עודף משקל אצל ילדים

הרבה מאוד מיתוסים שנקשרו להשמנה ומצב של עודף משקל אצל ילדים הופרכו עם השנים. בראש ובראשונה הדעה שגרסה כי "ילד שמן זה יפה" או כי אנשים שמנים הם יותר בריאים.

אך מה לגבי גיל – האם עודף משקל אצל ילדים קשור לגיל? האם הדעה שמגיל מסוים אנו עולים במשקל באופן טבעי נכונה? ומה לגבי ילדים – האם אכן ילדים שמנים, נגזר גורלם להיות גם מבוגרים שמנים?

 

עודף משקל אצל ילדים – בגיל מבוגר קשה לשנות

כיום, דומה כי המודעות לאורח חיים בריא נמצאת בשיאה ואיש איננו חושב שלהיות שמן זה בריא. יחד עם זאת, אין ספק כי המגפה של ימינו היא ההשמנה. בדרך כלל, עולה כי האדם השמן לא סובל מכך בשל מחלה או מטבוליזם בלתי תקין אלא מהסיבה הפשוטה – הוא צורך יותר מדי קלוריות ומוציא פחות מדי מהן בפעילות. אך בעוד שבגילאים צעירים הרבה יותר קל לשנות את סגנון החיים ולהרזות, בגילאים מבוגרים השינוי מתברר כיותר ויותר קשה (גם אם לא בלתי אפשרי).

קודם כל, בגיל מבוגר הרבה יותר קשה לשנות הרגלים שנרכשו במשך שנים. הטיפול במצב של עודף משקל אצל ילדים הוא פשוט יותר. מעבר לכך, לאחר שאנו חוצים את העשור הרביעי לחיינו חלים בגופנו שינויים משמעותיים. קצב חילוף החומרים מאט ולכן – גם אנשים שהיו נחשבים לרזים במשך כל חייהם מגלים כי לא די בגנטיקה טובה.

המשקל הולך ועולה. מצבורי שומן מופיעים באזור הבטן, הירכיים, הישבן. לאותה השמנה מתלווים בדרך כלל גם כאבים ברגליים, בברכיים, בגב וכמובן גם תחלואת לב וכלי דם.

חשוב להדגיש כי למרות שאנשים מבוגרים יותר צפויים לעליה במשקל, זו איננה גזירת גורל. אפשר בהחלט לשנות את התמונה כאשר מקיימים אורח חיים מתאים. בניית תפריט לילדים עם עודף משקל מסייעת בתהליך. תפריט תזונתי התואם את הגיל ביחד עם הקפדה על פעילות גופנית בהחלט יכולים לאפשר הפחתה במשקל – בכל גיל. אמנם, ככל שהגיל עולה ההפחתה במשקל תהיה איטית יותר, אולם עם התמדה ורצון, זה פשוט קורה.

יש להימנע מדיאטות הרעבה ובהחלט חשוב שהתזונה תכלול את כל המרכיבים התזונתיים החיוניים. שילוב אימון גופני, אימוני כוח ואימון אירובי יוביל לירידה במסת שומן ועליה במסת השרירים. יש בכך תועלות נוספות, לא רק אסתטיקה כי אם גם חיזוק העצם, מניעת אוסטיאופורוזיס, שיפור היציבה, שינה טובה יותר.

 

בעיה שלא תמיד קל להתגבר עליה

מלבד ההתייחסות לאנשים מבוגרים שהחלו לסבול ממשקל עודף החל בגיל ארבעים והלאה, הרי שכעת יש לשים דגש על תופעת עודף משקל אצל ילדים. המחקר מראה כי באף תקופה היסטורית לא היו כל כך הרבה ילדים בעודף משקל כפי שישנם כיום. הילדים היום צמודים למסכים, לסלולר ואינם מבלים בחוץ כמו פעם.

ההנחה עד כה הייתה כי חשוב שבני הנעורים יהיו בעלי משקל תקין על מנת שיהפכו למבוגרים רזים אולם מחקרים חדשים מעניקים תובנה נוספת. המחקרים החדשים מראים כי לא רק הילדים הגדולים הסובלים מעודף משקל צפויים להיות למבוגרים שמנים וככל הנראה יצטרכו לקבל טיפול על ידי תרופות לירידה במשקל. גם ילדי הגן הנחשבים לשמנים יהיו בסבירות גבוה יותר למבוגרים שמנים.

בארצות הברית ערכו מחקר בקרב אלפי ילדים החל מגיל 5 ובו נמצא כי ככל שהילד יהיה שנים רבות יותר במצב של עודף משקל אצל ילדים, כך גדל הסיכוי שיגדל להיות מבוגר שמן. עוד הוסיף המחקר כי בגילאי 11 – 12 מתקיים מצב משמעותי ביותר – זהו הגיל שבו הסיכוי לקבע את הרגלי החיים הוא הגדול ביותר.

ילדים צעירים שמנהלים אורח חיים ישבני ואשר אינם פעילים עד לגיל זה יסבלו מהשמנה בסבירות גבוה במיוחד, לאורך כל חייהם הבוגרים. חשוב, אם כן, שההורים יקפידו לסייע לילדיהם לטפל בבעיית ההשמנה, לא פחות מכפי שחשוב לאנשים המבוגרים לעשות יותר בכדי להוריד במשקל.

 

השכיחות של עודף משקל אצל ילדים והשמנת יתר בישראל

עודף משקל אצל ילדים הפכה לדאגה משמעותית לבריאות הציבור ברחבי העולם, כולל בישראל. השכיחות של עודף משקל והשמנה בילדים נמצאת במגמת עלייה בשנים האחרונות, מה שמוביל להשלכות בריאותיות שונות. הבנת הסיבות, ההשלכות וההתערבויות האפשריות היא חיונית בטיפול בבעיה זו.

עודף משקל אצל ילדים מגביר באופן משמעותי את הסיכון ללקות במחלות כרוניות, הן במהלך הילדות והן בשלב מאוחר יותר בחיים. גורמים התורמים להשמנת ילדים כוללים שילוב של גורמים גנטיים, סביבתיים והתנהגותיים. הרגלי אכילה לא בריאים, אורח חיים ישבני, חוסר פעילות גופנית ונטייה גנטית יכולים לשחק תפקיד בהתפתחות השמנת יתר אצל ילדים.

בישראל, השכיחות של עודף משקל אצל ילדים והשמנה בקרב ילדים מעלה דאגה. על פי מחקרים עדכניים, אחד מכל שלושה ילדים ישראלים סובל מעודף משקל או השמנת יתר. נתון מדאיג זה מעלה את הצורך הדחוף בהתערבויות כדי לטפל בנושא זה ולקדם אורח חיים בריא יותר בקרב ילדים ובני משפחותיהם.

 

עודף משקל אצל ילדים

 

עודף משקל אצל ילדים – טעויות שעושים הורים לילדים עם עודף משקל

כאשר מדובר על טיפול בהשמנה אצל ילדים, חיוני לקחת בחשבון את תפקיד ההורים ואת הטעויות הפוטנציאליות שהם עלולים לעשות. הנה כמה טעויות נפוצות שנעשות על ידי הורים לילדים עם עודף משקל:

התעלמות מהבעיה: חלק מההורים עלולים לזלזל בחומרת בעיית המשקל של ילדם או להאמין שילדם יתגבר עליה. להתעלמות מהבעיה יכולה להיות השלכות ארוכות טווח על בריאותו ורווחתו של הילד. חשוב שהורים יכירו בבעיה ויטפלו בה באופן יזום.

בחירות מזון לא נבונות: מתן תזונה עשירה במשקאות ממותקים, מזון מעובד ומזון מהיר יכולה לתרום לעלייה במשקל אצל ילדים. הורים צריכים לשאוף ליצור תזונה מאוזנת ומזינה עבור ילדיהם, המשלבת שפע של פירות, ירקות, דגנים מלאים, חלבונים רזים ושומנים בריאים.

חוסר בפעילות גופנית: אורך חיים ישבני, כמו זמן מסך מוגזם ופעילות גופנית מוגבלת, יכול לתרום לעלייה במשקל. לצד זאת, עידוד פעילות גופנית סדירה והגבלת זמן מסך יכולים לעזור לילדים לשמור על משקל תקין ולפתח הרגלים בריאים לכל החיים.

אכילה רגשית: חלק מההורים עשויים להשתמש באוכל כמנגנון פרס או נחמה עבור ילדיהם. זה יכול ליצור מערכת יחסים לא בריאה עם אוכל ולתרום לאכילת יתר. על הורים לעודד מנגנוני התמודדות בריאים וללמד את ילדיהם לזהות ולנהל את רגשותיהם בדרכים שאינן כרוכות באוכל.

חשוב לציין כי בעוד ששינויים באורח החיים, כגון עידוד אכילה בריאה ופעילות גופנית, הם הבסיס לניהול עודף משקל אצל ילדים, ייתכנו מקרים בהם יש צורך בהתערבויות נוספות. טיפול תרופתי להשמנה וסכרת, כגון זריקות להרזיה כמו סקסנדה או מונג'רו שמתאימה לבוגרים, ניתן לשקול במקרים מסוימים בהנחיית אנשי מקצוע בתחום הבריאות. תרופות אלו, כאשר נעשה בהן שימוש הולם וכחלק מתוכנית טיפול מקיפה, יכולות לסייע בניהול משקל והתמודדות עם סכרת עבור כאלה שלא הגיבו להתערבויות באורח החיים בלבד.

 

השמנת ילדים: כל מה שצריך לדעת

עודף משקל אצל ילדים מהווה דאגה בריאותית משמעותית בישראל ובעולם. הבנת השכיחות, הסיבות וההתערבויות הפוטנציאליות שלה חיונית להורים, לאנשי מקצוע בתחום הבריאות ולחברה כולה. על ידי קידום הרגלי אכילה בריאים, עידוד פעילות גופנית והימנעות מטעויות נפוצות של הורים, נוכל לפעול להפחתת השכיחות של עודף משקל אצל ילדים ולהבטחת עתיד בריא יותר לילדינו. עם זאת, חיוני לגשת לטיפול בהשמנת יתר בילדות בצורה הוליסטית, תוך התחשבות בצרכים האישיים ובאפשרויות הפוטנציאליות כגון טיפול תרופתי בהשמנת יתר.

במקרים מסוימים, שינויים באורח החיים לבדם עשויים שלא להספיק כדי לטפל בהשמנה חמורה אצל ילדים. כאשר התערבויות אחרות הוכחו כלא יעילות, ניתן לשקול טיפולים תרופתיים בהנחיה ובפיקוח של אנשי מקצוע מתחום הבריאות. תרופות כמו Mounjaro ו-Saxenda הראו הבטחה בסיוע בניהול משקל והתמודדות עם סכרת.

מונג'רו היא תרופה להרזיה וטיפול בסכרת שעוזרת לדכא תיאבון ולעודד ירידה במשקל תוך כדי שיפור מדדי הגלוקוז בדם. זה בדרך כלל תרופת מרשם לאנשים שיש להם אינדקס מסת גוף (BMI) מעל סף מסוים ולא הגיבו טוב להתערבויות באורח החיים בלבד. התרופה פועלת על ידי מיקוד לקולטנים ספציפיים במוח המווסתים את התיאבון ואת צריכת המזון ועוזרים להפחית את התשוקה ולשלוט בגודל המנות. 

סאקסנדה היא תרופה נוספת שאושרה לשימוש בניהול השמנת יתר. היא מכילה לירגלוטיד, המחקה את ההשפעות של הורמון המווסת את התיאבון. על ידי קידום תחושת שובע והפחתת רעב, סקסנדה יכולה לסייע במאמצי הירידה במשקל בשילוב עם דיאטה מופחתת קלוריות ופעילות גופנית מוגברת.

בכל אופן, כל אחד מכם יוכל לבקר עוד היום באתר Obesity וכך למצוא מידע מקיף למדי בכל הנוגע להתמודדות עם עודף משקל אצל ילדים. כמו כן, תוכלו לבקר באו במרכז לטיפול בילדים עם עודף משקל. כך תוכלו לדעת כי הילד שלכם יהיה בידיים טובות ותקבלו את כל מה שאתם צריכים על מנת לסייע לו לחזור למשקל תקין ולהגיע לבריאות מיטבית. אז צרו עמנו קשר בהקדם האפשרי! למה אתם מחכים בעצם?

 

שאלות ותשובות

מהן הטעויות הנפוצות שעושים הורים לילדים עם עודף משקל?

כמה טעויות נפוצות שנעשות על ידי הורים לילדים עם עודף משקל כוללות התעלמות מהבעיה, בחירות מזון לא בריאות, קידום אורך חיים ישבני ושימוש באוכל כמנגנון פרס או נחמה. חשוב להורים להיות פרואקטיביים בטיפול בבעיית המשקל של ילדם ולקדם הרגלי אכילה בריאים ופעילות גופנית.

האם קיימים טיפולים תרופתיים להשמנת יתר בילדות?

כן, במקרים מסוימים שבהם שינויים באורח החיים הוכחו כלא יעילים, ניתן לשקול טיפולים תרופתיים למצב של עודף משקל אצל ילדים. ניתן לרשום תרופה כמו Saxenda בהנחיית אנשי מקצוע מתחום הבריאות. תרופות אלו פועלות לדיכוי התיאבון ומסייעות בירידה במשקל בשילוב עם תכנית טיפול מקיפה הכוללת שינויים בתזונה ובאורח החיים. עם זאת, יש לבחון בקפידה את השימוש בתרופות אלו על בסיס כל מקרה לגופו ולהשתמש בהן בשילוב עם ניטור שוטף ותמיכה מאנשי מקצוע.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל