טיפול תרופתי בהשמנה – מהן האפשרויות הקיימות?

השמנת יתר מוגדרת בעולם המערבי כמחלה כרונית מורכבת, שהפתרון לה איננו מבוסס רק על צורת טיפול אחת, אלא על שילוב מספר פתרונות במטרה להשיג תוצאה יעילה, בריאה וארוכת טווח. טיפול תרופתי בהשמנה עונה על החלק הפיזיולוגי של הצלחת הטיפול וכיום ניתן במספר אמצעים בולטים אותם נסקור בכתבה הבאה.

השמנה כמחלה: מהן הבעיות הרפואיות הנובעות ממנה?

מחקרים רבים מתעדים מחלות כרוניות כמו סוכרת, לחץ דם, מחלת עורקים כלילית, דום נשימה וסרטן המעי הגס, כמחלות שאחד מגורמי הסיכון הבולטים להן הוא השמנת היתר. כשלעצמו, משקל גבוה פוגם באיכות החיים ואף מזין את עצמו כגלגל הולך וגדל, בעוד האמצעים לבלימתו לרוב סיזיפיים ודורשים הרבה כוח רצון, התמדה ושינוי עיקרי בדפוסי החשיבה, שצריכים להתבטא גם בתקופות קשות ומורכבות אותן חווה המטופל. 

על פי הסטנדרטים הרפואיים המקובלים, טיפול תרופתי בהשמנה מהווה אמצעי משולב לדיאטה, פעילות גופנית ושינוי התנהגותי. הדור החדש של תרופות לטיפול בהשמנת יתר ניתן רק לאנשים בעלי BMI 30 ומעלה ללא צורך להוכיח מחלות נלוות, או לחילופין לבעלי BMI 27 ומעלה שסובלים מגורם סיכון או מחלה נלווית אחת לפחות. בין הגורמים המרכזיים ניתן למצוא שומנים בדם, יתר לחץ דם, דום נשימה, סוכרת טייפ 2, מחלת עורקים כללית ועוד. 

למעשה, הטיפול הניתן לכל אלו מצליח להשיג תוצאות יעילות, במסגרתן המטופלים צפויים להפחית כ-5% ממשקל גופם תוך שנה.

סוגים של טיפול תרופתי בהשמנה

תרופות לטיפול בהשמנה מבוססות על השפעה באחד המנגנונים: ירידה בספיגה במערכת העיכול, דיכוי תיאבון או הגברת המטבוליזם. תרופות שמקטינות את ספיגת השומנים ומביאות לירידה במשקל ובראשן התרופה קסניקל, נצרכות יחד עם תפריט תזונתי מותאם. תרופות המגבירות מטבוליזם אינן קיימות הלכה למעשה, אם כי ישנם מוצרים שנמכרים כתוספי מזון או תרופות שבשלב זה נמצאות בפיתוח. לכן האמצעי והפתרון אליו פונים רבים יהיה טיפול תרופתי בהשמנה בדרך של דיכוי תיאבון, לרוב דרך השפעה על האינקרטינים האחראים לוויסות הגופני לאחר ארוחה. 

טיפול תרופתי בהשמנה באמצעות זריקות הרזיה 

על פניו כשאנו אוכלים יותר ממה שהגוף מצליח לשרוף, מתרחשת עלייה במשקל. אך זו איננה הסיבה היחידה, משום שבגוף יש מנגנונים המווסתים את המשקל, כאשר אחד מהם הוא הורמון בשם לפטין, המופרש מהקיבה כסממן למוח שיש לצרוך יותר מזון. כאשר הלפטין יגיע לרמה הנדרשת, מוחנו יפרש זאת כתחושת שובע. מכיוון שחל שיבוש בקרב אנשים עם נטייה להשמנה בזיהוי תקין של רמת הלפטין, מתרחשת עמידות מסוימת לאיתות כך שתחושת הרעב תימשך. 

כיצד הרפואה פותרת את הבעיה? אחת התשובות המרכזיות לכך תהיה באמצעות השפעה על פעילותו של הורמון בשם GLP-1, הנקשר בפועל לרמות תקינות של לפטין. הורמון זה מאט את קצב התרוקנות הקיבה ואת תנועתיות הקיבה, מה שמביא לתחושת שובע מהירה וארוכת טווח. באמצעות תכולה סינטטית, מבוצעות כיום זריקות להרזיה שמבוססות על עיקרון זה ולכן מביאות הלכה למעשה לתוצאות יעילות ומוכחות. 

תרופות אפשריות

ישראל מציעה טיפול תרופתי בהשמנה כללית דרך תכשירים, כמוסות וזריקות שונות באישור משרד הבריאות. כל אחת מאפשרויות הטיפול פועלת על מנגנונים שונים כך שרק רופאים שמתמחים בטיפול בהשמנת יתר רשאים לשלב ביניהן על מנת להגיע לתוצאות המתאימות. 

האישור לשימוש בתרופות אלה מתקבל רק במסגרת תנאי סף, לפיו המטופל בעל BMI 30 או לחילופין BMI 27 עם מחלת רקע או גורם סיכון אחד לפחות. את ערך ה-BMI מחשבים כגובה חלקי משקל, כאשר טווח הנורמה מבחינה קלינית הוא 18.5-24.9. החל מ-BMI 25  מתרחש מצב של עודף משקל, כאשר מעל 29.9 הדבר ייחשב להשמנת יתר. 

לא רק טיפול תרופתי – אלא אימוץ של אורח חיים בריא

חשוב לציין כי טיפול תרופתי בהשמנה לא מציע טיפול מהיר וחד פעמי לבעיה, אלא מניעה למצב כרוני בדומה לטיפול התרופתי שמוצע לחולי לב או דם. בפועל, גם השמנת יתר מוגדרת כמחלה כרונית כך שהפסקת הטיפול תגרום לעלייה חוזרת במשקל. 

ולכן כדי להשיג שיפור ארוך טווח ולהימנע מעלייה חוזרת, יש לשלב כל טיפול תרופתי עם שינוי אורח החיים ומעבר לתזונה מותאמת, פעילות גופנית ושמירה על שגרה מטיבה ורגועה. כמובן שהדבר אומר שלא בהכרח יהיה צורך ליטול את התרופה לכל החיים וניתן לשנות או להפסיק את הטיפול מעת לעת. 

חשוב להבהיר שכל טיפול תרופתי בהשמנה שניתן במסגרת רפואית שמתמחה לנושא עשויה להפיק תוצאות מוצלחות, שכן במרפאה שכזו תינתן תמיכה טיפולית והתאמת סוג הטיפול המדויק לכל מטופל באופן אישי, לרבות אבחון רפואי לגורמי ההשמנה, בניית תוכנית תזונתית ומעקב רפואי לגבי הצלחת הטיפול לאורך זמן. 

טיפול תרופתי בהשמנה – שאלות ותשובות

מהן התרופות הניתנות לטיפול בהשמנה?

בישראל ניתן לטפל בהשמנה באמצעות תרופות המפחיתות את ספיגת השומנים או מדכאות את תחושת הרעב. תרופות אלה ניתנות בכמוסות או בזריקות שתכליתן להפחית ממשקל הגוף.

היכן מקבלים תרופות לטיפול בהשמנה?

מומלץ לפנות למרכז רפואי המתמחה בטיפול בהשמנת יתר ושבידו כל הידע המקצועי וגם הסמכות לשלב בין אורח חיים בריא, טיפול תרופתי ומעקב רפואי אחר תוצאות הטיפול והצלחותיו.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל