השמנת יתר ועייפות כרונית

עייפותעייפות כרונית היא תופעה שעלולה להסב פגיעה קשה באיכות החיים של הסובלים ממנה כשבין היתר היא עלולה לגרום לנמנום במהלך היום, להגדיל את הסיכוי למעורבות בתאונות דרכים, להוביל לבעיות קשב וריכוז, לפגוע ביכולת הזיכרון ועוד.

במאמר שלפניכם נפרט אודות המנגנונים השונים הקושרים בין השמנת יתר לעייפות כרונית על קצה המזלג אך לפני שנפתח בדברים חשוב לציין כי ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים שעשויים להוביל להתפתחות של עייפות כרונית, שאינם קשורים בהכרח להשמנה, בהם לא ניגע במאמר זה.

תסמונת דום נשימה בשינה

תסמונת דום נשימה בשינה היא הפרעת שינה הבאה לידי ביטוי בהפסקות נשימה במהלך השינה. כאשר בעיה זו חוזרת על עצמה פעמים רבות במהלך השינה, היא גורמת לירידה משמעותית ביותר באיכות השינה וכתוצאה מכך הלוקים בתסמונת סובלים מעייפות כרונית ומישנוניות במהלך היום. יש לציין כי ברוב המוחלט של המקרים הלוקים בתסמונת דום נשימה בשינה כלל לא מודעים לכך שהם מקיצים משנתם שכן הם מקיצים משנתם וחוזרים מיד לישון. לעתים תהליך זה מתרחש מאות פעמים מדי לילה.

תסמונת זו יכולה להתרחש כתוצאה ממגוון גורמים אך אחד הגורמים המרכזיים והשכיחים ביותר הוא השמנת יתר. במקרים בהם מדובר על תסמונת דום נשימה על רקע השמנת יתר, המצב נקרא "דום נשימה חסימתי" שכן במהלך השינה מתרחשת הפרעה לזרימת האוויר בשל הסננה של רקמת השומן לאזור בסיס הלשון והלוע. ירידה במשקל יכולה לגרום להיעלמות הבעיה כליל.

ההתמודדות עם התסמונת כוללת שימוש במכשיר הנקרא CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) המזרים אוויר ללא הפסקה באמצעות מסכה מיוחדת למניעת חסימה של נתיבי האוויר, התקן לקידום הלסת הגורם במקביל לקידום של בסיס הלשון, גירוי חשמלי של העצב התת לשוני ועוד. במקרים החמורים ביותר בהם לא ניתן להשיג תוצאות משביעות רצון בעזרת האמצעים השמרניים, ניתן לשקול התערבות כירורגית.

תזונה לא מאוזנת

תזונה לא מאוזנת המבוססת על מזונות דחוסים אנרגטית, העשירים בשומנים, עשויה לתרום להחמרה של עייפות כרונית. התזונה עשויה להשפיע על מצב העייפות בשלוש דרכים מרכזיות להלן:

  • חסרים תזונתיים – בניגוד למה שרבים חושבים, אדם הסובל מהשמנת יתר נמצא בסיכון גבוה יותר לתת תזונה של מרכיבי מזון חשובים, בדגש על ויטמינים ומינרלים, יחסית לאדם במשקל תקין. ישנו מגוון רחב ביותר של מרכיבי תזונה שחסר בהם יוביל לעייפות כרונית כמו לדוגמה ברזל, ויטמין C ועוד.
  • ארוחות "כבדות" מדי – ארוחות כבדות הן ארוחות גדולות מדי, המצריכות ממערכת העיכול להתאמץ מאוד. במקרים האלו המטופלים עשויים לחוש עייפות משמעותית אפילו מספר שעות לאחר הארוחה שכן הגוף משקיע את מרבית האנרגיה בתהליך העיכול.
  • דפוסי אכילה לא תקינים – דפוסי אכילה לא תקינים עשויים להשפיע במידה רבה על רמת הערנות במהלך היום. כך לדוגמה הימנעות מאכילה עד הערב וצריכה של רוב הקלוריות בשעות הערב או הלילה, עלולה להוביל לעייפות במשך רוב שעות היום.

צריכה של ארוחות כבדות מדי, חסרים תזונתיים ודפוסי אכילה לא תקינים הם אלמנטים השכיחים במיוחד בקרב הסובלים מהשמנת יתר. אי לכך, בכל מקרה שבו אדם הסובל מהשמנת יתר מתלונן על עייפות כרונית, מומלץ כי יבחן את האלמנטים הנזכרים במאמר בקפידה.

בעיות הנלוות להשמנה

ישנן תחלואות ובעיות רפואיות רבות הנלוות להשמנה, המקושרות לעייפות כרונית. חלקן גורמות להשמנה וחלקן נובעות כתוצאה מההשמנה. הכוונה היא למשל לתת פעילות של בלוטת התריס, התורמת להשמנה ולהאטת המטבוליזם, תסמונת השחלה הפוליציסטית ועוד. עייפות כרונית יכולה להיות גם כן תוצאה של דיכאון או מצב רוח ירוד, המקושרים במקרים רבים מאוד להשמנת יתר.

מעבר לכל זה, אדם הנושא על גופו משקל עודף רב, הסובל מהשמנת יתר, נתון למאמץ רב יותר כשכל פעולה פיזית שיעשה, תצריך ממנו השקעה גדולה יותר של אנרגיה. כתוצאה מכך, הוא נמצא בסיכון מוגבר לסבול מעייפות כרונית.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל