש עדיין מי שמאמינים כי הדרך היחידה לרדת במשקל היא משמעת עצמית בלתי מתפשרת ומטרה שניצבת לנגד העיניים שוב ושוב.

בפועל, גם בנטילת טיפול תרופתי לירידה במשקל נדרשים המטופלים לשנות את אורח חייהם, תוך שהם מפיקים תועלת רבה יותר מהתהליך בשל האיזון שמשיגים בנסיבות גופניות ותזונתיות כאחד. ולכן אין מדובר בקיצור דרך אלא בשיטה בדוקה ויעילה להפחתה במשקל הגוף, שמביאה את המטופלים למטרתם בדרך נעימה ואף הוגנת להם ולגופם.

טיפול תרופתי לירידה במשקל
טיפול תרופתי לירידה במשקל

מי יכול לקחת תרופות להרזיה?

הטיפול בהשמנת יתר בישראל באמצעות תרופות הרזיה מתאים לשני סוגי מצבים:

מצב של השמנת יתר – במסגרתו מסת הגוף (BMI) היא 30 ומעלה.

מצב של עודף משקל – במסגרתו מסת הגוף (BMI) היא 27 ומעלה, עם גורם סיכון אחד למחלה נלווית כמו סוכרת, בעיות נשימה וכו'. 

את מסת הגוף ניתן לחשב על ידי חילוק המשקל לגובה בריבוע. למשל: אישה ששוקלת 116 ק"ג שגובהה הוא 1.61, תקבל תוצאת BMI של 43, המבטא מצב של השמנת יתר במסגרתו ניתן להתחיל טיפול תרופתי. 

טיפול תרופתי לירידה במשקל: אופן פעולת התרופות

כל התרופות הקיימות מבוססות כך או אחרת, על מנגנונים פיזיולוגיים הקשורים להשמנה ומסייעים בשל כך לתפקוד מאוזן יותר של מערכת העיכול ואף פירוק החומרים המתרחש במוח. 

רוב התרופות הוותיקות מתמקדות בהשפעה על מערכת העיכול, תוך שהן משבשות את ספיגת השומנים בגוף, כך ש-30% מהם מופרשים החוצה בצואה ואינם נספגים כלל, מה שמביא לירידה טובה ואף מהירה מדי במשקל הגוף.

תרופות חדישות יותר לירידה במשקל נקשרות לאזור במוח בשם היפותלמוס, שאחראי לתחושת הרעב והשובע. כאן מתבצעת הגדלה בתחושת השובע, במקביל לוויסות תחושת התיאבון וצריכת המזון.

תרופות אלה כמו למשל זריקות ההרזיה של אוזמפיק לירידה במשקל, קסניקל, סקסנדה או כמוסות ההרזיה כמו קסימיה, מפחיתות גם את הסיכון לסוכרת סוג 2 אצל מי שאובחנו במצב טרום סוכרתי. 

לכמה זמן ניתן הטיפול התרופתי ומה יהיו תוצאותיו?

מחקרים מראים כי טיפול תרופתי לירידה במשקל צפוי להפחית בין 5%-15% ממשקל הגוף ולעתים גם מעבר, תוך יצירת איזון בכל המדדים הקשורים להשמנה ותחלואה נלוות כמו רמות הסוכר, מחלות כבד, לחץ הדם ועוד. 

לעתים יחליט הרופא המטפל לשלב בין מספר תרופות המבוססות על מנגנונים שונים, כדי למקסם את הטיפול ואת תוצאותיו. חלקן מותאמות לנטילה לטווח הארוך ומסייעות לבריאות ושמירה על משקל תקין לאורך זמן, מה שמאפשר למטופלים להסתגל לאורח חיים חדש, תוך שהם משנים את הרגלי התזונה, החשקים, שעות האכלה ורגשות האשם המובילים חזרה להשמנה.

מעוניינים לדעת עוד? 

מידע נוסף, מקצועי ומדויק בנוגע לטיפול החדשני בהשמנה מחכה לכם בפורום Obesity, בו תמצאו את כל התרופות המותרות לשימוש בישראל ואת תהליכי הטיפול המדויקים בכל אחת מהן. 

שאלות ותשובות

איזה טיפול תרופתי לירידה במשקל הוא היעיל ביותר?

אין לכך תשובה אחידה, משום שהטיפול יותאם באופן אישי למטופל על סמך נסיבות ההשמנה ומצבו הרפואי הקיים. לעתים במסגרת המעקב הרפואי יחליט הרופא המטפל על שינוי במינון או בסוג התרופה כדי למקסם את יעילותה.

האם אוכל לרדת במשקל באמצעות זריקה להרזיה?

אם ה-BMI שלך הוא מעל 30 או מעל 27 עם גורם סיכון אחד לפחות, התשובה היא כן. בישראל מאושר השימוש בזריקת ההרזיה סקסנדה, כאשר זריקות נוספות יינתנו לחולים בסוכרת או שאובחנו במצב טרום סוכרתי.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל