דיאטת צום לסירוגין

דיאטת צום לסירוגיןדיאטת צום לסירוגין- מה הכוונה?

מגמת הדיאטה החמה ביותר בבריטניה – צום לסירוגין, מתחילה להיות פופולארית כיום גם ברחבי העולם. בעוד שדיאטות צום אלו משתנות במגוון גרסאות, כל השיטות מבוססות על אותו נושא בסיסי: ימים נבחרים בשבוע, בהם יש להגביל באופן חמור את צריכת הקלוריות על מנת לסייע בהפחתת קילוגרמים.

בשאר ימות השבוע, אוכלים כמות טיפוסית של קלוריות, כשבמרבית המקרים, כל אדם מחליט איזו כמות קלוריות מתאימה.

היות והגבלת צריכת המזון מתרחשת מספר ימים בשבוע בלבד, במקום הגבלת תזונה חמורה מסביב לשעון, חסידי צום לסירוגין מדווחים על תחושה של פחות קיפוח, כך שהם יכולים להמשיך את הדיאטה מספיק זמן על מנת להשיג את התוצאות. אך השיטה כרוכה גם במספר חסרונות.

מהלך דיאטת צום לסירוגין

תוכנית זו תומכת בשיטה הנקראת "2:5 צום לסירוגין". כלומר, במשך יומיים בשבוע, אנשים המקפידים על הדיאטה מגבילים את התזונה לחמש מאות קלוריות ביום לנשים, ושש מאות קלוריות ביום לגברים. בחמשת הימים הנותרים, אוכלים כרגיל.

הוגה הדיאטה, העיתונאי הטלוויזיה הרפואית בבריטניה, ד"ר מיכאל מוסלי, טוען כי הצום יכול לסייע בהפחתה מהירה של קילוגרמים, ואף לשפר את רמות לחץ הדם, הכולסטרול, והרגישות לאינסולין.

גרסא פופולארית נוספת של דיאטת צום לסירוגין מבוססת על גישה שונה מעט, בה אוכלים תפריט דל פחמימות נמוך, העומד על כאלף קלוריות ליום לנשים, ו-1,100 קלוריות ליום לגברים, במשך יומיים בשבוע, ובחמשת הימים הנותרים, אוכלים תזונה בסגנון ים תיכוני, ללא הגבלת קלוריות.

מדע הצום

ד"ר מיכאל מוסלי מבסס את התוכנית צום לסירוגין על מחקרים שערך כתזונאי מחקר במרכז למניעת סרטן השד באנגליה. באחד המחקרים שנערכו בשנת 2011, צוות המדענים בראשותו עקבו אחר 107 נשים בעלות משקל עודף, שהשתתפו באחת משתי תוכניות להפחתת משקל.

מחצית המשתתפות קיבלו דיאטה מסורתית, או "דיאטה מתמשכת", בה אכלו כל יום 25% פחות קלוריות מהדרישה הקלורית היומית שלהן. הקבוצה השנייה הפחיתה אף היא את סך הקלוריות השבועיות ב-25%, אך במקום לחלק את הפחתת הקלוריות למשך שבעה ימים, הן הפחיתו את כמות הקלוריות שלהן בחומרה במשך יומיים בשבוע, ואכלו כ-250 קלוריות בימי הצום.

שתי הקבוצות הפחיתו את אותה כמות משקל, בסביבות 13 קילוגרמים בחצי שנה בממוצע, והשיגו שיפור דומה ברמות הכולסטרול, לחץ הדם וסמנים בריאותיים אחרים.

דיאטת צום לסירוגין: המתנגדים

תומכי השיטה מצטטים מחקר זה כראיה לכך שצום לסירוגין היא שיטה יעילה להשלת קילוגרמים עודפים. אך מעיון אחר, המחקר מראה כי צום אינו מציע יתרון משמעותי על גישת הדיאטה הקלאסית.

אין זה מפתיע שהנשים הפחיתו את אותה כמות קילוגרמים, ללא קשר לתוכנית התזונה אותה קיבלו. מתנגדי השיטה טוענים שאין זה משנה אם הפחתת הקלוריות מתבצעת במשך יומיים בשבוע בלבד, או באמצעות אכילה מתונה ומבוקרת במהלך כל השבוע. כל שיטה יכולה לעבוד, כל עוד מקפידים על תזונה בריאה ונכונה. ושיטת הצום, לעומת זאת, עלולה לגרום לסיבוכים רפואיים.

דיאטת צום לסירוגין לעומת דיאטה רגילה

ההנחה הבסיסית של דיאטה חדשה זו היא שקל יותר להקפיד על תזונה מוגבלת בחומרה במשך יומיים בשבוע, מאשר מסביב לשעון. ובמחקר נמצא שהנשים שקיבלו את תוכנית הצום לסירוגין, דיווחו על שיעורים גבוהים יותר של הקפדה על הדיאטה, בהשוואה לנשים שקיבלו את תוכנית התזונה המסורתית.

אך מתגובות המשתתפות בסיום המחקר עולה ש-58% בלבד מהנשים שנכללו בתכנית הצום החלקית, התכוונו להמשיך בדיאטה שהוקצתה להן לאחר סיום תקופת המחקר. לעומת זאת, 85% מהנשים שהשתתפו בתכנית הדיאטה המתמשכת, דיווחו שימשיכו לדבוק בתכנית התזונה.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל