המאבק כנגד השמנת יתר יתחיל מהגיל הרך

המאבק כנגד השמנת יתר יתחיל מהגיל הרךהמאבק במגפת השמנת יתר חייב להתחיל כבר בילדות, כך על פי המומחים אשר מציינים כי על מנת לצמצם את ממדי התופעה חייבים להתחיל בהקניית הרגלים נכונים כבר בגיל הרך. ועדה מטעם האיגוד לרפואת ילדים אשר התכנסה כדי לדון במגפת ההשמנה כללה 13 רופאי ילדים אשר קבעו קווים מנחים למלחמה בתופעה.

מניעת השמנה וחינוך לאורח חיים בריא

רופאי ילדים מדגישים את החשיבות במניעת ההשמנה ולא רק את התמודדות עם הבעיה לאחר שצצה. רופאי הילדים אשר חוקרים את ההתפתחות בגיל הרך הגיעו למסקנה כי יש לבצע תכנית אשר תתחיל כבר בגיל הרך כדי שצלח הורדת ממדי ההשמנה. מסקנות הועדה והמומחים מכוונות כי במקביל לטיפול בילדים הסובלים מעודף משקל, יש חשיבות לחינוך ההורים את הפעוט לאורח חיים בריא החל מתקופת ההיריון והגיל הרך.

זיהוי גורמי סיכון להשמנה בשלב מוקדם

גורמי סיכון להתפתחות השמנה בגיל מאוחר יותר ניתן לזהות כבר בתקופת טרום היריון, ההיריון והגיל הרך והם בעלי ביסוס מדעי. בין גורמי הסיכון ניתן למצוא את הסביבה העוברית, הרגלי האכילה והפעילות הגופנית של האם ההרה, משקל הלידה, קצב הגדילה בגיל הרך, המשקל בגיל צעיר, משך ההנקה, חשיפה למזונות משלימים ועוד.

לשם התמודדות ומניעת השמנת יתר, מפרסמים הרופאים המלצות בנושאי תזונה, שינה ופעילות גופנית גם לאם וגם לילוד ולפעוט תוך הקניית הרגלי אורח חיים בריאים התורמים לשמירה על בריאות כללית טובה והפחתת הסיכון לעודף משקל.

התנהלות נכונה בגיל הרך

חינוך והקניית הרגלים נכונים בהם תזונה בריאה, שינה מספקת, פעילות גופנית והצבת גבולות לילד מפני פיתויים בסביבתו מהווים כיום אמצעי חשוב לשמירה על הרכב גוף תקין וכן הם כוללים יתרונות נוספים מתחומי החברה ובריאות הנפש:

  • לפני ההיריון ובמהלכו – על האם לשמור על תזונה מאוזנת עשירה בירקות, פירות ודגנים מלאים. חשוב לבצע פעילות גופנית מתונה וסדירה ולשמור מפני עליה מופרזת במשקל.
  • בזמן ההנקה – מומלץ להקפיד על תזונה מגוונת ומאוזנת כך שהתינוק ייחשף למגוון רחב של טעמים דרך החלב. אסור לעשן במהלך ההיריון או לשתות משקאות אלכוהוליים.
  • גילאי 0-6 חודשים – מומלצת הנקה בלעדית בהתאם לדרישת התינוק תוך שמירה על מסגרת קבועה של 3 שעות בין הנקה להנקה ויש להגדיל את המרווחים בהמשך. בעת ביצוע בדיקות בתחנת טיפת חלב יש לעקוב ולזהות סטייה מקצב הגדילה או מטווחי הנורמה. החל מגיל 4 חודשים ניתן להתחיל בטעימת מזון ולהמעיט במזונות מתוקים. את התינוק יש להשכיב על הגב לקראת שינה ולתת לו להירדם בכוחות עצמו וללא אוכל. יש לשמור על סדר וזמן שינה קבועים ובזמן ערות ניתן לתרגל עם התינוק פעולות מוטוריות.
  • גילאי 7-12 חודשים – שילוב של הנקה עם מזונות משלימים הכוללים ירקות, בשר עשיר בברזל ופירות. בגיל 9 חודשים ניתן להוסיף לתפריט גם מוצרי חלב. מומלץ לדחות את החשיפה למעדנים מתוקים ולבנות סדר יום על פי סדר הארוחות. מומלץ להימנע מהאכלה בלילה ובשעות הערנות יש לעודד את התינוק לחוש תנועתיות ולתרגל זחילה.
  • גיל 1-3 שנים – יש לשמור על תזונה בריאה ומגוונת ולצמצם צריכת חטיפים מתוקים ומלוחים ושתייה של משקאות ממותקים. על ההורה להבין כי הוא מהווה מודל חיקוי לילד גם בתחומי התזונה והפעילות. על ההורים להציב גבולות בסמכותיות בנוגע להרגלי תזונה, בחירת המזון, שינה ופעילות פנאי. חשוב לשמור על כמות שעות שינה מספקת ולעודד הרגלי הרדמות עצמית. ילדים מעל לגיל שנתיים חשוב שיבצעו פעילות גופנית של 60 דקות ביום במאמץ בינוני.

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב linkedin

לוח עניינים

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל