אי פוריות והשמנת יתר

אי פוריות והשמנת יתראי פוריות והשמנת יתר- מאיפה התחיל הקשר?

במהלך שני העשורים האחרונים נרשמה עלייה משמעותית ודרמטית במיוחד בשכיחות הסובלים מהשמנת יתר במדינות המפותחות, שהשפיעה בין היתר על נשים בגיל הפוריות: לפי הנתונים העדכניים ביותר שיש בידינו כיום, נראה כי קרוב לשליש מהנשים בגיל הפוריות סובלות מהשמנת יתר ואילו רבע מהנשים בגילאי הפוריות סובלות מעודף משקל.

חשוב מאוד לציין עובדה זו כיוון שלצד כל התחלואות הנלוות להשמנה, כיום ידוע שהשמנת יתר גורמת לבעיות פוריות. יתרה מכך – גם במקרים שבהם אישה הסובלת מהשמנת יתר מצליחה להיכנס להיריון, היא עדיין נמצאת בסיכון מוגבר לסבול מסיבוכים אימהיים הן במהלך ההיריון והן במהלך הלידה.

במאמר זה נפרט אודות הקשר בין השמנת יתר לאי פוריות, אך על קצה המזלג חשוב להזכיר כי השמנת יתר מקושרת עם לידה מוקדמת, הפלות, רעלת היריון, יתר לחץ דם ושהסיבוך השכיח ביותר בהיריון בקרב נשים הסובלות מהשמנת יתר הוא סוכרת הריונית המגדילה את הסיכוי לסיבוכי היריון נוספים.

אי פוריות והשמנת יתר

רמת הפוריות של האישה מושפעת במידה רבה מאוד ממשקל הגוף. בנשים ישנה מסה קריטית של שומן הדרושה על מנת להיכנס למצב של התבגרות מינית וזאת כדי להבטיח שבעתיד יוכלו לשאת היריון למועד. לפיכך בכל מצב שבו לא קיימת מסת שומן מספיקה, עלולות להתעורר בעיות פוריות. מצד שני, גם מסת שומן גדולה מדי עלולה לפגוע בפוריות. למעשה כיום ידוע כי השמנת יתר בגילאים צעירים עלולה לגרום למחזורים תת ביוציים או אל ביוציים, התפתחות של אי סדירות במחזור ואי פריון בבגרות.

להשמנת יתר ישנן השפעות רבות מאוד על הפריון הנשי כשבין היתר השמנת יתר גורמת לשינוי ברמות הגונדוטרופינים ההיפותלאמיים, שינוי בייצור סטרואידים, אל-ביוץ, זמן ממושך יותר עד להפריה ושיעורי הפריה נמוכים יותר. בנוסף נמצא כי בנשים הנעזרות בטיפולי הפריה לצורך כניסה להריון, השמנת היתר עשויה להשפיע על תוצאות הטיפולים לרעה. באופן כללי נמצא כי הסיכוי לקליטת היריון באופן ספונטני יורד כאשר ה- BMI גבוה מ- 29.

מה הוא המנגנון הפיזיולוגי הקושר בין אי פוריות והשמנת יתר?

לפי אחת התאוריות המרכזיות נראה כי רמות עודפות של אינסולין בדם ועמידות לאינסולין בתאי הגוף מהוות את הגורמים המרכזיים העומדים בבסיס הקשר בין השמנת יתר לאי פוריות. ניתן להסביר תאוריה זו על ידי ההשפעה של השמנת היתר על איכות העוברים או הביציות סביב ההפריה. שיעורי ההיריון המופחתים הנצפים עם העלייה ב- BMI עשויים להיות מוסברים באמצעות אובדן חלון ההזדמנויות סביב ההשרשה ברחם, דבר שיש בו כדי להעיד על איכות עוברים תת אופטימאלית.

ניתן להניח כי מאחר והשלבים המוקדמים של ההתפתחות העוברית תלויים באיכות הביצית (ביכולת ההתפתחות של הביצית), הרי ששינויים בביצית משפיעים בצורה ישירה על שיעורי ההפריה ושיעורי ההיריון המופחתים הנצפים בקרב נשים הסובלות מהשמנת יתר.

אי פוריות והשמנת יתר אצל גברים

עד כה עסקנו רק בקשר שבין אי פוריות והשמנת יתר בקרב נשים, אך בנוסף חשוב להזכיר כי אי פוריות והשמנת יתר קיימת גם בקרב גברים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבקרב גברים השמנת יתר גורמת לשינויים הורמונליים שונים הבאים בסופו של דבר לידי ביטוי בירידה ברמות הטסטוסטרון, הלא הוא הורמון המין הזכרי ורמות נמוכות של טסטוסטרון עלולות בשלב מסוים לגרום לפגיעה בייצור התקין של הזרע. מעבר לכך, כיום ידוע כי השמנת יתר עלולה לגרום לבעיות זקפה בקרב גברים לרבות קושי להגיע לזקפה מלאה וכן קושי לשמור על זקפה מלאה לאורך זמן.

ראו גם:

מה הקשר בין השמנת יתר ובעיות בפוריות הגבר?

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל