גלולת בלון מתנפחת מורידה במשקל

גלולה להרזיה באמצעות בלוןאז מה זה בכלל גלולת בלון?

מערכת גלולת בלון מתנפחת חדשה, היא שיטה שאינה פולשנית למילוי הקיבה וריסון התיאבון. חוקרים שבדקו את הגלולה החדשה מדווחים שמערכת הבלון, הנקראת Obalon, מסייעת לאנשים שמנים להפחית כמעט שבעה אחוזים ממשקל גופם.

כיצד בדיוק עובדת גלולת בלון בגוף?

מטופלים בולעים כמוסה המכילה בלון המחובר לקטטר קטן. ברגע שהגלולה מגיעה לבטן, היא מתנפחת לבלון עם תערובות גז חנקן. המטופלים בולעים שלוש כמוסות במהלך שלושה שבועות, וכשהבלון מתרחב בקיבה, הוא מחזיק בכמות של 750 סמ"ק גז, הממלא את הבטן ומפחית את הצורך באכילה.

לאחר חצי שנה, כל הבלונים מוסרים באמצעות הליך אשפוז (אנדוסקופיה), שבו צינור גמיש מוחדר דרך הפה אל הקיבה. הליך זה מבוצע ללא חתכים או חדירה דרך העור, ולכן נחשב להליך שאינו פולשני, שאורך בסביבות רבע שעה.

מהלך המחקר ומסקנותיו

לצורך ביצוע המחקר על גלולת Obalon, 366 מטופלים הסובלים מהשמנת יתר חולקו לשתי קבוצות. מחצית מהמשתתפים בלעו שלושה בלונים, והמחצית השנייה בלעה שלוש כמוסות סוכר בניסוי פלצבו. מתנדבי המחקר היו בין הגילאים 22 ו-64.

המחקר הראה שבמשך חצי שנה, קבוצת הפלצבו איבדה בממוצע 3.6% ממשקל הגוף, לעומת 6.8% בקרב המטופלים ב-Obalon. כמעט שני שלישים מקבוצת המשתתפים שקיבלו את הגלולת בלון, איבדו לפחות חמישה אחוזים ממשקל גופם, לעומת שליש בלבד בקבוצת הפלצבו. המדענים סבורים שמדובר ב"צעד קדימה" לעומת בלוני הקיבה הזמינים כיום.

הבלונים הקיימים כיום לירידה במשקל כרוכים בתופעות לוואי רבות הכוללות בחילות ועוויתות. השיטה החדשה נסבלת הרבה יותר, ובעוד שהבלונים הקיימים כיום מובילים לירידה של 80% במשקל בשלושת החודשים הראשונים, הם מאופיינים בהעדר ירידה מתמשכת לטווח הארוך במשקל, או השבת המשקל הקודם, תרחישים אלו אינם קיימים עם Obalon.

בטיחות שיטות בלון קיבה לירידה במשקל

גלולת Obalon עדיין לא אושרה על ידי מינהל המזון והתרופות של ארצות הברית. מחקרים מתמשכים נערכים להערכת יתרונות הגלולה, במימון יצרן המערכת, Obalon Therapeutics. מערכת בלון נוספת, הנקראת Elpse, נבדקת אף היא במחקרים מתמשכים. גלולה זו כרוכה בבליעת בלון אחד בלבד המלא במים מזוקקים ולא בגז. לאחר ארבעה חודשים, הבלון מתמוסס ומופרש באופן אוטומטי וטבעי מהגוף, ללא הסרה אנדוסקופית.

החוקרים הציגו את ממצאיהם בחודש מאי 2016, בישיבה השבועית של מחלות עיכול בסן דייגו. הממצאים המוצגים בישיבות אלו נחשבים בדרך כלל לראשוניים, עד שהם מפורסמים בכתבי עת ביקורת עמיתים.

ביקורת המחקר

ד"ר ג'ון מורטון, הנשיא לשעבר של האגודה האמריקנית לכירורגיה בריאטרית מטבולית, סבור שמערכת גלולת Elipse עשויה בסופו של דבר לגבור על יתרונות Obalon. לדבריו, לגלולה Elipse יש פוטנציאל מהפכני, היות והיא מוסרת מהגוף באופן טבעי, בניגוד ל-Obalon הכרוכה בהסרה אנדוסקופיה. בנוסף, בלונים מלוחים תמיד נושאים יתרונות משמעותיים יותר בהשוואה לבלוני אוויר, אותם לא כולם יכולים לבלוע בקלות.

אך מערכת Obalon כבר זמינה במשך שנים, במיוחד במקסיקו, והתבססה היטב בקרב אנשים הסובלים מהשמנת יתר. למרות ההשוואות בין השיטות, קשה לבצע הערכה מדעית מדויקת, עד לבחינת מכלול היתרונות והחסרונות של כל השיטות, והשפעות הגלולת בלון לטווח הארוך.

ראו גם:

בלון בקיבה

האם יש דבר כזה גלולה לקיצור קיבה?

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל