השמנה מינית והתבגרות מינית מוקדמת בילדים

השמנה מינית בילדיםמה זה השמנה מינית?

תופעת השמנת היתר בתקופת הילדות הולכת ומתפשטת בכל רחבי העולם כשמשנה לשנה אנחנו עדים לכך שילדים יותר ויותר צעירים מצטרפים למעגל ההשמנה. לפיכך אין זה פלא שמחלות הנלוות להשמנה כמו לדוגמה סוכרת סוג 2 או יתר לחץ דם, שבעבר היוו את נחלתם הבלעדית של המבוגרים, הולכות ונעשות שכיחות יותר גם בשכבות הגילאים הצעירות.

בנוסף לכך, נראה כי להשמנה בילדות ישנה השפעה מרחיקת לכת על חיי הילדים בבגרותם שכן השמנה בילדות היא גורם מנבא משמעותי מאוד להשמנה בגיל ההתבגרות ולתחלואה משמעותית בחיים הבוגרים.

במאמר שלפניכם לא נדון באופן שבו השמנת יתר בילדים מגדילה את הסיכוי לסבול מהפרעות במאזן השומנים בדם, בעיות אורתופדיות, מחלות לב וכלי דם או כבד שומני, אלא באופן שבו השמנת יתר בילדות משפיעה על המערכת ההורמונלית ותורמת להתבגרות מינית מוקדמת.

השמנת יתר והמערכת האנדוקרינית

באופן כללי השמנת יתר בקרב ילדים ובני נוער משפיעה על המערכת האנדוקרינית בצורה משמעותית ודווחה בהקשר של מגוון הפרעות אנדוקריניות. בין היתר מדובר בהפרעות בתפקוד בלוטת התריס, התפתחות רקמת שד משמעותית בבנים, שינויים בגיל ההופעה של סימני המין המשניים בשני המינים, תסמונת השחלות הפוליציסטיות בנערות ועוד. כמו כן כיום ידוע כי תזונה העשירה מאוד בשומנים מעודדת ייצור של צורות פעילות של אסטרוגן ברקמות ובדם.

סימני מין משניים והאצה בגדילה בבנות

תהליך ההתבגרות המינית בנערות כולל את גדילת הרחם ועיבוי הרירית שלו, הבשלת השחלות, הופעת שיעור מיני והתפתחות של רקמת שד. סימנים נלווים הם לחות ושיער בבית השחי והתפתחות חטטת על פני עור הפנים. עם סיום ההבשלה של מערכת המין הפנימית בנערות, מופיע דימום הווסת, שיש בו כדי להעיד על השלת הרירית כתוצאה מעירור הורמונלי תקין.

התהליך התקין והנורמאלי בבנות מתחיל בין גיל שמונה לגיל שלוש עשרה. בהתאם לכך, הנצת שד לפני גיל שמונה נקראת בשפה המקצועית "התבגרות מינית מוקדמת". הנצת שד בין גיל שמונה לתשע, נקראת "התבגרות מינית בטווח המוקדם". חלק בלתי נפרד מתהליך ההתבגרות המינית הוא ההאצה בקצב הצמיחה לגובה, המושפע כמובן מרמת ההפרשה ההורמונלית כשעובדה זו נכונה הן עבור בנות והן עבור בנים. בנות צומחות בין תשעה עשר לעשרים ושניים סנטימטרים במהלך גיל ההתבגרות.

סימני משניים והאצה בגדילה בבנים

תהליך ההתבגרות המינית בבנים כולל את הופעת השיעור המיני, גדילת נפח האשך, הופעת לחות וריח זיעה בבית השחי, התפתחות שיעור וחטטת על פני הפנים, שינוי הקול ושינוי במבנה אברי המין. הסימן הראשון המעיד על תחילת ההתבגרות המינית כתוצאה מבשלות של ציר הורמונאלי הוא גדילה של נפח האשכים. בבנים תהליך ההתבגרות התקין והנורמאלי מתחיל בטווח הגילאים שבין גיל תשע לגיל ארבע עשרה כשמשך ההתבגרות הממוצע הוא שלוש וחצי שנים. בנים צומחים בין עשרים וחמישה לעשרים ושבעה סנטימטרים במהלך גיל ההתבגרות.

הנתונים המחקריים

קצרה היריעה מלהכיל את כל הידע המחקר שנצבר בנושא ולכן נסכם את עיקרי הדברים בנקודות על קצה המזלג להלן:

  • ישנן עדויות אפידמיולוגיות, מעבדתיות וקליניות לקשר שבין השמנת יתר בבנות לבין הופעה של סימני מין בגילאים צעירים יותר, עד כדי הקדמה בשנה שלמה, אך לא קיימת עדות ברורה לקשר כזה ביחס לגיל ההופעה של המחזור.
  • בבנים ישנן עדויות הקושרות בין השמנת יתר בילדות להתפתחות מינית מאוחרת יותר.
  • לא ברור עדיין מה גורם למה, כלומר עדיין קיימת האפשרות שהשמנת יתר והתבגרות מינית מוקדמת נובעות מאותו הגורם הסביבתי המשפיע על שתי התופעות במקביל.
  • לפי חלק ניכר מהחוקרים בתחום, ישנם מספיק נתונים המצדדים בתיאוריה לפיה רקמת השומן הנרחבת מעודדת את תחילת תהליך ההתבגרות המינית בגילאים צעירים יותר.
  • רקמת שומן ברמה מסוימת דרושה לצורך ההתבגרות המינית ותחילת המחזור ושלושת ההורמונים הקשורים להתחלת ההתבגרות המינית ברמה המוחית עולים בהשמנה (אסטרוגן, אינסולין ולפטין).

פעילות הורמונלית תקינה בהתבגרות המינית

תקינות תהליך ההתבגרות המינית באה לידי ביטוי בקצב שלו ואילו קצב תקין תלוי בעיקר בהפרשה הורמונלית פולסטילית (פעימתית), מאוזנת ופעילה, המופעלת באופן הדרגתי על ידי הבלוטות שמקורן במוח, תוך כדי קיום של פידבק הורמונלי בין האיברים השונים המעורבים בתהליך.

ההפרשה של ההורמונים מיותרת המוח ובתגובה לכך הפרשה של הורמוני מין מהאשך או מהשחלה הן אלו המעודדות תגובה הולמת של אברי המטרה.

רקמת האשך ורקמת השחלה הן האחריות המרכזיות להפרשה של הורמוני המין הפעילים: אסטרוגן, שהוא הורמון המין הנקבי המרכזי וטסטוסטרון, שהוא הורמון המין הזכרי המרכזי.

רקמת השומן וההשפעה שלה על ההורמונים הקשורים להתבגרות המינית

בנוסף לכך, בלוטת יותרת הכליה אחראית אף היא להפרשה לזרם הדם של הורמוני מין זכריים הנחשבים לחלשים יותר (DHEAS, אנדרוסטנדיון) ואילו רקמת השומן מסוגלת להמיר את ההורמונים הנ"ל לאסטרוגן.

ככל שרקמת השומן משמעותית יותר, כך יכולת ההמרה של ההורמונים החלשים לאסטרוגן עוצמתית יותר הן בבנות והן בבנים כשהאיזון ביניהם והרמה היחסית שלהם אחראיים הלכה למעשה על רמת הביטוי של מידת השיעור המיני, מידת הביטוי של רקמת השד והחטטת.

ההפרשה של ההורמונים בזמן המתאים תלויה במגוון רחב של גורמים כשבין היתר מדובר בביטוי מסוים של גנים שונים הידועים כ"משפעלי ההתבגרות המינית", באינטראקציה בין הורמונים שונים שאינם הורמוני גדילה או הורמוני מין כמו לדוגמה לפטין או אינסולין, בהפרשה מקומית של חלבונים שמקורם ברקמת המוח ובאיזון המטבולי של הגוף.

לפיכך כל מצב שבו נוצר חוסר איזון מטבולי בגוף כמו לדוגמה השמנת יתר, שימוש בתרופות, תת משקל, מחלה כרונית או תזונה לא מאוזנת, עלול לגרום לפגיעה הן בהתחלת תהליך ההתבגרות המינית והן בהתקדמות התקינה שלו.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל