זריקות להרזיה לחולי סכרת – המדריך המלא

הטיפול התרופתי למחלת הסוכרת התפתח לאורך חמישים השנים האחרונות ומציע כיום שלוש קבוצות טיפול מרכזיות, כאשר אחת מהן היא זריקות להרזיה לחולי סכרת. לאחרונה קיימת התעוררות בנוגע לפיתוחן והגעתן של תרופות חדישות, בטוחות ויעילות שהוכחו לטיפול בשיפור בריאותם של חולי הסוכרת, לצד השפעתן לטובה גם בנוגע להשמנת יתר. במאמר זה נציג את הסוגים הקיימים על יתרונותיהם ומאפייניהם.

תרופות חדשות לטיפול במחלת הסוכרת

זריקות להרזיה לחולי סכרת פועלות באמצעות בלימת הפרשת איסולין מהלבלב (מה שמאט את התקדמות הסוכרת), על בסיס מנגנון GLP1 המשרה שובע והפחתה משמעותית ממשקל הגוף.

תרופות לירידה במשקל ולטיפול בסכרת כמו אלה, מדמות את המנגנון הפיזיולוגי הטבעי של הגוף, המכונה אינקרטינים ופעולתן מתבטאת בשתי פעולות מרכזיות: הראשונה היא מעכבי אנזים DPP-4 ואנאלוגים של הורמון GLP-1. תרופות אלה מייעלות את הבקרה על רמות הסוכר של חולי סכרת טייפ 2 ומעודדות את מערכת האינקרטינים על ידי ויסות הגלוקוז בדם, שמושפע מתאי האלפא והבטא שנמצאים בתוך הלבלב.

כיצד פועל הדבר? רמות האינסולין שעולות לאחר ארוחה, גורמות להפרשת אינקרטינים מהמעי, המעודדים שחרור מוגבר של אינסולין ומפחיתים במקביל את רמות הגלוקוז, מה שמנרמל את רמות הסוכר בדם. אלא שאצל חולי סוכרת מדובר בנרמול הרבה פחות אפקטיבי, שכן אנזים DPP-4 בגופם מונע את עליית רמת האינקריטים בדם, בולם את הפרשת האינסולין וגורם לעלייה לא רצויה ברמת הסוכר.

זריקות להרזיה לחולי סכרת, מטפלות בבעיה באמצעות תבנית מלאכותית שמבוססת על מנגנון האינקרטינים, באמצעות GLP-1 – הורמון שאיננו מתפרק בפועל על ידי DPP-4  ולכן מאפשר שחרור אינסולין ועיכוב יעיל של גלוקוז. טיפול זה ניתן בהזרקה ומשפיע לטובה על קצב הירידה במשקל הגוף, מה שהופך אותו כיום לחיובי גם בקרב מטופלים שאינם חולים בסוכרת, אך סובלים מהשמנת יתר. עם זאת לזריקות להרזיה תופעות לוואי שונות עליהן נרחיב בהמשך.

סוגים של זריקות להרזיה לחולי סכרת

וויגובי (Wegovy) 

וויגובי היא תרופה שפותחה על ידי חברת נובו נורדיסק, המתמחה בטיפול לחולי סוכרת ושפיתחה סוג של זריקות להרזיה שמשפיעות ישירות על תחושת השובע בקרב המטופלים, מה שהופך את הטיפול לדומה בהשפעתו לזה של ניתוח הטבעת או השרוול המסורתיים. החומר הפעיל בתרופה בשם סמגלוטייד במינון נמוך יותר, מצוי גם בזריקות אוזמפיק שניתנות כיום לחולי סכרת ותחת אישור מיוחד גם לנמצאים בהשמנת יתר.

התרופה עברה מחקרים רבים שביססו את יעילותה, הן בהשוואה לתרופות פלצבו והן בהשוואה לתרופות אחרות לסוכרת. זוהי זריקה שבועית של 2.4 מ"ג, באמצעותה יכולים המטופלים לחוש בשובע מוגבר, תוך שהם מפחיתים מאחוז הסוכר בדמם ואף מאטים את קצב ההתרוקנות של הקיבה. זריקה זו ניתנת כיום בייחוד כתרופת הרזיה רפואית.

סקסנדה

זוהי התשובה הסינטטית לפעילותו של הורמון GLP-1 הטבעי, המדמה את פעילותו בגוף ומחקה בפועל את האינקרטינים, על ידי הפרשת ההורמון לאחר ארוחה. למעשה, חשוב להבדיל בין סקסנדה, הניתנת כטיפול בהשמנת יתר ואינה מהווה זריקות להרזיה לחולי סכרת, לבין ויקטוזה המכילה את אותו חומר פעיל אך במחצית המינון ושמתאימה הן לחולים בסוכרת והן לסובלים מהשמנת יתר.

התרופה מפחיתה בתחושת הרעב ובכך תורמת מהותית להפחתה במשקל, מה שהוכח גם הוא מחקרית וקיבל את אישור ה-FDA האמריקאי וניתן כיום כטיפול בהשמנה בישראל דרך סל הבריאות המשלים ובהנחה למבוטחי הקופות.

מונג'רו (טירזפטיד – Trizepatide)

התרופה נמנית עם זריקות להרזיה לחולי סכרת הקיימות היום בשוק. מדובר בתרופה חדשה שאושרה על ידי ה-FDA לטיפול בסכרת טייפ 2 ונמצאה גם כזריקה שמפחיתה בשיעור המשמעותי ביותר במשקל מבין הקיימות. המונג'רו הוכחה קלינית ביכולתה לבלום עלייה ברמות הסוכר בדם תוך שהיא מסייעת לירידה במשקל בדומה לזריקות להרזיה אוזמפיק (ווגובי), כאשר גם היא מבוססת על מבנה סינטטי של הורמון GLP-1.

בשורה התחתונה

חידושים רבים בתחום הטיפול בתחלואת הסוכרת מביאים לשיפור יעיל בבלימת קצב התקדמות המחלה, כמו גם לשיפור מופלא באורח החיים האישי והיכולת ליהנות מחיים מיטיבים ומלאים יותר. יחד עם כל אלה, צריך לזכור כי לא די במתן זריקות להרזיה לחולי סכרת על מנת להימנע ממופעי המחלה או מתחלואת השמנת היתר וכי אורח חיים בריא המשלב פעילות גופנית ותזונה הולמת, עדיין מהווה את השילוב התקין והרצוי בין הטיפול תרופתי יעיל לבין אורח חיים תקין.

זריקות להרזיה לחולי סכרת – שאלות ותשובות

מהי סוכרת סוג 2?

סוכרת סוג 2 מהווה מצב רפואי שבו הגוף משתמש בגלוקוז (סוכר) מהדם באופן מוגבר, שעה שתאי הגוף אינם מגיבים כראוי לאינסולין המופרש מהלבלב ובכך קולטים פחות סוכר. הגוף יפצה על כך בייצור עודף של אינסולין כדי שהתאים יגיבו, אך ככל שהמחלה תימשך הלבלב לא יעמוד בדרישה לייצור אינסולין מוגבר ולכן תאיו ייהרסו ורמת האינסולין תקטן. חוסר האיזון יפגע לטווח הארוך בכלי הדם, מערכת החיסון ומערכת העצבים, עד כדי מחלת כליות כרונית, שבץ מוחי ועיוורון.

כיצד מטפלים בסוכרת כיום?

אחד הטיפולים היעילים ביותר מבוצע כיום על ידי זריקות הרזיה שמטפלות ברמות הסוכר ובייצור האינסולין ומשפרות את קצב הירידה במשקל. יחד עם הטיפול בזריקות יש לשמור על אורח חיים בריא המכיל תזונה מאוזנת וניטור הסוכר בדם, מה שישיג שליטה איכותית במחלה לטווח של שנים.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל