השמנת יתר – השמנה

השמנת יתר – האם היא בגנים שלנו?

גורמי סיכון להשמנת יתר

המטען הגנטי שלנו משפיע על כל האספקטים בפיזיולוגיה, בהתפתחות וביכולת ההסתגלות שלנו כבני אדם, והשמנת יתר אינה מהווה חריג לכך. אולם למרות זאת, ובניגוד לדעה הפופולרית, השמנת קשורה רק במקרים נדירים אך ורק לגנים. נתחיל מזה שרק מעט ידוע על הגנים הספציפיים שתורמים לעלייה במשקל, וגם אותם גורמים גנטיים שידועים כקשורים להתפתחות של משקל עודף, מהווים חלק קטן בלבד מכלל הסיכון לפתח השמנה בסדר גודל שכזה.

על פי המרכז לבקרת ומניעת מחלות בארה"ב, השוני בין האופן שבו המשקל של אנשים שונים מגיב לאותם גורמים סביבתיים, מעיד על התפקיד שיש לגנים בהתפתחות של השמנה. כך למשל, יש מקרים בהם אנשים בעלי גנים המקושרים להשמנה לא מגיעים לעודף משקל, וגם להפך. הסיבה לכך היא, שבנוסף לגורמים גנטיים אפשריים, המשקל שלנו מושפע מאורח החיים.

גנטיקה נדירה – השמנה

חקר הגנים הקשורים להשמנה במשקל הגוף החל לפני מספר עשורים, כאשר התפתחות מהירה של הביולוגיה המולקולרית ומיפוי הגנום האנושי גרמו להאצת ניכרת של המחקר בתחום זה. כך התגלו מספר גורמים גנטיים שאחראיים להתפתחות של צורות נדירות מאוד של השמנת יתר ועודף משקל, הקשורות לגנים בודדים.

אחת הדוגמאות לכך נקראת 'השמנת יתר מונוגנטית', שנראה שהיא נגרמת כתוצאה ממוטציות שמתרחשות באופן ספונטאני בגנים בודדים המעורבים בבקרת תיאבון וצריכת מזון. קיימים גם סינדרומים גנטיים נדירים המקושרים להשמנה, כגון "תסמונת הרעב הקטלני" ("תסמונת פראדר וילי" בלעז), המתבטאת בכמיהה בלתי נשלטת לאוכל, אשר יחד עם חילוף חומרים  נמוך גורמת למצב של השמנת יתר חולנית שאף עלולה להוביל למוות, וכן תסמונת ברדט-בידל המערבת ליקוי התפתחותי ומומים במערכות גוף שונות בנוסף לעלייה במשקל.

אולם בניגוד למצבים נדירים אלו, מחקרים במודלים של בעלי חיים ומחקרי תאומים מצביעים על קשר גנטי גם כשמדובר בהשמנה שהיא "רגילה", אך במקרה זה מדובר במעורבות של עשרות, אם לא מאות גנים, ולא מוטציות חריגות בגנים בודדים. המקרים של השמנת יתר "רגילה" יכולים להסביר למשל, מדוע לחלק מהאנשים יש נטייה לצבור שומן ברקמות ואצל אנשים אחרים נטייה זו אינה קיימת, גם כשהם ניזונים מתזונה דומה.

אורח החיים לעומת הגנטיקה

למרות כל הגנטיקה המרתיעה, יש עדיין מקום לאופטימיות (והרבה), מפני שלתזונה ולאורח החיים יש השפעה גדולה על המשקל שלנו. מחקרים על השפעת סוגי מזון שונים על השמנת יתר מטילים אור על האינטראקציה שבין אוכל, גנטיקה והשמנה. מה שהולך ומתברר עם הזמן הוא, שאותם גורמים גנטיים שזוהו עד כה, מהווים במרבית המקרים רק אחוז קטן מהסיכון להשמנת יתר, ולכן הגנים שלנו הם לא בהכרח גזירת גורל.

אנשים רבים עם פוטנציאל גנטי לעלייה במסת הגוף, לא מפתחים עלייה חריגה במשקל, ואף ידוע כי אורח חיים בריא פעמים רבות מנטרל את ההשפעות הגנטיות, במחקר שנערך בשנת 2014, נמצא כי צריכת מזון מטוגן למשל, עשויה ליצור אינטראקציה עם גנים הקשורים להשמנה. תוצאות המחקר מלמדות על החשיבות של בחירת סוגי המזון שאנו אוכלים ושל הפחתת מזון מטוגן, בפרט על ידי אלו המתמודדים עם השמנה על רקע גנטי.

מכל הסיבות הללו, גם כשקיימת הנטייה הגנטית, אותם אנשים עם עודף משקל או השמנה יוכלו להפחית בהדרגה ממשקלם על ידי שינויים בתזונה ובאורח החיים, בפרט אם תהיה להם תמיכה משפחתית, חברתית, כמו גם תמיכה של צוות מקצועי רב-תחומי בעל מומחיות במתן טיפול בהשמנת יתר.

השורה התחתונה: לוקחים שליטה על אורח חיים בריא

מוטציות גנטיות אינן יכולות להסביר את העלייה הדרמטית באחוזי השמנת היתר בעולם שלעיתים מביאה איתה גם יתר לחץ דם אצל האוכלוסיה ומחלות נוספות. זאת משום שידוע כי שיעור השינויים הגנטיים באוכלוסיית העולם נשאר יציב לאורך הדורות, מפני שדרוש זמן רב להתפתחות ולהתפשטות של מוטציות חדשות. אז אם הגנים בגופינו נשארו ברובם ללא שינוי, מה בכל זאת השתנה במהלך 40 השנים בהם אחוזי השמנת היתר הרקיעו שחקים? התשובה לכך ככל הנראה נעוצה גם בפיזיולוגיה האישית של כל אדם וגם בשינויים סביבתיים – פיזיים, חברתיים, כלכליים ופוליטיים, שמשפיעים על כמויות המזון שאנו צורכים ועל דרגת הפעילות הפיזית שלנו, מה גם שהתרומה של מזון מעובד ומתועש וסביבה מזוהמת יכולה אף היא להיות עצומה.

לסיכום, כפי שטען חוקר ידוע "הגנים עשויים להשתתף בקביעה של מי מהאנשים יהפוך לשמן, אולם הסביבה היא זו שתקבע כמה מאותם אנשים יהפכו בפועל לשמנים".

השמנת יתר בעולם

בחודש מאי האחרון (2015), פרסם ארגון הבריאות העולמי דו"ח מיוחד שמעלה תמונה מדאיגה מאוד בנוגע לממדי מגפת ההשמנה. לפי הנתונים העולים מהדו"ח, בשנים האחרונות חלה החמרה משמעותית בממדי התופעה במדינות המערב (גם בישראל) כשסך הכול 1.9 מיליארד בני אדם מעל גיל שמונה עשרה סובלים מעודף משקל או השמנה יתרה.

בקרב האוכלוסייה הצעירה הנתונים אינם מעודדים יותר כשסך הכול לפי הנתונים המצוינים בדו"ח, 42 מיליון ילדים סובלים מעודף משקל או השמנה. הנתונים פורסמו במסגרת כנס שעסק בנושאים רפואיים הקשורים לעודף משקל שנערך בפראג.

תחזיות קודרות – השמנת יתר בעולם

הארגון מזהיר כי בתוך חמש עשרה שנים, יזנק מספר הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר ל- 2.1 מיליארד בני אדם. התחזית הקודרת מתמקדת במדינות האיחוד האירופי. להלן כמה נתונים ספציפיים מתוך הדו"ח:

  • עד שנת 2030, 89 אחוז מהגברים באירלנד יסבלו מעודף משקל או השמנה יתרה.
  • עד שנת 2030, כשבעים ושבעה אחוז מהגברים ביוון יסבלו מעודף משקל או השמנת יתר.
  • עד שנת 2030, 26 אחוז מהנשים ו- 27 אחוז מהגברים יחשבו כבעלי עודף משקל.
  • עד שנת 2030, שבעים אחוז מהאוכלוסייה באיטליה יסבלו מעודף משקל.
  • עד שנת 2030, שלושים ושישה אחוז מהגברים בבריטניה יסבלו מהשמנת יתר כשסך הכול שבעים וחמישה אחוז מהגברים הבריטים יישאו על גופם משקל עודף.

מעניין לציין כי בהולנד נרשמה דווקא ירידה בשיעור בעלי המשקל העודף בשנתיים האחרונות: שיעור הגברים באוכלוסייה עם משקל עודף ירד מחמישים וארבעה אחוזים לארבעים ותשעה אחוזים ואילו שיעור הסובלים מהשמנת יתר ירד בשני אחוזים מעשרה אחוזים לשמונה אחוזים בלבד.השמנת יתר ברחבי העולם

שליש מאוכלוסיית העולם סובלים מעודף משקל (bmi גבוה)

במחקר רחב היקף שנערך על ידי המכון למדדי בריאות והערכה של אוניברסיטת וושינגטון ושפורסם בכתב העת היוקרתי The Lancet, נבחנה השכיחות של עודף משקל והשמנת יתר בעולם הן בקרב ילדים והן בקרב מבוגרים בין שנת 1980 לשנת 2013 במאה ושמונים מדינות ברחבי העולם.

לפי הממצאים של המחקר, 857 מיליון בני אדם סבלו בשנת 1980 ממשקל עודף וזאת לעומת 2.1 מיליארד בני אדם בשנת 2013. לפי החוקרים, העלייה בשכיחות של המשקל העודף נמצאה במידה שווה גם במדינות מתפתחות וגם במדינות מפותחות. עוד נמצא כי יותר מחמישים אחוז מבני האדם הסובלים ממשקל עודף, מרוכזים סך הכול בעשר מדינות. כמו כן שיעור ניכר מהסובלים ממשקל עודף מרוכזים בארצות הברית.

החוקרים מציינים כי העלייה היחסית המשמעותית ביותר בשלושת העשורים האחרונים נרשמה במדינות המזרח התיכון, בדגש על עומאן, סעודיה ומצרים. כמו כן החוקרים הביעו דאגה בנוגע להתפשטות בעיות המשקל בקרב ילדים ובני נוער. סך הכול לפי המחקר שיעור ההשמנה בקרב ילדים קפץ בשלושת העשורים האחרונים בקרוב לחמישים אחוזים.

המדינות השמנות בעולם

להלן רשימת חמשת המדינות השמנות ביותר בעולם:

  • ארצות הברית – שבעים ושמונה מיליון אמריקאים, המהווים סך הכול שליש מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים ממשקל עודף.
  • סין – מעניין לגלות שקרוב לחמישה אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת בסין, כלומר ארבעים ושישה מיליון בני אדם, סובלים מהשמנה חריגה.
  • הודו – חדירת המערב להודו הובילה לכך ששלושים מיליון אזרחי הודו, המהווים סך הכול 3.8 אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת, סובלים כיום מהשמנת יתר.
  • רוסיה – אמנם ברוסיה 28 מיליון בני אדם "בלבד" סובלים מהתופעה, אך סך הכול מדובר ב- 24.1 אחוז מהאוכלוסייה. נתון מדאיג ביותר.
  • ברזיל – בברזיל עשרים ושניים מיליון בני אדם סובלים מהשמנת יתר, המהווים סך הכול מעט יותר משישה עשר אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת.

עובדה ידועה היא שאכילת יותר מדי מזון מהיר, והעדר פעילות גופנית מספקת עלולים להוביל לצבירת קילוגרמים עודפים.

יחד עם זאת, מספר הרגלים יומיומיים מפתיעים אחרים, עשויים להוות אף הם גורמי סיכון להשמנת יתר.

אין זה סוד שהעידן של היום מאופיין במגיפת ההשמנה. אנשים רבים נלחמים בהשמנת יתר, מנסים להימנע ממזונות עתירי שומן וסוכרים, ומקפידים על פעילות גופנית כדי לשמור על משקל בריא. אך חוקרים מגלים שהסיפור מורכב יותר. מחקר חדש מצא שקיימים גורמים אחרים, כולל הרגלי שינה, צריכת ויטמין D, והרגלי אכילה שליליים.

גורמי סיכון להשמנה יתרה במשקל

העדר שינה מספקת

מחויבות לעבודה או למשפחה עלולה לפגוע בשינה איכותית, או פעילויות בידור המבוצעות במהלך הלילה, כגון צפייה בטלוויזיה, משחקי וידיאו וגלישה באינטרנט. העדר שינה איכותית מגביר את הסיכון להשמנה יתרה.

מדענים מסבירים שמבחינת חלק מהאנשים, העדר שינה עשוי להוות את הבעיה העיקרית, והתמקדות בדיאטה ופעילות גופנית לא יספיקו על מנת לפתור את המצב.

מספר גורמים עשויים להסביר ממצא זה. ראשית, ככל שאדם ישן פחות, כך יש לו זמן רב יותר לפעילויות אחרות כגון אכילה. בנוסף, תחושת עייפות עשויה להרתיע מביצוע פעילות גופנית.

העדר שינה והשמנה: המרכיב הפיזיולוגי

העדר שינה גורם להרס ההורמונים המעורבים בשליטה על התיאבון. הגבלת השינה גורמת לירידה בהורמון לפטין, והמוח נכשל להבין שהקיבה מלאה. בנוסף, העדר שינה מגביר שחרור הורמון גרלין, מעורר תיאבון שגורם לרצון לאכול יותר.

כדי להפחית את הסיכון לעלייה במשקל כתוצאה מהעדר שינה ועייפות, מדענים ממליצים למבוגרים לישון בין שבע לשמונה שעות בלילה, בעוד שילדים בגילאי בית הספר צריכים לישון בין עשר ל-11 שעות בלילה.השמנת יתר בעולם

גורמי סיכון להשמנת יתר: מחסור בסידן

מוצרי חלב טובים לבריאות השיניים והעצמות, ומסייעים אף בהגנה מפני הסיכון להשמנה. סידן בתזונה מתחבר עם שומן במערכת העיכול, וכתוצאה מכך יותר שומן מופרש דרך הצואה. בנוסף, צריכה גבוהה של מוצרי חלב וסידן טובים לשליטה על התיאבון.

רוב המבוגרים צריכים לקבל לפחות אלף מיליגרם סידן ביום, באופן אידיאלי באמצעות תזונה במקום תוספי מזון, על מנת להשיג את היתרונות הנוספים של חלבון ומרכיבים ביו אקטיביים אחרים הנמצאים במזונות.

יש לזכור שהגוף אינו יכול להשיג את יתרונות הסידן ללא כמות מספקת של ויטמין D. מוצרי חלב מועשרים, חלמונים, דגים כגון סלמון וטונה, הם מקורות מצוינים של ויטמין D.

אכילה בהיסח הדעת

חשוב להקפיד על מודעות באכילה, ולהימנע ממזון מהיר כדי לשמור על משקל בריא, אך חשוב גם להקפיד על הרגלי האכילה. פעילויות מודרניות המבוצעות בישיבה, כגון צפייה בטלוויזיה ומשחקי וידיאו, שורפים מעט קלוריות בלבד, ומגבירים את צריכת המזון, ללא תחושת רעב.

מומלץ לזהות מצבי אכילה מיותרים, כגון אכילה מוגברת במהלך צפייה בטלוויזיה עם חברים, במסיבות ואירועים חברתיים, או במהלך גלישה באינטרנט. ברגע שאדם מבין את המצבים הבעייתיים המשמעותיים ביותר שלו, עליו לנקוט במאמץ מודע להגבלת האכילה או להימנע לחלוטין ממזונות במצבים אלו.

עודף משקל והשמנת יתר עלולים להיגרם כתוצאה משילוב גורמים רבים. ההגנה הטובה ביותר מפני גורמי סיכון למשקל עודף היא אורח חיים בריא, כלומר, אכילת הכמויות הנכונות, הקפדה על פעילות גופנית, שינה איכותית, וצריכה נאותה של ויטמינים ומינרלים, כולל סידן וויטמין D.

שאלות נפוצות

מהן הסיבות הנפוצות לעליית מדד מסת הגוף?

עליית מדד מסת הגוף יכולה להתרחש עקב פקטורים רבים, כולל תזונה לא בריאה, פעילות גופנית נמוכה, מחלות כרוניות, גנטיקה וגורמים פסיכולוגיים. חשוב להבין את המרכיבים השונים שמשפיעים על המצב.

איך ניתן לנהל תזונה בריאה למניעת השמנת יתר?

ניהול תזונה בריאה כולל צריכת מזון שהוא בריא, שליטה במנות, צריכת מים במידה נדרשת, והגברת פירות, ירקות, וחומרים תזונתיים במקום מזון מעובד ועשיר בסוכר. דבר שיוריד את הסיכויים להשמנה ולהתמודדות עם מחלות לב וכלי דם.

אילו תרופות זמינות עבור טיפול בהשמנה?

ישנם מספר תרופות שנמצאות זמינות לטיפול בהשמנת יתר בהרפיה ובהדרכה רפואית. יש לשוחח עם רופא לקבלת המלצות והדרכה אישית.

האם תוספי תזונה יכולים לסייע בניהול השמנת יתר?

כן, תוספי תזונה יכולים לסייע בניהול השמנת יתר עבור בעלי עודף משקל על ידי ספקים כמו חומצה לינולאית, תוסף ויטמינים ומינרלים, וחומרים יועצים נוספים. השימוש בהם צריך להתאם לכל אדם בפרט.

חשוב לזכור שההמלצות והטיפים יכולים להשתנות עפ"י המצב הבריאותי האישי והמדרגים הרפואיים.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל