מחקר ישראלי בנושא השמנת יתר בקרב בני נוער

מחקר ישראלי בנושא השמנת יתר בקרב בני נוער השמנת יתר בקרב בני נוער נחשבת לבעיה של ממש בכל המדינות המפותחות, לרבות ישראל. עליה במשקל הגוף נושאת עימה עליה בסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם, שבץ, סוכרת. משקל גוף שהוא מעל התקין נושא עימו עליה בלחץ הדם וסיכון למוות מוקדם ובטרם עת מסיבות נוספות וזאת לצד מחלות נלוות מגוונות.

מחקר ישראלי חדש, שלא נעשה כמוהו בעבר, ביקש לבדוק מהי ההשלכה של השמנת יתר בקרב בני נוער בהמשך חייהם. תוצאות המחקר כפי שיובאו להן מחזקות במידה רבה את החשיבות של שמירה על משקל תקין בגילאי הנעורים. יש לכך השפעות מרחיקות לכת מבחינה בריאותית ותמותה בגילאים צעירים.

נתונים זמינים לניתוח בנושא השמנת יתר בקרב בני נוער

העובדה שקיימת חובת גיוס בישראל איפשרה לחוקרים גישה לנתונים רבים, שהינם בעלי משמעות אדירה לצרכי ניתוח ותובנות שונות. כידוע, כל מועמד לשירות ביטחון בישראל עובד בדיקות שונות לרבות בדיקת גובה ומשקל.

הימצאותם של נתונים אלה מאפשרת לעשות שימוש במדד מבוסס של השמנה שנקרא BMI. מדד זה יודע להבחין בין אנשים שמשקלם תקין, בין אלה שמשקלם נחשב לעודף משקל קל, בין אלא שסובלים מעודף משקל חמור ואחרים שמצבם מודר כעודף משקל חולני.

לצורך המחקר התקיים שיתוף פעולה בין חוקרים מבית החולים שיבא, רופאים מחיל הרפואה, חוקרים מהאוניברסיטה העברית, בית החולים הדסה ובשיתוף משרד הבריאות.

החוקרים מבצעי המחקר אספו נתונים אודות BMI של צעירים בישראל, שגויסו לצה"ל החל בסוף שנות השישים ועד לשנת 2010. החוקרים מספרים שהיה ביכולתם לנתח נתונים של יותר משני מיליון צעירים, שמהם נפטרו במשך השנים מעל ל-30 אלף איש.

מחקר זה הבודק השמנת יתר בקרב בני נוער, שהתבסס על מספר גדול מאוד של נתונים מסוגל לשפוך אור על השפעת עודף משקל בגיל צעיר ביחס להתפתחות מחלות ותמותה המקושרת לעודף משקל.

משקל תקין לחיים ארוכים

מומחים ברחבי העולם מסכימים שמשקל תקין מהווה את אחת הסיבות המרכזיות לבריאות טובה ולחיים ארוכים.

לאחרונה, החל משרד הבריאות בישראל לקדם את המודעות הציבורית לנושא השמנת יתר בקרב בני נוער וזאת לצד נקיטת צעדים להפחתת תזונה לא בריאה בבתי הספר כדי למנוע השמנת יתר בקרב בני נוער. לקריאתו המתוקשרת של שר הבריאות ליצמן להימנע ממסעדות מזון מהיר נוספו גם צעדים שיאסרו על מכירת חטיפים ומאכלים משמינים בבתי הספר ברחבי הארץ. מזנונים שיגישו מאכלים משמינים כפי שיקבע בתקנות – ינקטו נגדם הליכים לרבות הטלת קנסות גבוהים.

המחקר בו אנו דנים מראה באופן ברור שצעדים אלה בהחלט נחוצים. ניתוח הנתונים הראה, כך מדווחים החוקרים, שעבור צעירים שמדד מסת הגוף שלהם, ה-BMI, גדולה יותר מהתקין מצויים בסיכון מוגבר לחלות במחלות שונות. כאשר ה-BMI גבוה מ-22.5 (המדד התקין), קופץ הסיכון לפתח מחלות לב וקופץ הסיכון לתמותה בגיל צעיר. על מנת לסבר את האוזן, ההערכה היא שהסיכון עולה עד פי 5. המחלות שנרשמו בסבירות גבוה בקרב הסובלים מעודף משקל בגיל הנעורים כוללות מחלות לב, התקפי לב, שבץ מוחי ומוות מוקדם מסיבות נוספות.

יש לציין שהמחקר לא יכול היה להתייחס לגורמים נוספים שנחשבים לבעלי משמעות כגון סגנון חיים בגיל מבוגר, עישון, פעילות גופנית, אולם גם כך, המשמעות ברורה לאור המספר הגדול של הנתונים שנאספו וביחס להיקף הזמן של המחקר (תקופה של יותר מ-40 שנה).

משקל תקין בגיל צעיר מפחית מחלות ומאריך חיים. זהו היבט חשוב ביותר שעל כל הורה להקפיד עליו כדי למנוע השמנת יתר בקרב בני נוער, לצד המאמצים הממשלתיים שנרשמים בנושא. הקטנת הזמינות של חטפים ומאכלים מטוגנים, הקפדה על פעילות גופנית ושמירה על משקל תקין תוך התייחסות ל-BMI תקין חשובים הן ברמה האישית והן ברמה הלאומית.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל