השמנת יתר ודימוי עצמי

השמנת יתר ודימוי עצמי מה הקשר בין השמנת יתר ודימוי עצמי?

הדימוי העצמי הוא מערכת של הערכות ותכונות שהאדם מייחס לעצמו ומתנהג לפיהן. בין היתר הדימוי העצמי כולל את הציפיות שיש לאדם מעצמו, את האופן שבו הוא רואה את עצמו מבחינה ויזואלית, את הערך שהוא מייחס לתכונות השונות שלו ולרמת היכולת שלו להתמודד עם בעיות, קשיים ואתגרים ועוד.

הדימוי העצמי הוא מרכיב מפתח בהתנהגות שכן מדובר בגרעין הבסיסי ביותר המאגד סביבו את האישיות כולה. מידת הגיבוש של הדימוי העצמי קובעת באופן משמעותי את החוזק והחוסן של האישיות ומשפיעה במידה רבה ביותר על איכות החיים. בין היתר מושפע הדימוי העצמי מדימוי הגוף.

דימוי גוף על קצה המזלג

בקרב מרבית החוקרים קיימת כיום הסכמה בנוגע לכך שדימוי גוף הוא מבנה נפשי רב ממדי המתפתח כבר בילדות, אך לאורך החיים ממשיך להשתנות. דימוי הגוף השלם מורכב ממספר דימויי גוף המנהלים ביניהם יחסי גומלין. בין היתר מדובר בעמדות ותפיסות לגבי היבטים שונים של הגוף כמו לדוגמה ההופעה החיצונית, גבולות הגוף, גודל הגוף ועוד.

קיימת הבחנה בין זוג מרכיבים מרכזיים של דימוי הגוף: המרכיב העמדתי והמרכיב התפיסתי. המרכיב התפיסתי מתייחס לתפיסה של האדם את גופו ונרכש על ידי תפיסה סנסומוטורית וויזואלית ואילו המרכיב העמדתי מתייחס בעיקר לעמדות קוגניטיביות ורגשיות של האדם כלפי הופעתו החיצונית.

דימוי הגוף לא רק משפיע על הדימוי העצמי הכללי אלא גם מושפע ממנו והמקום המרכזי שתופס הגוף בדימוי העצמי ברור מאוד, שכן מראה הגוף הוא ההופעה הגלויה, הקבועה והראשונית כלפי העולם ומסיבה זו כל כך חשובה לאדם הצורה שבה מראה גופו מתקבל על ידי החברה הסובבת אותו.

עמדות חיוביות כלפי הגוף קשורות למיומנויות חברתיות ועמדות רגשיות חיוביות ואילו עמדות שליליות קשורות לביישנות, נסיגה חברתית ולבישה של בגדים רחבים יתר על המידה. במקרים קיצוניים במיוחד, העמדות השליליות כלפי הגוף מובילות לנסיגה חברתית ואף להימנעות מהגעה למצבים אינטימיים.

השמנת יתר ודימוי עצמי נמוך

אדם בעל השמנת יתר נמצא בסיכון מוגבר לסבול מפגיעה בדימוי העצמי, הנובעת כתוצאה משלושה גורמים מרכזיים: האפליה החברתית כלפי האדם השמן, תחושת הכישלון שמקורה בחוסר יכולת להגיע למשקל בטווח התקין ולשמור עליו והדימוי הרווח בקרב החברה, המתוחזק על ידי אמצעי המדיה השונים לפיו אדם שמן הוא אדם עצלן וחסר שליטה או משמעת עצמית.

הפגיעה בדימוי העצמי המהווה את מנת חלקם של הסובלים מהשמנת יתר מתחילה עוד זמן רב לפני ההגעה לבגרות שכן כיום ידוע שהדימוי העצמי מתקבע בשלב מוקדם יחסית. גיל ההתבגרות למשל הוא תקופה משמעותית ומכריעה בעיצוב הערך העצמי, דימוי הגוף והדימוי העצמי ולסביבה הקרובה, בדגש על החברים והמשפחה, ישנה ההשפעה המשמעותית ביותר על אספקטים אלה.

לנוכח התפיסה השלילית הרווחת בנוגע לסובלים מהשמנת יתר, ניתן להבין מדוע פגיעה בדימוי הגוף והערכה עצמית נמוכה הם מרכיבים השכיחים יותר בקרב נערים ונערות הסובלים מהשמנת יתר מאשר בבעלי המשקל התקין.

דימוי עצמי נמוך והשפעתו על היחסים החברתיים

דימוי גוף שלילי המקושר לדימוי עצמי נמוך, גורם לתבוסתנות חברתית, כלומר להסכמה מראש שלא להתקבל על ידי הסביבה. תופעה זו נצפית הן בקרב ילדים, הן בקרב בני נוער והן בקרב מבוגרים כשבמיוחד היא נפוצה בקרב נשים: ככל שהן מודאגות יותר בנוגע למשקל הגוף שלהן וככל שהן פחות מעריכות את ההופעה שלהן עד כדי שהן שונאות חלקים כאלו ואחרים בגופן, כך הן מעריכות את הסיכויים שלהן להצליח במישור החברתי בצורה שלילית וירודה יותר.

לסיכום, השמנת יתר ודימוי עצמי משפיעים מאוד אחד על השני.  לשמור על אורח חיים בריא, על תזונה מאוזנת ועל מראה גוף אסתטי זה מאוד חיובי ומומלץ

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל