השמנת יתר אצל ילדים ומחלות זיהומיות

השמנת יתר אצל ילדיםמחקר ארצי אשר בוצע בידי חוקרים ישראלים בהשתתפות של יותר מ-2 מיליון בני נוער מצא כי משקל עודף והשמנה קשורים בתמותה מוגברת ממחלות זיהומיות.

השמנת יתר אצל ילדים קשורה בשינוים בפעילות מערכת החיסון, החוקרים בדקו את הקשר בין מסת גוף בבני נוער-  BMI ותמותה.

עודף משקל אצל ילדים כגורם סיכון לתמותה ממחלות זיהומיות

המחקר כלל בחינת ה-BMI בקרב 2.2 מיליון בני נוער ישראלים אשר 80% מהם בנים ובגיל ממוצע של 17.4 שנים ונמשך בין השנים 1967-2010. התוצאה הבולטת אשר נבדקה באמצעות רישומים ארציים רשמיים הייתה כי תמותה כתוצאה מ-ID תוך חישוב רב משתני של יחסי הסיכונים.

במהלך שנות המחקר, תועדו 689 מקרי מוות כתוצאה מ-ID ומסקנת החוקרים הייתה כי משקל עודף בבני נוער קשור באופן מובהק עם תמותה כתוצאה ממחלות זיהומיות בעיקר כתוצאה מזיהום חיידקי כאשר בקרב הנשים הסיכון היה גבוה יותר בהשוואה לגברים. החוקרים מצאו כי תאי שומן אשר נשרפים כתוצאה מפעילות גופנית וכן שמירה על משקל תקין מפחיתים את ההפרשה של חומרים דלקתיים בגוף ובזכות כך מערכת החיסון יכולה להיאבק טוב יותר נגד מזהמים.

השפעת תאי השומן על מערכת החיסון

מערכת החיסון מגיבה לפלישה של גורמים בלתי רצויים לגוף באמצעות תאים שונים אשר חלקם מעודדים הפרשת חומרים מעוררי דלקת – ציטוקינים. דלקת יכולה לסייע לגוף לרפא את עצמו, אולם לעתים היא עלולה לצאת מכלל שליטה, כאשר דלקת כתוצאה מזיהום או פציעה הינה חזקה מדי היא עלולה לגרום לנזק בריאותי הכולל מחלות אוטואימוניות ופגיעה ברקמות.

החוקרים מסבירים כי תאי שומן מיומנים בייצור ציטוקינים, אולם לעתים הם מייצרים אותם שלא לצורך או בכמויות גדולות מכפי שהגוף זקוק. תאי השומן נוטים להידבק לדפנות כלי הדם ולגרום לפגיעה בגמישותן מה שגורר חדירות יתר של כלי הדם לחדירת רעלנים, חיידקים ונגיפים מחוללי מחלות זיהומיות.

השמנת יתר אצל ילדים עשויה להוות סיבה לרמות גבוהות של דלקת בגוף ולגרום לתגובה בלתי ממוקדת של מערכת החיסון בהתמודדות עם מזהמים אמתיים המהווים סכנה לגוף. מחקרים מאשרים כי הפחתה בכמויות השומן בגוף משפיעה על רמת החומרים מעוררי הדלקת ובכך משפיעה גם על פעילות ותפקוד מערכת החיסון.

בניסויים אשר בוצעו בכדי לבחון את הקשר בין תאי שומן לבין סיכון לסבול ממחלות זיהומיות, נמצא כי הפחתה בשומן אפשרה למערכת החיסון להתמודד עם מזהמים וחיידקים מחוללי מחלה באופן טוב יותר.

השמנת יתר אצל ילדים ובעיות בריאות נוספות

מלבד הסיכון אשר עודף משקל מהווה ביחס לתמותה ממחלות זיהומיות, השמנה קשורה באופן ברור גם במחלות ובעיות בריאות נוספות בהן סוכרת, יתר לחץ דם, התקף לב, שבץ מוחי ועוד. באופן כללי מראים המחקרים כי ככל שעודף המשקל גדול יותר כך הסיכון לתחלואה עולה.

מחלת פרקים ניוונית כרונית אף היא קשורה בהשמנה כמו גם מחלות כבד וכליות ומחלות מעי דלקתיות הקשורות באופן ישיר להשמנה כתוצאה מהפרשת חומרים מעוררי דלקת מסוג אדיפוקינים מתאי השומן אשר עלולים לעורר תהליכים דלקתיים שונים בגוף. מחלה קשה נוספת הקשורה בהשמנה היא טרשת נפוצה אשר נוצרת בשל פגיעה של חומרים מסוג אדיפוקינים בתפקוד מערכת החיסון העלולה להוביל למצבים אוטואימוניים כגון טרשת נפוצה.

הקשר שבין עודף משקל והשמנה לבין בריאות כללית טובה פחות כבר ברור מזה זמן רב, אולם מחקרים עדכניים מראים כי הקשר הזה הולך והופך למובהק כאשר רשימת המחלות הקשורות בהשמנה הולכת וגדלה.

בני נוער אשר סובלים מעודף משקל נמצאים תחת הקטגורייה "השמנת יתר אצל ילדים" חשופים יותר למחלות זיהומיות ולתוצאות קשות הנובעות מהן וזאת נוכח הקשר שבין תאי השומן בגוף המחלישים או פוגעים בפעולתה התקינה של מערכת החיסון בהגנה על הגוף מפני מזהמים, התוצאה היא שהגוף מוחלש במלחמתו בגורם המזהם והתוצאות לכך עלולות להיות קשות ואף להוביל למוות.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל