חשיבות הטיפול בהשמנת יתר

טיפול בהשמנת יתר – האם ניתן למגר את המחלה?

העשור השלישי לחייו של האדם אמור להביא לכך שיהיה במלוא כוחו מבחינה פיזית, עם כמות מינימלית של מחלות וקשיים אחרים. הבעיה היא שבתחום הזה יש פער לא קטן בין הרצוי לבין המצוי. אמנם מבוגרים בגילאי 20-30 נמצאים בנקודת פתיחה טובה מבחינת רמת התקינות של מערכות הגוף שלהם (למשל חילוף החומרים), אבל עדיין ברור שאינם חסינים באופן מלא מפני משקל עודף כמו כל אדם אחר.

וכך צעירים רבים בשנות העשרים ומגיעים למצב בו הם סובלים ממשקל עודף, לעיתים ברמה של השמנת יתר לכל דבר ועניין. זהו גיל בו הפוטנציאל שלהם לחזור למשקל תקין גדול יחסית, אבל רק אם הם יידעו מה לעשות ובאילו דרכים לפנות כדי להוריד במשקל. המאמר הבא יפתור חלק מסימני השאלה המאפיינים את שדה המשחק.

 

חשיבות הטיפול כבר מגיל צעיר

בשנים האחרונות התבססה ההבנה כי השמנה היא בעיה בעלת השלכות בריאותיות כבר מגיל צעיר. כיום עודף משקל אצל ילדים נתפס כמצב המצריך טיפול, השמנת יתר בקרב מתבגרים כבר נקשרת בגורמי סיכון ממשיים למחלות שונות, אפילו מחלות קשות כמו סרטן המעי הגס, וככל שאנחנו מתקדמים בגיל ומגיעים להשמנת יתר אצל בוגרים, ברור כי טיפול הוא מחויב המציאות כדי להפחית סיכון למחלות שונות ואפילו לתמותה.    

בעבר נהגו לחשוב כי טיפול בעודף משקל צריך להיות בעיקר התנהגותי ונגזרת של כוח רצון – פשוט לאכול פחות. כיום מבינים הרופאים והחוקרים כי יש לא מעט גורמים להשמנת יתר, שעל חלקם יש לנו שליטה אבל על חלקם ממש לא – סיבות גנטיות לדוגמא. בהתאם לכך יש להתייחס אל השמנת יתר כאל בעיה רפואית לכל דבר, ולטפל בה בכלים המתאימים, מוקדם ככל האפשר.

חשיבות הטיפול המוקדם היא בקטיעת השתרשות של הרגלי אכילה והתנהגות בעייתיים שקשה יהיה להיפטר מהם ככל שמתבגרים, מניעת התפתחות גורמי סיכון שחלק מהם עלולים להיות בלתי הפיכים ולמעשה הארכת מספר השנים הבריאות שאדם יכול לקבל. כך, ככל שנתחיל עם טיפול בהשמנת יתר ללא ניתוח מוקדם יותר, נוכל לאפשר לאדם לנהל חיים בריאים וטובים יותר לאורך זמן. 

 

טיפול בהשמנת יתר – הגישה האינדיבידואלית

לכל אחד יש את הגנטיקה שלו, את אורח החיים שלו ודרגת חומרה אחרת של השמנת היתר שהוא סובל ממנה (אם הוא סובל). מה שזה אומר בעצם הוא שאי אפשר לדבר על טיפול בהשמנת יתר כעל משהו אחיד והומוגני, גם אם מתייחסים לקבוצת גיל מוגדרת – הגילאים 20-30 במקרה הזה.

החדשות הטובות הן שנקודת הפתיחה של הצעירים בגופם היא טובה יחסית. כאמור, התפקוד של מערכות הגוף שלהם נוטה להיות מיטבי, כך שמי שמבצע את הדברים הנכונים צפוי לראות תוצאות תוך פרק זמן מהיר.

בהמשך לכך בגיל הזה אנחנו חזקים מבחינה פיזית ויכולים לבצע את רוב הסוגים של הפעילות הגופנית, כך שהאדם יכול למצוא את הפעילויות המתאימות לו שתהיינה יעילות עבורו במיוחד. מבחינת תזונה מחלות כרוניות המשפיעו על הרגלי התזונה הן בחלקן נפוצות פחות ביחס לגילאים אחרים, כך שישנה גמישות מסוימת גם מהבחינה הזו.

 

טיפול בהשמנת יתר – לא על כוח הרצון בלבד

ברוב המקרים טיפול בהשמנת יתר מזוהה עם אורח חיים שאינו תקין, כך שאפשר להבין מדוע בשנות העשרים יש אחוז לא מבוטל של אנשים הסובלים ממנה. שנים אלה נוטות להיות עמוסות מאוד עם לימודים לתארים אקדמיים, עבודה במשרה מלאה ובהרבה מקרים גם ההתחלה של חיי המשפחה. בתנאים אלה נוצר מצב בו הצעירים לא מבצעים ספורט בתדירות הרצויה, פשוט כי "אין זמן".

בהמשך לכך, הצעירים לא בהכרח שמים דגש בשנים אלה – המאופיינות במקרים רבים בפריקת כל עול – על דיאטה ותזונה בריאה. הפער שנוצר בין הרצוי למצוי – כלומר חוסר היכולת לנהל אורח חיים בריא וכתוצאה מכך העלייה במשקל, עלולה להוביל לתסכול רב בקרב צעירים אשר חשים סוג של האשמה סביבתית כלפיהם, ואולי גם האשמה עצמית, על כך שהם "מזניחים" את עצמם, את המראה שלהם ואת הבריאות שלהם.

במצב כזה טיפול בהשמנת יתר שכולל גם טיפול תרופתי בהשמנה יכול לסייע מאוד. 

 

טיפול בהשמנת יתר – כיום זה הרבה יותר קל

בשנים האחרונות חלה מהפכה של ממש בתחום טיפול בהשמנת יתר, ואל סל הכלים התווספו תרופות לירידה במשקל, הכוללות זריקות הרזיה או כמוסות הרזיה. טיפול תרופתי בהשמנה פועל על מנגנונים שונים: בהם דיכוי התיאבון, השראת תחושת שובע, הפחתה בספיגת המזון ועוד. צעירים רבים מגלים שלפתע טיפול בהשמנה הוא לא דיאטה אכזרית אשר מונעת מהם את מנעמי החיים ובמרבית המקרים גם מסתיימת בכישלון, אלא תהליך מבוקר ופשוט שנעזר בתרופות להורדה במשקל שבאמצעותן ניתן גם לרדת במשקל מהר.

הטיפול במצב השמנת יתר צריך להינתן במסגרת תכנית רב תחומית מקיפה הכוללת פיקוח רפואי ושינוי תזונתי כדי שניתן יהיה ליישם אותו לאורך זמן וכך גם לרדת במשקל וגם לשמור על המשקל החדש לאורך זמן. 

 

אל תוותרו על האבחון

הליך האבחון במסגרת טיפול בהשמנת יתר הוא שלב חשוב מאד, מכמה סיבות. אבחון המקורות והגורמים להשמנת היתר הוא צעד מרכזי המאפשר איתור הגורמים המביאים לאותו משקל עודף, מכיוון שלעיתים הבעיה קשורה במחלות שצריך לפתור כתנאי מרכזי לטיפול בהשמנת יתר. כמו כן חשוב לשלול מצבים רפואיים שגורמים להשמנת יתר, ואלה יכולים להיות מחלות שונות כגון מחלות מעיים דלקתיות או מצבים כגון בעיות בבלוטת התריס ועוד.

שנית חשוב לוודא שהמטופל אכן מתאים לקבל טיפול של השמנת יתר בסיוע תרופות הרזיה, ושאינו סובל ממחלה המהווה התווית נגד לטיפול כגון דלקות בלבלב. אבחון מסודר יאפשר לרופא המתמחה בטיפול של השמנת יתר התאמה של פרוטוקול טיפול אישי המותאם לכל אדם ע"פ מצבו הרפואי ואורחות חייו, ויאפשר גם ביצוע שילובי תרופות לטובת תוצאה מקסימלית לאורך זמן.

טיפול בהשמנת יתר בצעירים הוא צעד חשוב מאוד על מנת לאפשר להם עשרות שנים בריאות ללא מחלות נלוות להשמנת יתר, באורח חיים בריא ומאוזן. 

 

שאלות ותשובות

מדוע חשוב לעבור טיפול בהשמנת יתר כבר בגיל צעיר?

טיפול בהשמנת יתר בגיל צעיר נועד למנוע התפתחות מחלות נלוות להשמנת יתר וכדי למנוע השתרשות של הרגלים לא בריאים שקשה להיפטר מהם. 

מה כולל הטיפול?

טיפול במצב השמנת יתר בשיטת נון דיאט כולל תרופות לירידה במשקל, הניתנות במסגרת טיפול רב תחומי הכולל ליווי רפואי ושינוי תזונתי מוביל לירידה משמעותית במשקל.

מהו יתרון טיפול תרופתי בהשמנה?

תרופות להרזיה יכולות לסייע לאנשים לעבור את מחסום התקיעות במשקל ולהמשיך לנהל אורח חיים עם התאמות פשוטות ובלי גזירות שקשה לעמוד בהן, וכך גם לשמר את המשקל החדש לאורך זמן. 

אילו תרופות לירידה במשקל יש?

בישראל ניתן להשיג את זריקת ההרזיה סאקסנדה לטיפול בהשמנה, וכן את זריקת ההרזיה אוזמפיק באישור מיוחד של משרד הבריאות. צפויות להגיע לישראל זריקות להרזיה מונג'רו ווויגובי. מלבד זריקות ניתן להשיג בישראל תרופות להרזיה הנלקחות באופן פומי (טבליות או קפסולות): רזין וקסניקל, ובאישור מיוחד ניתן לטפל בריבלסוס, קונטרייב, לומיירה וקסימיה.

טיפול בהשמנת יתר – איך מתחילים?

הצעד הראשון במסגרת הטיפול הוא פניה למרכז רפואי מנוסה ומסודר אשר יכול לבצע הליך אבחון מוקפד ולהתאים תכנית טיפול מקיפה הכוללת שילובי תרופות והפחתת תופעות לוואי לטובת טיפול יעיל ומבוקר.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל