השמנת יתר, עודף משקל ורגישות לחום קיצוני / הזעת יתר

הזעת יתרהזעת יתר ראשונית מקומית היא הזעה שמקורה בפעילות יתר של בלוטות הזיעה, שאינה קשורה לצרכיו הריאליים של הגוף, ככל הנראה על רקע שיבוש מסוים במערכת העצבים הסימפטתית. בדרך כלל היא ממוקדת במספר אזורים בגוף ומופיעה באופן סימטרי כשהאזורים השכיחים ביותר בהם מתרחשת הזעה מסוג זה הם כפות הרגליים והידיים, הפנים, הקרקפת ובתי השחי.

הזעת יתר בלתי מוסברת כללית היא הזעה המורגשת באזור גוף נרחבים, שאינה ממוקדת. הזעת יתר כללית משנית היא הזעת יתר שניתן להסביר על ידי גורם ידוע. כך לדוגמה הזעת יתר כללית משנית יכולה להופיע על רקע תרופות להורדת לחץ הדם, על רקע פעילות יתר של בלוטת התריס, על רקע מאמץ יתר הקשור לפעילות גופנית ועוד.

הזעת יתר הקשורה להשמנה היא הזעת יתר כללית משנית כשלמעשה השמנת יתר מהווה את אחד הגורמים המרכזיים והמשמעותיים ביותר המובילים להזעת יתר כללית משנית.

מדוע השמנת יתר גורמת להזעת יתר?

להלן כמה מנגנונים בהם השמנת יתר מגדילה את הסיכוי לסבול מהזעת יתר:

  • מאמץ גופני גבוה – אדם הנושא על גופו אי אילו קילוגרמים עודפים של רקמת שומן עומד במעמסה גדולה יותר באופן קבוע כשכל צעד או תנועה כרוכים בהשקעה גדולה יותר אנרגיה בהשוואה לאדם בעל משקל תקין. כאשר אנחנו מתאמצים, טמפרטורת הגוף עולה ועל מנת לקרר את עצמו, הגוף מזיע.
  • בידוד איכותי יותר – בנוסף לכך שכל תנועה כרוכה בהשקעה רבה יותר של אנרגיה, יש לציין כי לגוף המאופיין בשכבות עבות של שומן, קשה יותר להיפטר מהחום העודף וזאת כיוון ששכבת השומן הינה בעלת יכולת בידוד גבוהה.
  • קפלי עור – במקרים מסוימים ההזעה היא תוצאה של חיכוך בין שכבות עור רפויות התלויות זו על זו. תופעה זו מתרחשת בעיקר באזור השדיים, הישבנים והחלק התחתון של הבטן. כמו כן תופעה זו נפוצה בקרב מנותחים לאחר ניתוח בריאטרי הסובלים מעודפי עור.

ההשפעות של הזעת יתר

מעבר לכך שהזעת יתר עלולה להגדיל את הסיכוי להיווצרות פצעי לחץ ולהוביל למגוון רחב של בעיות עוריות לרבות אקזמה ופטרת העור, הרי שהזעת יתר עלולה להוביל לפגיעה בחיים החברתיים.

בין היתר אנשים הסובלים מהזעת יתר עשויים להדיר את עצמם מפעילויות ומפגשים חברתיים בהם מבצעים פעילות גופנית, ישנם הנמנעים ממגע גופני או יחסים אינטימיים ובאופן כללי אנשים הסובלים מהזעת יתר מדווחים על נסיגה חברתית.

טיפול בהזעת יתר על רקע השמנת יתר

הדרך המומלצת ביותר לטיפול בהזעת יתר על רקע השמנת יתר היא על ידי ירידה במשקל ושיפור הכושר הגופני כשבמקרים בהם מקור ההזעה בעודפי עור שנותרו לאחר הרזיה משמעותית, ניתן לשקול את האפשרות של מעבר ניתוח להסרת עודפי עור.

באופן כללי במקרים בהם ברור מעבר לכל צל של ספק שהמקור להזעת היתר הוא במשקל העודף, לא נהוג לעשות שימוש בתרופות או באמצעים כירורגיים אם כי במקרים בהם הזעת היתר גורמת לפגיעה חמורה באיכות החיים, ייתכן כי ישנו מקום לשקול התערבויות נוספות מעבר לירידה במשקל.

כדאי לזכור שכשמדובר בהזעת יתר משנית הנלווית להשמנה, הרי שהזיעה נחוצה לצורך קירור הגוף וברוב המקרים לא מדובר בפעילות לא תקינה של מערכת ההזעה. אי לכך, במקרים האלו מומלץ שלא להתערב במערכת ההזעה עצמה אלא בהשמנת היתר.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל