השמנת יתר ודלקת מפרקים

הקשר בין השמנה לדלקת מפרקים ניווניתדלקת מפרק העצם או דלקת מפרקים ניוונית היא מכלול שלם של הפרעות הגורמות לשינויים גרמיים ולהרס הסחוס, שעלולים לגרום לכאבים, סבל והפרעה תפקודית. הפגיעה של הדלקת הניוונית אופיינית יותר במפרקי הברך, הירך, הידיים, האגן ועמוד השדרה.

המחלה מופיעה בעיקר בקשישים וכפועל יוצא מכך הארכת תוחלת החיים הובילה לעלייה ניכרת בשכיחותה. המחלה פוגעת נכון להיות בכ- 60% מהגברים ובכ- 70% מהנשים לאחר גיל 65. בין גורמי הסיכון המרכזיים של דלקת מפרקים ניוונית חשוב להזכיר את השמנת היתר.  

מה היא האטיולוגיה של המחלה?

מבחינת הפתופיזיולוגיה של דלקת מפרקים ניוונית, חשוב להדגיש כי לא מדובר במחלת סחוס ניוונית בלבד, הנגרמת כתוצאה מחבלה או שימוש יתר, אלא במחלה ביו מכנית דלקתית המערבת את כל הרקמות של המפרק: עצם תת סחוסית, סחוס, סינוביה, גידים, רצועות וקופסית. בתהליך המתמשך של המחלה נוצר למעשה חוסר איזון בין הגורמים הבונים לגורמי ההרס, במצע סחוס המפרק.

הרקמה הסינוביאלית במפרק מייצרת פרוסטגלנדינים, אינטרלאוקינים וחומצה ניטרית כשלגורם נמק שאתי ולציטוקינים מעודדי דלקת כמו למשל אינטרלאוקין 2 ישנו תפקיד מרכזי ביותר בהחמרת המחלה. כמו כן הפרשה מוגברת של פרוסטגלנדינים מסוג E2 ושל תחמוצת החנקן מכתיבה לפי הידוע לנו את קצב הרס הסחוס.

ככול שהמחלה מתקדמת, נוצרים כלי דם חדשים, הגורמים להיווצרות של בליטות גרמיות. ההיווצרות של כלי הדם החדשים מהווה חלק מההסבר לתהליך הדחיסה של העצם התת סחוסית שניתן להדגים בצילומי הרנטגן של החולים.

זאת עובדה: השמנת יתר משפיעה על תהליך השחיקה

ישנו מגוון רחב ביותר של גורמי סיכון לחלות בדלקת מפרקים ניוונית כשבגדול נהוג לחלק את גורמי הסיכון השונים לשתי קבוצות עיקריות: גורמי סיכון מערכתיים וגורמי סיכון מקומיים. גורמי הסיכון המערכתיים הם גורמים גנטיים, תזונתיים, הורמונאליים, אוטואימוניים וביולוגיים. לעומת זאת בגורמי הסיכון המקומיים אנחנו מוצאים את מכניקת המפרק ואת השמנת היתר.

השמנת יתר מהווה גורם סיכון להתפתחות של דלקת מפרקים ניוונית בעיקר כשמדובר במפרק נושא משקל כיוון שהיא מגבירה את הלחץ המופעל על המפרק ומאיצה את תהליכי השחיקה וההרס. הכוונה היא למשל למפרק הירך או הברך.

ירידה במשקל כטיפול לדלקת מפרקים ניוונית

ישנם טיפולים לא תרופתיים המוצעים לסובלים מדלקת מפרקים ניוונית כשבין היתר מדובר בפיזיותרפיה לחיזוק השרירים הרלוונטיים כמו לדוגמה חיזוק של השריר הארבע ראשי בחולי דלקת מפרקים ניוונית של הברך. בקרב חולים אלה חולשה של השריר הארבע ראשי שכיחה ביותר. בנוסף לכך, כולל הטיפול הלא תרופתי הנחיות לירידה במשקל על מנת להפחית את העומס מהמפרקים המעורבים.

יש לציין כי לא זו בלבד שהפחתה במשקל תסייע להאטת התהליך הניווני, אלא שכאשר יופעל על המפרק נושא המשקל פחות עומס, דרגת הכאבים תהיה נמוכה יותר בהתאם.

ראו גם:

השמנת יתר וסוכרת

השמנת יתר ובעיות נוירולוגיות

השמנת יתר ופסוריאזיס

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל