הפרעות בשינה והשמנת יתר

הפרעות בשינה והשמנת יתרחלק מהמדענים סבורים שרופאים משקיעים יותר מדי זמן היום בדיונים עם מטופלים לגבי ירידה במשקל.

לדעתם, ההתמקדות צריכה לסייע לאנשים הסובלים מעודף משקל להקפיד על כושר גופני באמצעות ייעוץ לפעילות גופנית קבועה הכוללת הליכה של עשרים דקות עד חצי שעה ביום בהתחלה, ובהדרגה לעבור לשעתיים עד שלוש שעת ביום, אם אפשר.

למרות שעשרים דקות פעילות גופנית ביום משפרת את בריאות הלב וכלי הדם, יש לבצע פעילות גופנית משמעותית על מנת לסייע בירידה במשקל ולשרוף יותר קלוריות. כשמסדירים פעילות גופנית קבועה, ניתן להתמקד במשקל באמצעות דיאטה.

הקשר בין פעילות גופנית ושינה בריאה

מטופלים אלו צריכים לקבל תחילה טיפול להפרעות השינה ואז להתאמן ולעבוד על הרגלי אכילה בריאים יותר.

קיימים מחקרים רבים על הקשר בין פעילות גופנית לשינה. אנשים הסובלים מהשמנת יתר שאינם מקפידים על כושר גופני עד שש שעות לפני השינה, צפויים לסבול מבעיות שינה, בשל כאבים ובעיות נשימה. לכן מומלץ להתם להתעמל מוקדם ביום.

אנשים בעלי משקל עודף המקפידים על כושר גופני יכולים להתעמל בכל שעה של היום, אך מעניין לציין שאם הם מוותרים על התרגילים, הם סובלים מנדודי שינה, למרות שמדענים אינם יודעים בדיוק למה.

הפחתת שומן בטן הטיפול להפרעות שינה

רוב בעלי משקל היתר סובלים גם מדום נשימה בשינה, דיכאון ובעיות בריאות נלוות רבות. כשהם מקפידים על פעילות גופנית, הם נוטים לחוש טוב יותר, ומתפקדים טוב יותר במהלך היום.

פעילות גופנית יעילה כוללת הליכה והרמת משקולות, במיוחד לקשישים. הנתונים לגבי שיפור איכות החיים באמצעות פעילות גופנית, טובים יותר מאשר הנתונים לגבי דיאטה והשפעה על הפרעות שינה.

מחקרים מראים באופן עקבי שמניעת שינה קשורה להשמנת יתר, ובמיוחד לשומן המצטבר סביב הבטן. חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, פרסמו בשנת 2012 מחקר לפיו ירידה במשקל באמצעות דיאטה או שילוב דיאטה ופעילות גופנית, הוביל לשינה איכותית.

סוגי הפרעות שינה הקשורים להשמנת יתר

במשך חצי שנה, החוקרים עקבו אחר 77 אנשים הסובלים מעודף משקל. בתחילת המחקר ובסופו, המשתתפים מילאו סקרי שינה המפרטים את בעיות השינה שלהם, כגון דום נשימה בשינה, עייפות, נדודי שינה, שינה חסרת מנוח, שינה מוגזמת, ושימוש בתרופות הרגעה. המדענים מדדו אף את מדד מסת הגוף (BMI) של המשתתפים על מנת לעקוב אחר השינויים במשקל.

המשתתפים הופרדו לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה קיבלה דיאטה עם אימון גופני, והקבוצה השנייה קיבלה פשוט תוכנית דיאטה.

כעבור חצי שנה, שתי הקבוצות חוו ירידה במשקל של כ-6.8 קילוגרמים בממוצע, והפחתה של 15% בשומן הבטן. הניקוד המורכב ייצג את בריאותם הכללית, והמדענים מצאו ששתי הקבוצות שיפרו במידה שווה אף את איכותה שינה שלהם, ברמה של עשרים אחוזים.

שומן בטן הוא המזיק העיקרי לבריאות

המרכיב העיקרי לשיפור איכות השינה, כפי שנמצא במחקר זה, היה ירידה בשומן הגוף הכולל, ובמיוחד בשומן הבטן, ללא קשר לגיל או מין המשתתפים.

המדענים סבורים ששומן בטן הוא כמעט כמו איבר חי. הוא מייצר חלבונים הגורמים לדלקת, וכשמתמקדים בהפחתת כמויות משמעותיות של שומן בטן, רמת החומרים האלו יורדת, והתגובה הדלקתית מופחתת באופן משמעותי.

שיעורי מחלות לב יורדים ככל ששומן הבטן מתמוסס

דלקת מחמירה מחלות כלי דם, המגבירות את הסיכון למחלות לב, וכך משתבשים תהליכים פיזיולוגיים רבים של הגוף. התוצאה הסופית היא השמנת יתר, המוסיפה לחץ על הלב והריאות. שומן בטן משמעותי אינו מאפשר לריאות להתרחב, כך שקשה יותר לנשום במהלך השינה, ולכן אנשים סובלים מהפרעות שינה.

בדום נשימה בשינה, אדם מתעורר יותר באמצע הלילה, ואז הוא עייף במהלך היום, וסובל מדיכאון היות ולא ישן טוב. השלת משקל עודף ופעילות גופנית מוגברת גורמים לירידה בדלקת, הפחתת העמידות לאינסולין ושיפור חילוף החומרים. כך שההתמקדות צריכה להיות על טיפוח ירידה במשקל או מניעת עלייה נוספת במשקל.

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב linkedin

לוח עניינים

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

רגע לפני שאתה יוצא

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל

עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?

הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל