מראייה אבוציולונית: מדוע דיאטות נכשלות?

אוכלרבים לא מודעים לכך, אבל פחות מ-5% מהאנשים שהצליחו להשיל ממשקלם קילוגרמים רבים במסגרת טיפול דיאטטי, אכן הצליחו לשמור על משקל היעד שלהם לאורך זמן. נתון זה מן הסתם לא באמת מצליח לעכב ולו במעט את תעשיית הדיאטות, המגלגלת מיליארדי דולרים מדי שנה.

ההתפתחות המנטלית לעומת ההתפתחות הפיזית

קצב ההתפתחות המנטלית והשכלית של המין האנושי בעשרת אלפים השנים האחרונות היה מהיר עשרת מונים מקצב ההתפתחות הפיזית שלנו. כיצד ניתן להרגיש זאת בצורה הברורה ביותר? ובכן, די בכך שנשים לב כי יש לנו עדיין את היכולת לאגור שומן. היכולת שלנו לאגור שומן נועדה לאפשר לנו לצבור מחסנים לשעת חירום שמטרתם לשרת אותנו בעתות מצוקה בהן אין בנמצא די מזון זמין.

בנוסף לכך, מצבורי השומן נועדו לספק לנו אנרגיה בזמנים בהם השקענו את רוב מרצנו בצייד ולקט. כיום לעומת זאת, נדיר ביותר שאדם מערבי יציב בנפשו יתקשה להשיג מזון ולמעשה על מנת להשיג מזון לא זו בלבד שאין צורך לצאת למסע ציד או ללקט שעות על גבי שעות גרגירים ופירות בר, אלא שכדי לאכול ארוחה כהלכתה, כבר אין שום צורך לצאת מהבית. אי לכך, הלכה למעשה, לא היה קורה מאום לו היינו מוותרים על רוב מאגרי השומן בגופנו.

רצה הגורל והיכולת השכלית שלנו שבאה בין היתר לידי ביטוי ביכולת להשיג מזון בקלות וללא מאמץ, התפתחה במהירות כזו, שהגוף שלנו פשוט לא הצליח להשיג את הפער.

הגוף הפרימיטיבי בעידן המודרני

מעבר לכך שהגוף שלנו מותאם לתנאים מאתגרים מבחינת מחסני החירום שלו, הרי שהוא מותאם לתנאים מאתגרים מבחינות נוספות. כך לדוגמה, כאשר אנחנו מקטינים את צריכת הקלוריות היומית שלנו (על מנת לרדת במשקל למשל), הגוף מפרש זאת כאילו אין מזון בסביבה הקרובה שלנו.

התכנות המקורי שלנו מפרש את הירידה בתצרוכת הקלוריות כאות לכך שהמזון הזמין בסביבה הקרובה שלנו עומד להיגמר. מן הסתם הגוף שלנו לא באמת יודע שכל מה שאנחנו רוצים זה להיראות טוב יותר במסיבת הבריכה הקרובה ולכן הוא יעשה כל מה שביכולתו כדי לחבל בתכניות שלנו לרדת במשקל.

כיצד הוא יעשה זאת? להלן שלוש דרכים לדוגמה:

  • האטת המטבוליזם – הגוף יאט משמעותית את קצב חילוף החומרים.
  • הצעד השני הוא לייעל את ההוצאות האנרגטיות, כך שכל פעולה תדרוש פחות אנרגיה.
  • הצעד השלישי הוא להגביר את תחושת הרעב.

הכישלון לטווח הרחוק

כל הפעולות הנזכרות מעלה רלוונטיות כמובן רק לטווח הקצר כשבנוסף להן הגוף נוקט בפעולות ארוכות טווח. כך לדוגמה, לאחר שתחזרו לאכול בצורה סדירה, הוא לא ישכח את ולא יסלח על התקופה שבה הרגיש ש"מרעיבים" אותו. כתוצאה מכך הוא ימשיך לשמור על הוצאה אנרגטית נמוכה יחסית ועל מטבוליזם איטי יחסית עד שיחזור למשקל מסוים, שברוב המקרים יהיה גבוה מהמשקל ההתחלתי שבו הייתם לפני הדיאטה.

בסופו של דבר נוצר מעגל קסמים קטלני והרסני שבו כל דיאטה מסתיימת ביום בהיר אחד ותוך זמן קצר המשקל חוזר לנקודה המקורית שבה היה ערב הדיאטה בתוספת של אי אילו קילוגרמים. נשמע מוכר? ובכן, קחו בחשבון שנגענו אך ורק באספקט האבולוציוני מבלי לדון בתרבות הצריכה, במגמות השולטות בעולם האוכל, במסרים התת מודעים, באידיאל הרזון והיופי ועוד.

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב linkedin

לוח עניינים

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל