האם השמנת יתר בקרב ילדים ובני נוער קשורה לרמות הורמון מעורר בלוטת התריס – TSH?

מחקרהשמנת יתר בקרב ילדים ובני נוער היא תופעה שנמצאת במגמת עלייה. בלוטת התריס אחראית על הפרשת הורמונים חשובים המשפיעים בין היתר על חילוף החומרים ועל כן – גם על השמנה. ההורמונים החשובים המופרשים על ידי בלוטה זו הינם תירוקסין ותריודוטירונין.

על הפרשת התירוקסין משפיעה גם בלטות יותרת המוח, המפרישה תירוטרופין – הורמון מעורר בלוטת התריס.

מחקר חדש שתוצאותיו פורסמו לא מכבר ביקש לשפוך אור נוסף על תפקודה של בלוטת התריס והקשר שלה להשמנת יתר בקרב ילדים ובני נוער. בנוסף, ביקש המחקר לבדוק האם יש קשר בין גורמי סיכון של השמנה מבחינת בעיות בכלי הדם בין TSH – Thyroid Stimulating Hormone – הורמון מעורר בלוטת התריס.

השמנת יתר בקרב ילדים ובני נוער- מחקר ראשון מסוגו

מחקר עדכני וראשון מסוגו שנערך בספרד ביקש לבדוק האם התפקוד של בלוטת התריס כמו גם תפקוד החיסוניות העצמית הינם בעלי משמעות בקרב אנשים צעירים – ילדים ובני נוער.

המחקר ביקש לבדוק גם האם פעילות יתר של הורמון מעורר בלוטת התריס – TSH הינה בעלת משמעות לסיכונים ברמה הקרדיו וסקולרית.

בקרב אנשים מבוגרים הסובלים מהשמנה קיצונית ידוע כי קיימת עליה ברמת ההורמון המעורר בלוטת התריס וממצאים דומים גם בקרב צעירים עשויים להיות בעלי משמעות קלינית. לממצאים עשויה להיות משמעות ביכולת להקטין סיכון למחלות עתידיות – מחלות לב וכלי דם, שבץ, טרשת עורקים ועוד.

לצורך ביצוע המחקר נבחרו כ-1300 ילדים ובני נוער החל מגילאי שנתיים וכלה בגיל שש עשרה שנים. נבחרו נבדקים בריאים, כאשר נלקחו ממצאים לגבי התפקוד של בלוטת התריס. בנוסף, נבדקו רמות החיסוניות העצמאית נגד בלוטת התריס וכן גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. לצורך ניתוח הממצאים בוצעו ניתוחים סטטיסטיים מרובים.

ממצאי המחקר

כאלה הסובלים מהשמנת יתר בקרב ילדים ובני נוער, ממשתתפי המחקר,  נמצאו מדדים גבוהים יותר של הימצאות הורמון מעורר בלוטת התריס – TSH בדם לעומת המצב בקרב בני נוער וילדים שמשקלם מוערך כתקין.

רמת הורמון מעורר בלוטת התריס אצל נבדקים הסובלים מהשמנת יתר הייתה בממוצע 3.12 בעוד שבקרב בעלי המשקל התקין הרמה הייתה – 2.73 בממוצע. בדיקה של הורמון בלוטת התריס – תירוקסין העלתה כי לא היה הבדל בין נבדקים צעירים בעלי משקל תקין לעומת בעלי משקל יתר. כך גם העלתה בדיקה של רמת יוד בשתן.

ממצאים נוספים שהעלה המחקר היו – שכיחות גבוהה של חיסוניות עצמית נגד בלוטת התריס בקרב הנבדקים בעלי משקל גבוה יותר ביחס לנבדקים שמשקלם נורמלי. הייתה משמעות גם לרמות ההשמנה. בקרב בעלי משקל תקין, שכיחות חיסוניות עצמית נגד בלוטת התריס שנמצאה – 2.9 אחוזים.

הסובלים מהשמנת יתר בקרב ילדים – שכיחות חיסוניות עצמית נגד בלוטת התריס שנמצאה – 5.6 אחוזים ואילו בקרב בעלי משקל עודף – 6.3 אחוזים. קשר סטטיסטי נמצא בין פעילות יתר של הורמון מעורר בלוטת התריס – TSH לבין השמנת יתר וכן חיסוניות עצמית אך לא נמצאו היבטים קליניים לגבי סיכונים של מחלות כלי הדם קרדיו וסקולריים.

משמעות קלינית מועטה

על פי מסקנות המחקר ניתן לראות כי למרות שנמצאו הבדלים מסוימים בין ילדים שמשקלם תקין לבין אלה שמשקלם היה גבוה מהרצוי, לא היו הללו הבדלים ניכרים ולא ניתן להצביע על חשיבות קלינית כפי שניתן היה לצפות לה. למרות רמה גבוהה יותר של הורמון מעורר בלוטת התריס – TSH לא ניתן להצביע על פי המחקר על סיכון מוגבר למחלות של כלי הדם.

עוד בנושא:

המלצות תזונתיות לסובלים מבעיות בבלוטת התריס

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל