מימדי תופעת השמנת יתר בישראל

מימדי תופעת השמנת יתר בישראלמממצאי הדו"ח הרשמי של התכנית הלאומית למדדי איכות לרפואת הקהילה בישראל, שסקר את נתוני השמנת היתר בישראל בין השנים 2011-2013, עולה תמונה מדאיגה. הדו"ח בחן את שיעור ההימצאות של השמנת היתר בקרב קבוצות אוכלוסייה שונות. שיעור ההימצאות מתייחס לכמות החולים או האנשים מתוך קבוצה מסוימת ביחס לסך כל האוכלוסייה בזמן מסוים. אי לכך, אם שיעור ההימצאות של השמנת היתר היה עומד על חמישים אחוז לצורך העניין, הרי שמחצית מהאוכלוסייה בישראל היו סובלים מהשמנת יתר (הנתון רק לשם הדגמה בלבד).

התיעוד של מרכיבי ה- BMI וההערכה של השמנת היתר הם למעשה הצעדים הראשונים בדרך להבנת ממדי התופעה במדינת ישראל ומהווים בסיס ידע חשוב לתכניות התערבות ותכניות מניעה ברמה הפרטנית. מן הסתם ישנו מגוון רחב בצורה בלתי רגילה של מחקרים העוסקים באסטרטגיות שונות לירידה במשקל אך לפני שניתן לשקול יישום של אסטרטגיה כזו או אחרת, יש כמובן לזהות את הבעיה ולאפיין אותה.

הדרישה לתיעוד גובה ומשקל, הנחוצים לחישוב ה- BMI, מאפשרת לזהות מבוטחים שהמשקל שלהם אינו בטווח האופטימאלי ולהעלות את הנושא לשיחה בין המבוטח לרופא.

החידוש שבדו"ח האחרון

רבים לא יודעים זאת, אך הדו"ח האחרון היה הראשון לכלול מידע על הימצאות של השמנת יתר בישראל בקרב בני 20-74. מעניין לגלות זאת במיוחד לאור העובדה שארגון הבריאות העולמי הגדיר את ההשמנה כמחלה כבר בשנת 1997. מפתיע אף יותר שמצב ההשמנה בישראל לא נכנס לדו"חות הקודמים בהתחשב בעובדה שכבר שנים רבות ידוע כי השמנת יתר קשורה למרבית הבעיות הרפואיות השכיחות ביותר בחברה המערבית כשבין היתר מדובר בסוכרת סוג 2, סוגים רבים של גידולים סרטניים, יתר לחץ דם, אי ספיקת לב ומחלת לב כלילית, שהטיפול בהן גובה עלויות גבוהות מאוד.

עיקרי הממצאים של הדו"ח

להלן עיקרי הממצאים של הדו"ח הנוכחי:

  • בשנת 2013 עמד שיעור השמנת היתר בקרב בני עשרים עד שבעים וארבע על 23.8 אחוזים. שיעור זה נותר יציב מאוד במהלך שנות המעקב: 24.6 אחוז בשנת 1011 ו- 24.1 אחוז בשנת 2012.
  • נראה כי השיעור עולה עם הגילאים: בקבוצת הגילאים עשרים עד עשרים וארבע שיעור השמנת היתר עומד על 10.9 אחוז בלבד ואילו בקבוצת הגילאים 65-74 השיעור עומד על 35.4 אחוז.
  • שיעור השמנת היתר בגברים נמוך יותר בגברים מאשר בנשים: 22.2 בגברים לעומת 25.1 בנשים. הבדל זה ניכר במיוחד בקרב בני ארבעים וחמש עד שבעים וארבע.
  • שיעור השמנת היתר בבני מעמד סוציואקונומי נמוך, גבוה יותר פי 1.7 מאשר בבני מעמד סוציואקונומי גבוה.

תוצאות הסקר הלאומי

בסקר הבריאות הלאומי, שנערך בשנים 2007-2010 בישראל, נמצא כי בקרב האוכלוסייה הבוגרת, שלושים אחוז מהנשים וארבעים ואחד אחוז מהגברים סובלים מעודף משקל וכי חמישה עשר אחוז מהגברים ומהנשים סובלים מהשמנת יתר. עוד נמצא בסקר כי כמעט בכל קבוצות הגיל שיעורי השמנת היתר ועודף המשקל היו גבוהים יותר בקרב האוכלוסייה הערבית מאשר בקרב האוכלוסייה היהודית.

נתונים אודות השמנת ילדים

לסיום נציין כי בקרוב נוכל לקבל נתונים עדכניים גם בנוגע למצב ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער בישראל, עם פרסום הממצאים של סקר מב"ת (מצב בריאות ותזונה) 2014-2015. כרגע לפי הסקרים האחרונים ולפי ההערכות של ארגון ה- OECD, נראה כי שיעור עודף המשקל בקרב ילדים בני חמש עד שבע גבוה מעשרים וחמישה אחוז בישראל וכי שיעור השמנת היתר בילדים בני שבע עד שתיים עשרה עומד על 4-9 אחוז.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל