איך מזריקים אוזמפיק? הוראות שימוש

אוזמפיק מהווה את אחת התרופות המוכרות בעולם לטיפול בהשמנת יתר, אך לפי שעה בישראל היא מאושרת לטיפול בחולי סוכרת בלבד. יחד עם זאת, בכפוף לקבלת אישור מיוחד ממשרד הבריאות ניתן יהיה להשתמש בתרופה גם לטיפול בעודף משקל.

אם אושר לכם שימוש בתרופה, המאמר הזה יבהיר לכם איך מזריקים אוזמפיק כראוי ויספק מידע נוסף למי שמתעניין בתרופה ורוצה לדעת עליה יותר.

 

זריקות כטיפול נפוץ ומוצלח להשמנה

עם העלייה במודעות לגורמים שמובילים להשמנת יתר והחשבתה כמחלה כרונית וכגורם סיכון למחלות נוספות כמו סוכרת או יתר לחץ דם, יצאו לשוק גם תרופות מגוונות שמתמקדות בטיפול בסובלים ממשקל יתר ובראשן זריקות להרזיה.

נכון לכתיבת שורות אלה, התרופה היחידה שמהווה זריקה להרזיה ושאושרה לשימוש בישראל היא סקסנדה. מדובר בתרופה שנמצאה יעילה במיוחד להפחתה משמעותית ממשקל הגוף, אך אינה בהכרח תתאים לכולם.

בנסיבות אלה, יש מי שיוצע להם להשתמש בתרופה אוזמפיק. בדומה לסקסנדה, גם תרופה זו מהווה זריקת הרזיה אך היא טרם אושרה לשימוש בישראל, כך שהאפשרות לקבל אותה עוברת דרך מילוי טופס 29ג' של משרד הבריאות וקבלת אישור מיוחד לשימוש בתרופה כטיפול להרזיה.

חולי סוכרת סוג 2 רשאים לקבל אוזמפיק פרטי ללא צורך באישור ממשרד הבריאות, שכן התרופה מאושרת לטיפול בחולי סוכרת בלבד.

 

למי תתאים אוזמפיק?

הייעוד המקורי של התרופה הוא טיפול בחולי סוכרת סוג 2, אם כי נמצא במחקרים מאוחרים יותר שבמינון גבוה יותר מהחומר הפעיל סמגלוטייד (Semaglutide) היא מסייעת לירידה מהירה ומשמעותית במשקל. הדבר הביא את ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) לאשר את התרופה גם למטרות טיפול בהשמנה. בקרוב מקווים שגם התרופה מונגרו תאושר לירידה במשקל בנוסף לטיפול בסכרת.

הטיפול הינו במינון של 2.4 מ"ג ומיועד לבני 18 ומעלה, בעלי ערך BMI 30 ומעלה (השמנת יתר חמורה) או בעלי BMI 27 ומעלה (עודף משקל) בליווי גורם סיכון אחד לפחות כמו כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם או סוכרת.

 

איך מזריקים אוזמפיק ולהיכן?

אם קיבלתם אישור פרטי לשימוש בתרופה, אתם בוודאי מעוניינים לדעת איך מזריקים אוזמפיק. ובכן, התרופה מתקבלת כעט שמחוברת אליו מחט עדינה ודקיקה, אותה אפשר להחדיר אל החלק העליון של הזרוע, אזור הבטן או הירך הקדמית. מרגע שהצג במינון מראה 0, יש לספור עד 6 ולהוציא את המחט בעדינות.

אוזמפיק ניטלת על בסיס שבועי כך שיש לשנות מידי שבוע את נקודת ההזרקה ולהימנע מהזרקה לנקודה הקודמת. אפשר כמובן לבחור גם באזור אחר. מומלץ שההזרקה תתרחש באותו היום והשעה מידי שבוע.

 

איך מזריקים אוזמפיק לפי מינון?

הזרקת התרופה מתבצעת במינון שנקבע מצד הרופא. לרוב, המינון ההתחלתי של אוזמפיק עומד על 0.25 מ"ג אחת לשבוע וזאת למשך ארבעה שבועות. לאחר מכן המינון יעלה בהדרגה עד שיגיע ל-1 מ"ג אחת לשבוע (כמובן, המינון הוא המלצה של רופא בלבד). בדרך כלל התרופה משפיעה תוך 3 ימים מההזרקה ועד שבוע. תקופת השימוש הכוללת של התרופה הינה בהתאם להנחיות והמעקב הרפואי. כמו כן, תוכלו למצוא סרטון הדרכה להזרקת אוזמפיק אך מומלץ יותר להיוועץ בנושא זה עם רופא.

 

איך מזריקים אוזמפיק

במקרה ששכחתם להזריק את המנה השבועית

מכיוון שמדובר בזריקה שבועית, צריך לדעת גם איך מזריקים אוזמפיק במקרה של פספוס מנה. בראש ובראשונה, מומלץ לכתוב את היום והשעה השבועיים או להכין תזכורת בנייד כדי ליטול את התרופה בזמן. אם פספסתם את המועד המדויק, יש לפעול בהתאם לאופן הבא:

  • איחור בהזרקה מתחת ל-5 ימים – אם נזכרתם שלא נטלתם את התרופה בזמן וחלפו פחות מחמישה ימים, יש לקחת את מנת הזריקה ברגע שנזכרתם ולהמשיך מכאן כרגיל.
  • איחור בהזרקה מעל 5 ימים – אם חלפו יותר מחמישה ימים ממועד הנטילה המקורי שהייתם אמורים לקחת בו את התרופה, יש לדלג על המנה ולקחת אותה במועד הבא.
  • בשום מקרה ובשום אופן – אין להזריק מנה כפולה במקרה שפספסתם אחת!

 

אופן האחסון

עד כה התמקדנו בהסבר לגבי איך מזריקים אוזמפיק וכעת להנחיות האחסון והשמירה הנאותה על התרופה. בראש ובראשונה, יש לאחסן את האוזמפיק במקרר ובטמפרטורה שבין 2-8 מעלות. לחילופין, אפשר לאחסן בטמפרטורת חדר כל עוד היא עומדת על 15-30 מעלות. כמו כן, חשוב להימנע מהקפאת העט והרחקתה ממקור אור וחום. התרופה תאוחסן במשך 6 שבועות. אם העט חדש ולא בוצע בו כל שימוש, אפשר לאחסן אותו במקרר עד לתאריך התוקף שמסומן עליו.

 

לסיכום

אוזמפיק היא תרופה המיועדת בבסיסה לטיפול בחולי סוכרת, אך הוכחה כיעילה גם כתרופת הרזיה ומשתייכת לקבוצת תרופות שניתנות בצורת זריקות להרזיה. יחד עם זאת, התרופה עדיין לא מאושרת לשימוש בישראל כטיפול להשמנת יתר כך שהאפשרות להשיגה כרוכה במרשם רופא ואישור מיוחד ממשרד הבריאות.

הטיפול מבוצע בהזרקה תת עורית אחת לשבוע, במקביל להקניית הרגלי חיים בריאים שישמרו על הירידה שהושגה במשקל. במידה והנכם מעוניינים לדעת איך מזריקים אוזמפיק פנו לרופא שהעניק לכם את המרשם ובדקו כיצד עושים זאת נכון.

 

שאלות ותשובות

איך מזריקים אוזמפיק בבית?

יש להזריק את התרופה לבטן, הזרוע העליונה או הירך הקדמית אחת לשבוע, כאשר נקודת ההזרקה המדויקת תשתנה בכל פעם (בחירה בנקודה שונה או באזור הזרקה שונה). המינון ההתחלתי עומד על 0.25 מ"ג בשבוע ובהמשך יעלה בהדרגה עד 0.5 מ"ג בשבוע.

האם אוזמפיק נכללת בסל הבריאות?

לא. התרופה אינה רשומה בישראל כטיפול להשמנת יתר וניתן לקבל אותה דרך טופס 29ג' ומרשם רופא בלבד. יש לקוות כי לאור אישור מצד ה-FDA לתרופה מקבילה בארה"ב אשר מכילה אותו חומר פעיל במינון יותר גבוה (וויגובי), התרופה תגיע לישראל בקרוב.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל