הצרת קיבה בעזרת טבעת

הצרת קיבה בטבעתניתוח הצרת קיבה בעזרת טבעת, ניתוח טבעת מתכווננת או Adjustable Gastric Banding, הוא הניתוח השמרני ביותר במשפחת הניתוחים הבריאטריים וזאת כיוון שבמהלך הניתוח לא מבצעים חתכים במערכת העיכול, לא יוצרים מעקפים ולמעשה מבחינה אנטומית מערכת העיכול נותרת ללא שינוי. כמו כן ניתוח זה נחשב לשמרני מכולם משום שתוצאותיו הפיכות.

מהות הההליך

ניתוח זה מבוצע כיום בשיטה הלפרוסקופית ומהותו התקנה של טבעת הניתנת לניפוח ולכוונון סביב חלקה העליון של הקיבה. הטבעת יוצרת למעשה מעין צוואר בקבוק המפריד בין כיס עליון בנפח של כעשרים סמ"ק לשאר הקיבה. הניתוח מבוצע בשני שלבים נפרדים: בשלב הראשון מתקינים את הטבעת ומשאירים אותה במקומה ואילו בשלב השני שמתקיים מספר שבועות אחרי השלב הראשון, מנפחים את הטבעת באמצעות הזלפה של נוזל.

כיצד משפיע הניתוח על הירידה במשקל?

הנפח הצנוע של הכיס העליון הממוקם מעל הטבעת לא מאפשר למטופלים לצרוך כמויות מזון גדולות, מה שמאלץ אותם לעבור לאכילה מתונה מאוד. עם זאת, ניתן עדיין להעביר דרך צוואר הבקבוק שנוצר מזונות נוזליים, לרבות מזונות דחוסים אנרגטית כמו לדוגמה חמאה מותכת או מילקשייק. אי לכך, חשוב להבין כי ללא שינוי של אורח החיים הכולל מעבר לתזונה בריאה והתחלת עיסוק בפעילות גופנית, לא ניתן יהיה ליהנות מתוצאות הניתוח.

קצב הירידה במשקל לאחר ניתוח טבעת משתנה בהתאם לתכיפות ניפוחי הטבעת וכן במידת ההיענות של המנותח לטיפול לאחר הניתוח. במחקרים שעקבו אחרי מנותחים שעברו ניתוח הצרת קיבה בעזרת טבעת למשך עשור נצפתה ירידה של 40-50% אחוז מהמשקל העודף. בנוסף, הניתוח משפר מאוד את מדדי הסוכרת ומביא להחלמה מסוכרת סוג 2 בחמישים אחוז מהמטופלים.

מה הם הסיבוכים הפוטנציאליים של ניתוח הצרת קיבה בעזרת טבעת?

מאחר ומדובר בניתוח הבריאטרי השמרני ביותר, הרי שאין זה פלא כי מדובר גם בניתוח הבריאטרי בעל שיעור הסיבוכים הנמוך ביותר.

הסיבוכים החמורים של הניתוח כוללים התנקבות באזור המעבר בין הוושט לקיבה (0.1-0.4 אחוז), חסימה חמורה במעבר בין הוושט לקיבה, המחייבת מעבר של ניתוח נוסף (פחות מאחוז אחד) ותסחיף ריאתי (0.2%). סיבוכים לטווח ארוך הם לדוגמה החלקה של הטבעת לחלק התחתון של הקיבה, חדירה של הטבעת דרך דופן הקיבה וסיבוכים שונים הקשורים בהתקן הניפוח או בהתקן ההזרקה.

באופן כללי רוב הסיבוכים הפוטנציאליים לאחר ניתוח הצרת קיבה בעזרת טבעת, לרבות סיבוכים המחייבים מעבר של ניתוח נוסף, אינם מסכני חיים.

היתרונות והחסרונות של ניתוח הצרת קיבה בעזרת טבעת

בניתוח הצרת קיבה בעזרת טבעת לא מסירים חלק מהקיבה, לא חותכים את הקיבה ולא מחברים בין המעי לקיבה באופן מלאכותי כך שהלכה למעשה נמנעים רוב הסיכונים הרלוונטיים לשאר הניתוחים הבריאטריים. בנוסף לכך הניתוח מבוצע אך ורק באופן לפרוסקופי ולפיכך ההחלמה ממנו מהירה מאוד, הוא כרוך במעט מאוד כאבים ומשאיר אחריו צלקות זעירות בלבד.

כמו כן הטבעת ניתנת לכוונון ולהתאמה באופן אישי לכל מנותח ומנותח מבלי שיהיה צורך לעבור ניתוח נוסף. במידת הצורך ניתן להוציא את כל הנוזל מהטבעת ולהשאיר אותה רפויה, וכך להשיב את המצב לקדמותו, ללא צורך במעבר של ניתוח נוסף.

החיסרון המרכזי של ההליך הוא שניתן לעקוף את הניתוח על ידי צריכה עודפת של גלידה למשל או מזונות דחוסים אנרגטית באופן כללי, המסוגלים להחליק בקלות דרך המעבר הצר שיוצרת הטבעת. בנוסף לכך במקרים מסוימים המנתח מנפח את הטבעת יתר על המידה ומעמיד את המטופל בסיכון להקאות מרובות.

ראו ניתחים בריאטריים נוספים:

מעקף קיבה

שרוול קיבה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל