בעיות נוירולוגיות והשמנת יתר

בעיות נוירולוגיות והשמנת יתרההשפעה השלילית של השמנת היתר על בריאותנו נחקרה במחקרים רבים מספור בעשורים האחרונים כשבין היתר מדובר על הקשר בין השמנת יתר ליתר לחץ דם, בעיות אורתופדיות, סוכרת סוג 2 ועוד מגוון רחב של בעיות בריאותיות חמורות. עם זאת, ההשפעה של השמנת היתר על התפקוד המוחי היא סוגיה הנחשבת לצעירה יחסית בשדה המחקר של ההשמנה. במאמר שלפניכם נפרט אודות ההשפעה השלילית של ההשמנה על מערכת העצבים המרכזית.

ההשפעה של ההשמנה על מבנה המוח

אמנם לאורך השנים בהן נחקרו ההשפעות המזיקות של השמנת היתר על הבריאות דווח רבות על כך שישנו קשר בין השמנת יתר לבין חרדה, דמנציה, הפרעה דו קוטבית ועוד מגוון רחב של בעיות פסיכיאטריות ונוירולוגיות, אך רק בעשור האחרון הצטברו מספיק עדויות לכך שהשמנת יתר גורמת לשינויים פיזיים של ממש במבנה המוח ובנפחו. בין היתר התגלו השינויים הבאים:

  • בנבדקים בגיל העמידה, עם העלייה ב- BMI נצפתה ירידה בנפח הכולל של המוח.
  • קשר ישיר נצפה בין עלייה ב- BMI בנשים מבוגרות לבין אטרופיה של האונה הטמפורלית.
  • במחקר מפורסם שפורסם בשנת 2006 נמצא כי בקרב הסובלים מהשמנת יתר ניתן למצוא ירידה בכמות החומר האפור במספר מרכזים מוחיים בדגש על ה- bilateral putamen, left postcentral gyrus ו – right cerebellar regions.
  • במחקר עוקבה שבו לקחו חלק 95 נשים עם השמנת יתר נמצא כי חלה ירידה בכמות החומר האפור במרכזים המוחיים הבאים: right inferior frontal, left orbitfrontal, right precentral gyri ו- right cerebellar. לעומת זאת נצפתה עלייה בחומר הלבן באונה הפריאטלית, הפרונטלית והטמפורלית.
  • במחקר חתך שבוצע במשתתפים ללא עדות לבעיות קוגניטיביות או נוירולוגיות נמצא כי הן בגברים והן בנשים עם השמנת יתר ניתן לראות אטרופיה של החומר הלבן והאפור במגוון רחב של מרכזיים מוחיים בדגש על ה- anterior cingulate gyrus, hippocampus, frontal lobe ו- thalamus.

השמנה משפיעה על מערכת העצבים המרכזית

נכון להיום מיטב החוקרים בעולם עומלים על הבנת המנגנונים הקושרים בין השמנת יתר לבעיות נוירולוגיות כשאחת מהתיאוריות המרכזיות המנסות להסביר את הקשר בין השמנה לבעיות נוירולוגיות קשורה לפגיעה בכלי הדם הקטנים המזינים את המוח. ככל שאנו מתבגרים, כלי הדם בגוף, בדגש על כלי הדם הקטנים ביותר מאבדים את הגמישות שלהם והופכים לנוקשים יותר ויותר. בעקבות זאת זרימת הדם בכלי הדם הפגועים מופרת ומתעורר קושי להזרים חומרי הזנה וחמצן לאיברים השונים.

יתר לחץ דם המהווה את אחד מסיבוכי ההשמנה ורמות גבוהות של כולסטרול בדם, המהוות אף הן סיבוך שכיח של השמנת יתר, גורמים להיצרות של העורקים ולמתח בדופן של כלי הדם ומאיצים את התהליך הטרשתי. באופן עקרוני מדובר בתהליך טבעי המתחיל להתרחש ישירות לאחר הלידה, אך השמנת היתר מאיצה תהליך זה בצורה משמעותית.

ככל הנראה הפגיעה בכלי הדם הזעירים המזינים את המוח ואת מערכת העצבים המרכזית באופן כללי קשורה במידה רבה לבעיות הנוירולוגיות האופייניות להשמנת יתר. בנוסף לכך, הרקמה השומנית הגדלה והולכת מפרישה מספר ציטוקינים מעודדי דלקת שככל הנראה מצליחים לעבור את מחסום הדם-מוח ולעורר תגובה דלקתית במערכת העצבים המרכזית שבתורה גורמת אף היא לפגיעה בתפקוד התקין של המוח.

החדשות הטובות הן שנמצא במספר לא מבוטל של מחקרים שבחלק מהמקרים מדובר במצבים הפיכים, כך שעל ידי פעילות גופנית והפחתה במשקל ניתן להחזיר את הגלגל לאחור ולטפל בנזקים המוחיים שהתרחשו כתוצאה מתהליך ההשמנה (אך מן הסתם המניעה עדיפה על הטיפול).

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל