החדרת בלון לקיבה: שיטה יעילה להרזיה

החדרת בלון לקיבה: שיטה יעילה להרזיהבלון בקיבה הוא טיפול הממוקם על קו התפר שבין הניתוחים הבריאטריים לטיפולי ההרזיה השמרניים. מהות הטיפול כשמו כן היא – החדרה של בלון לחלל הקיבה, שמטרתו להקטין את הנפח הקיבתי על מנת לגרום להופעה מוקדמת של תחושת השובע במהלך הארוחה וצמצום נפח המזון הנצרך מדי ארוחה.

חשוב מאוד להבין לפני שנפתח בדברים ונרחיב אודות ההליך, כי במהלך הטיפול לא מבצעים שינויים שאינם הפיכים באנטומיה של הקיבה וזאת בניגוד לרוב הניתוחים הבריאטריים, למעט ניתוח טבעת מתכווננת שתוצאותיו הפיכות גם כן.

כיצד מבוצע ההליך?

הבלון מוחדר לקיבה דרך הוושט בהליך אנדוסקופי וללא ביצוע חתכים כלשהם שכן הכניסה לוושט מבוצעת דרך הפתחים הטבעיים של הגוף. לאחר שממקמים את הבלון בקיבה, ממלאים אותו בנוזל בצבע כחול המוזרם דרך צנתר העובר לאורך הוושט. לאחר שהבלון התמלא במספיק נוזל, קושרים אותו ומוודאים כי הוא אטום היטב.

סך הכול ניתן להשאיר את הבלון בתוך הקיבה כשישה חודשים אך לאחר מכן כבר קיימת סכנה לנקבים ולשחיקה של הבלון. כמו כן במקרים נדירים הבלון סובל מנקבים ומתחיל לדלוף. זוהי אגב הסיבה לשמה בחרו בצבע הכחול לנוזל הממלא את הבלון, שכן כאשר הבלון סובל מנקבים, ניתן יהיה לגלות זאת על ידי הופעת הצבע הכחול בשתן של המטופל.

למי מתאים הטיפול?

הטיפול מתאים בראש ובראשונה לסובלים מעודף משקל או השמנת יתר, שלא מעוניינים לעבור ניתוח בריאטרי מסיבות כאלו ואחרות. מלבד זאת, הטיפול מתאים עבור אלו שנמצאו לא מתאימים לעבור ניתוח בריאטרי באופן קבוע או זמני. כך לדוגמה ישנם מטופלים הסובלים מהשמנה בדרגת חומרה גבוהה במיוחד, שהונחו לרדת אי אילו קילוגרמים לפני שיוכלו לעבור ניתוח בריאטרי וזאת כיוון שהשמנת יתר קיצונית עשויה להעמיד את המנותח בסיכון רב.

סך הכול לפי המחקרים הרבים שנערכו בתחום ושבחנו את יעילות הטיפול, נמצא כי המטופלים נהנים מהפחתה של עשרים אחוז מהמשקל העודף שנשאו על גופם לפני התחלת הטיפול. בנקודה זו יש לציין כי הירידה במשקל נשמרת באופן יציב מאוד גם שנים רבות לאחר שהבלון מוצא מהקיבה.

מה הם היתרונות של בלון בקיבה?

היתרון המרכזי של הטיפול הוא שמדובר בהליך שאינו כירורגי והמשמעות של כך היא שמדובר בטיפול שכרוך במינימום של תופעות לוואי ובנטילה של סיכון מינימאלי. זאת בניגוד כמובן לניתוחים הבריאטריים הטומנים סיכונים רבים. בנוסף לכך, הטיפול מתאים עבור מגוון מטופלים, לרבות מטופלים בעלי BMI מעל חמישים. מעבר לכל זה, הטיפול מהווה הזדמנות מצוינת להתנעה של תהליך שינוי תזונתי ושינוי בהרגלי האכילה ולפיכך מושלם עבור מטופלים שבסך הכול צריכים "דחיפה" קטנה בכיוון הנכון.

מה הם החסרונות של בלון בקיבה?

החיסרון המרכזי של הטיפול בא לידי ביטוי בשיעור ההפחתה מהמשקל העודף. ציינו כי הטיפול מוביל לירידה של עשרים אחוז מהמשקל העודף וזאת לעומת הפחתה של כחמישים אחוז בניתוח שרוול ועד תשעים אחוז בניתוח מעקף תריסריון. כמו כן חשוב לציין בהקשר זה כי שלושים אחוז מהמטופלים לא מצליחים להגיע לכדי ירידה של עשרה אחוזים. בדרך כלל הסיבה לכך נעוצה בהוצאת הבלון מוקדם מאוד לאחר הכנסתו או באי הקפדה על ההנחיות התזונתיות.

עוד יש להזכיר כי ישנו סיבוך פוטנציאלי חמור שיכול להתרחש במטופלים שעברו הכנסה של בלון לקיבה והוא חסימת מעיים. סיבוך זה עשוי לסכן את חיי המטופל ומחייב לרוב מעבר של ניתוח חירום לשליפת הבלון. סיבוך זה הוא החמור ביותר אך גם מתרחש במקרים חריגים ונדירים מאוד.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל