גורמי הסיכון להשמנת יתר

גורמי הסיכון להשמנת יתרעובדה ידועה היא שאכילת יותר מדי מזון מהיר, והעדר פעילות גופנית מספקת עלולים להוביל לצבירת קילוגרמים עודפים. יחד עם זאת, מספר הרגלים יומיומיים מפתיעים אחרים, עשויים להוות אף הם גורמי סיכון להשמנת יתר.

אין זה סוד שהעידן של היום מאופיין במגיפת ההשמנה. אנשים רבים נלחמים בהשמנת יתר, מנסים להימנע ממזונות עתירי שומן וסוכרים, ומקפידים על פעילות גופנית כדי לשמור על משקל בריא. אך חוקרים מגלים שהסיפור מורכב יותר. מחקר חדש מצא שקיימים גורמים אחרים, כולל הרגלי שינה, צריכת ויטמין D, והרגלי אכילה שליליים.

גורם סיכון להשמנת יתר: העדר שינה מספקת

מחויבות לעבודה או למשפחה עלולה לפגוע בשינה איכותית, או פעילויות בידור המבוצעות במהלך הלילה, כגון צפייה בטלוויזיה, משחקי וידיאו וגלישה באינטרנט. העדר שינה איכותית מגביר את הסיכון להשמנת יתר.

מדענים מסבירים שמבחינת חלק מהאנשים, העדר שינה עשוי להוות את הבעיה העיקרית, והתמקדות בדיאטה ופעילות גופנית לא יספיקו על מנת לפתור את המצב.

מספר גורמים עשויים להסביר ממצא זה. ראשית, ככל שאדם ישן פחות, כך יש לו זמן רב יותר לפעילויות אחרות כגון אכילה. בנוסף, תחושת עייפות עשויה להרתיע מביצוע פעילות גופנית.

העדר שינה והשמנה: המרכיב הפיזיולוגי

העדר שינה גורם להרס ההורמונים המעורבים בשליטה על התיאבון. הגבלת השינה גורמת לירידה בהורמון לפטין, והמוח נכשל להבין שהקיבה מלאה. בנוסף, העדר שינה מגביר שחרור הורמון גרלין, מעורר תיאבון שגורם לרצון לאכול יותר.

כדי להפחית את הסיכון לעלייה במשקל כתוצאה מהעדר שינה ועייפות, מדענים ממליצים למבוגרים לישון בין שבע לשמונה שעות בלילה, בעוד שילדים בגילאי בית הספר צריכים לישון בין עשר ל-11 שעות בלילה.

גורם סיכון להשמנת יתר: מחסור בסידן

מוצרי חלב טובים לבריאות השיניים והעצמות, ומסייעים אף בהגנה מפני הסיכון להשמנה. סידן בתזונה מתחבר עם שומן במערכת העיכול, וכתוצאה מכך יותר שומן מופרש דרך הצואה. בנוסף, צריכה גבוהה של מוצרי חלב וסידן טובים לשליטה על התיאבון.

רוב המבוגרים צריכים לקבל לפחות אלף מיליגרם סידן ביום, באופן אידיאלי באמצעות תזונה במקום תוספי מזון, על מנת להשיג את היתרונות הנוספים של חלבון ומרכיבים ביו אקטיביים אחרים הנמצאים במזונות.

יש לזכור שהגוף אינו יכול להשיג את יתרונות הסידן ללא כמות מספקת של ויטמין D. מוצרי חלב מועשרים, חלמונים, דגים כגון סלמון וטונה, הם מקורות מצוינים של ויטמין D.

גורם סיכון להשמנת יתר: אכילה בהיסח הדעת

חשוב להקפיד על מודעות באכילה, ולהימנע ממזון מהיר כדי לשמור על משקל בריא, אך חשוב גם להקפיד על הרגלי האכילה. פעילויות מודרניות המבוצעות בישיבה, כגון צפייה בטלוויזיה ומשחקי וידיאו, שורפים מעט קלוריות בלבד, ומגבירים את צריכת המזון, ללא תחושת רעב.

מומלץ לזהות מצבי אכילה מיותרים, כגון אכילה מוגברת במהלך צפייה בטלוויזיה עם חברים, במסיבות ואירועים חברתיים, או במהלך גלישה באינטרנט. ברגע שאדם מבין את המצבים הבעייתיים המשמעותיים ביותר שלו, עליו לנקוט במאמץ מודע להגבלת האכילה או להימנע לחלוטין ממזונות במצבים אלו.

עודף משקל והשמנת יתר עלולים להיגרם כתוצאה משילוב גורמים רבים. ההגנה הטובה ביותר מפני סיכון השמנת יתר היא אורח חיים בריא, כלומר, אכילת הכמויות הנכונות, הקפדה על פעילות גופנית, שינה איכותית, וצריכה נאותה של ויטמינים ומינרלים, כולל סידן וויטמין D.

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב linkedin

לוח עניינים

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל